۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۰
دشت حاصلخیز «زرنه» ایوان در انتظار آب سد کنگیر
بازار گزارش می‌دهد؛

دشت حاصلخیز «زرنه» ایوان در انتظار آب سد کنگیر

ایلام- کشاورزان در دشت حاصلخیز «زرنه» واقع در شهرستان ایوان در انتظار آب سد کنگیر هستند، قسمتی از این مهم محقق شده ولی هنوز مابقی آن تکمیل نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کشاورزان دشت حاصلخیز زرنه سال‌های سال منتظر آب سد کنگیر هستند، سدی که بعد از ۲۰ سال چشم انتظاری به بهره برداری رسید و اگر به صورت کامل پروژه آبرسانی به دشت زرنه تکمیل شود ۷۰۰ خانوار از مزایای آن بهره مند خواهند بود.

هم اکنون بخش مهمی از این طرح محقق شده و کشاورزان منطقه دو سالی است که از یک کشاورزی سنتی به کلی فاصله گرفتند و سمت آبیاری نوین حرکت می‌کنند، کشاورزان منطقه با طرح آبرسانی از سد کنگیر به اراضی منطقه سال گذشته ذرت و امسال چغندرقند کشت کرده‌اند.

یکی از کشاورزان ایوانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: من یکی از کشاورزان دیم کار بودم، هم اکنون که طرح آبیاری نوین اجرایی شده از نظر بی آبی خیالمان راحت شده است.

غلام عباس تیموری اضافه کرد: حدود پنج ماه است که چغندرقند کشت کردیم و در مهرماه برداشت چغندر را خواهیم داشت.

وی افزود: هرچند سیستم آبیاری کشاورزان منطقه دارای نواقصی چه در سطح ایستگاه و چه در محلی اصلی سد است، اما امیدواریم این مشکلات نیز حل شود.

مشکلات آبرسانی به اراضی کشاورزی حل می‌شود
مدیر جهاد کشاورزی ایوان در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سد کنگیر دارای ۱۳ ایستگاه پمپاژ است که تنها در دو ایستگاه آن کشت صورت گرفته است.

کشت چغندر در مزارع این شهرستان فرصت مناسبی برای تولید و اشتغال است، هم اکنون حدود ۴۰ هکتار از مزارع این شهرستان با بهره گیری از تجهیزات نوین آبیاری به کشت چغندرقند اختصاص یافته است

محمدعلی حیدری عنوان کرد: پروژه‌ای با این وسعت قطعاً مشکلاتی دارد، این قول را به کشاورزان می‌دهم مشکلاتی که در داخل شبکه است و هر آنچه مربوط به جهاد کشاورزی است قطعاً پیگیر هستیم و رفع مشکل خواهیم کرد.

دشت حاصلخیز «زرنه» ایوان در انتظار آب سد کنگیر

وی افزود: کشت چغندر در مزارع این شهرستان فرصت مناسبی برای تولید و اشتغال است، هم اکنون حدود ۴۰ هکتار از مزارع این شهرستان با بهره گیری از تجهیزات نوین آبیاری به کشت چغندرقند اختصاص یافته است.

وی عنوان کرد: بر همین اساس پیش بینی می‌شود از این مقدار چغندرقند کشت شده حدود سه هزار و ۲۰۰ تن محصول برداشت شود.

محدودیت خاصی برای کشت غلات پاییزه در دشت‌های زرنه وجود ندارد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: شبکه آبیاری سد کنگیر برای حدود یک هزار و ۸۵۰ هکتار از اراضی دیم منطقه طراحی شده که در حال حاضر یک هزار و ۴۵۰ هکتار از این دشت به بهره برداری رسیده است.

مجموع کل اعتباری که در این پروژه هزینه شده بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان است که کمک بسیار بزرگی را به کشاورزان منطقه می‌کند و می‌توان گفت تولید محصولات زراعی را در دشت زرنه دو تا سه برابر در طول امسال و سنوات آینده افزایش می‌دهد

محمدعلی اقدسی افزود: عملیاتی کردن اجرای شبکه باقی مانده نیز در دست انجام است که به زودی به اتمام می‌رسد.

دشت حاصلخیز «زرنه» ایوان در انتظار آب سد کنگیر

وی تصریح کرد: برای کشت پاییزه و کشت دوم برخی از محصولات در این دشت برنامه ریزی شده است، محدودیت خاصی برای کشت غلات پاییزه در دشت‌های زرنه وجود ندارد.

افزایش دو تا سه برای محصولات کشاورزی در منطقه
اقدسی اضافه کرد: کشاورزان می‌توانند با انعقاد قرارداد با امور آب استان برای کشت کلزا برنامه ریزی کنند و بتوانند سطوحی که موردنظر است را در این عرصه کشت کنند.

وی عنوان کرد: مجموع کل اعتباری که در این پروژه هزینه شده بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان است که کمک بسیار بزرگی را به کشاورزان منطقه می‌کند و می‌توان گفت تولید محصولات زراعی را در دشت زرنه دو تا سه برابر در طول امسال و سنوات آینده افزایش می‌دهد.

اگرچه پروژه آبرسانی به دشت‌های حاصلخیز زرنه ایوان به بهره برداری رسیده اما هنوز نواقصی دارد که با توجه به معضل خشکسالی در منطقه، می‌توان با حل مشکلات نسبت به افزایش تولیدات کشاورزی در منطقه اقدام کرد.

دشت حاصلخیز «زرنه» ایوان در انتظار آب سد کنگیر

نکته حائز اهمیت این است، در سالی که مقام معظم رهبری آن را به نام تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها مزین نموده‌اند، با تلاش شبانه روزی تکمیل طرح‌های آبرسانی به اراضی دیم کشاورزی، بدون شک تحولی بزرگ در کشاورزی شهرستان خصوصاً بخش زرنه خواهد بود.

با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها و همچنین افزایش سرسام آور هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی راهی جز گسیل به سمت کشاورزی مدرن و پایدار و افزایش عملکرد در واحد سطح وجود ندارد.

بدون تردید زین پس دشت زرنه به عنوان یک دشت حاصلخیز قلمداد خواهد شد که کشاورزان آن به جای اینکه صرفاً زراعت دیم با عملکرد پایین داشته باشند، در طول سال می‌توانند چند محصول آبی با عملکرد بالا کشت نمایند که تاثیر بسزایی در سبد اقتصادی آنها خواهد داشت.

کد خبر: ۱۰۸٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha