۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۷
زخمی که هرساله سر باز می کند| دود نبود سردخانه در چشم سیرکاران همدان
بازار گزارش می‌دهد؛

زخمی که هرساله سر باز می کند| دود نبود سردخانه در چشم سیرکاران همدان

همدان- در حالی همدان با تولید سالانه ۶۰ هزارتن سیر سهم قابل توجهی از تولید کشور را به خود اختصاص داده که همچنان سردخانه نگهداری سیر ندارد و سرنوشت شهرک فرآوری سیر نیز در هاله ای از ابهام فرورفته است.

بازار؛ گروه استان ها: بارها و بارها در گزارش ها و یادداشت های منتشر شده ظرفیتهای بخش کشاورزی استان همدان به رشته تحریر درآمده چراکه همدان در تولید برخی محصولات باغی و کشاورزی دارای جایگاه و موقعیت ممتازی است و تنها در چند نمونه کوچک رتبه اول تولید سیب زمینی، گردو و سیر، رتبه دوم تولید کشمش، رتبه سوم تولید انگور، گیاهان دارویی، یونجه و جو و رتبه پنجم تولید آلو و شلیل در کشور را دارد.

همدان به طور ویژه در تولید سه محصول سیب زمینی با ۹۵۰ هزار تن، گردو با ۵۴ هزار تن و سیر خشک با ۶۰ هزار تن جایگاه قابل توجهی در کشور دارد

گذشته از تمام ظرفیت هایی که نوشتن از آنها خود حدیث مفصلی است استان همدان به طور ویژه در تولید سه محصول سیب زمینی با ۹۵۰ هزار تن، گردو با ۵۴ هزار تن و سیر خشک با ۶۰ هزار تن جایگاه قابل توجهی در کشور دارد و در تولید این سه محصول پرطرفدار موفق به کسب رتبه نخست کشور شده است.

محصولی که در این گزارش به بررسی وضعیت آن می پردازیم سیر تولیدی در منطقه خاص آب و هوایی همدان است که این روزها با بهای گرانی که برای هر کیلوی آن پرداخت می شود هرچند دل کشاورزان و سیرکاران را شاد کرده اما با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند.

زخمی که هرساله سر باز می کند| دود نبود سردخانه در چشم سیرکاران همدان

سیر از جمله محصولات کم آب بر به شمار می رود و تحقیقات پزشکی نشان داده که در کاهش فشارخون و افزایش گلبول سفید مؤثر است و می‌تواند بسیاری از انواع باکتری‌ها، برخی از ویروس‌ها، عفونت‌های قارچی و حتی انگل‌های روده‌ای را از بین ببرد.

سیر سرشار از فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین های B۲، B۱ و B۳ است که برای تسکین دندان درد، سینوزیت، فشارخون، درمان انواع باکتری‌ها، برخی از ویروس‌ها، عفونت‌های قارچی و حتی انگل‌های روده‌ای کاربرد دارد.

همچنین اسیدهای آمینه موجود در این محصول از نوع اسیدهای آمینه شاخه‌دار به مقدار بسیار زیاد بوده و در عضله‌سازی و بدن سازی موثر است تا آنجاکه به علت خاصیت بالای سیر از آن در محصولاتی مانند شامپو نیز استفاده می شود.

خاصیت ها شاید در سیر تولیدی مناطق مختلف کشور مشترک باشد اما سیر تولیدی در همدان به لحاظ طعم و مزه برتری خاصی نسبت به سایر نقاط ایران دارد و همین کیفیت بالای سیر همدان در بین مصرف‌کنندگان سبب شده تا این محصول از شهرت خاصی برخوردار باشد

این خاصیت ها شاید در سیر تولیدی مناطق مختلف کشور مشترک باشد اما سیر تولیدی در همدان به لحاظ طعم و مزه برتری خاصی نسبت به سایر نقاط ایران دارد و همین کیفیت بالای سیر همدان در بین مصرف‌کنندگان سبب شده تا این محصول از شهرت خاصی برخوردار باشد.

اما با همه این خوشنامی ها دل سیرکاران استان همدان مدام مثل سیر و سرکه می جوشد و معتقدند آن طور که باید به خواسته های این گروه از کشاورزان توجه نمی شود.

زخمی که هرساله سر باز می کند| دود نبود سردخانه در چشم سیرکاران همدان

یکی از سیرکاران استان همدان با بیان اینکه متاسفانه سنگ اندازی ها در مسیر صادرات سیر سبب شد مشتری های اروپایی را از دست بدهیم، گفت: کشت و برداشت مکانیزه ضعیف است و از سردخانه های مخصوص سیر خبری نیست.

وی موانع پیش روی صنعتی شدن سیر همدان را برشمرد و با بیان اینکه مکانیزه نبودن کشت و برداشت، نبود صنایع فراوری، کمبود سردخانه و نبود بسته بندی مناسب مشکل آفرین شده است، افزود: متاسفانه قطب سیر کشور از صنعت بی نصیب مانده است.

همدان باید ده ها سالن سردخانه سیر داشته باشد اما حتی یک مورد هم ندارد

وی با بیان اینکه از استان های دیگر کشور مانند کرمان، زنجان، طارم و شیراز سیرهای تولیدی به همدان آورده و در این منطقه بسته بندی می شود که این امر لزوم توسعه سردخانه مخصوص سیر را مورد تاکید قرار می دهد، ادامه داد: همدان باید ده ها سالن سردخانه سیر داشته باشد اما حتی یک مورد هم ندارد.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه سالانه حدود ۶۰ هزارتن سیر در مناطق مختلف استان همدان به خصوص زمین های کشاورزی منطقه سولان کشت می شود به نحوی که از این میزان تولید سیر در استان همدان میانگین سالانه چهار هزار تن سهم صادرات است و به مناطق دیگر کشور و خارج از کشور ارسال می شود، گفت: بیش از ۶۰ درصد تولید سیر کشور در استان همدان محقق می شود.

محمد بایگانه با بیان اینکه آلوسین موجود در سیر همدان باعث شده سیر تولیدی همدان نسبت به سیرهای تولیدی سایر استان های کشور از امتیاز ویژه ای برخوردار باشد، افزود: تحقیقات نشان می‌دهد میزان آلوسین موجود در سیر همدان ۸۶ درصد است و بر همین اساس سیر همدان با دارا بودن بیشترین میزان آلوسین بیشترین اثر بخشی را دارد.

وی با بیان اینکه درصد آلوسین موجود در سیر ایتالیا ۳۱ درصد و در سیر چین ۲۳ درصد است، گفت: سیر همدان با بیشترین درصد بهره مندی از آلوسین مرغوبیت خاصی دارد.

سرمایه گذاری سنگینی برای ایجاد سردخانه لازم است و هیچ کدام از سیرکاران استان همدان توان چنین سرمایه گذاری عظیمی را ندارند

وی در توضیح اینکه چرا در استان همدان حتی یک سردخانه مخصوص سیر ایجاد نشده است؛ گفت: سرمایه گذاری سنگینی برای این اقدام لازم است و هیچ کدام از سیرکاران استان همدان توان چنین سرمایه گذاری عظیمی را ندارند.

زخمی که هرساله سر باز می کند| دود نبود سردخانه در چشم سیرکاران همدان

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای ایجاد شهرک سیر در استان همدان نیز گفت: آن طور که کسب اطلاع کرده ام در این شهرک مقرر شده ۷۰ واحد بسته بندی سیر احداث شود که امیدواریم امسال راه اندازی شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان نیز پیرامون وضعیت سیر تولیدی استان همدان با بیان اینکه به دنبال ثبت جهانی این محصول هستیم، گفت: در ثبت های صورت گرفته یک مورد ثبت جغرافیایی مدنظر قرار می گیرد و مورد دیگر ثبت جهانی که ثبت جغرافیایی سیر همدان انجام شده است.

محصولات مختلفی از سیر به دست می آید اما متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم در ایجاد صنایع تبدیلی سیر موفق باشیم

وی با بیان اینکه از حبه سیر می توان انواع فراورده های خوراکی خشک و تر و از عصاره آن در داروسازی و صنعت عطر سازی استفاده کرد، گفت: محصولات مختلفی از سیر به دست می آید اما متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم در ایجاد صنایع تبدیلی سیر موفق باشیم.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان همدان و عضو اتحادبه سیرکاران استان همدان هم با بیان اینکه موانع بسیار و حمایت ها کم است، گفت: برای ایجاد یک صنایع تبدیلی که آن هم توسط چند کشاورز دنبال می شود تا به اجرا درآید ۲۷ استعلام نیاز است

خسرو طالبی رحیق با بیان اینکه سنگ اندازی ها زیاد است و برای گرفتن این ۲۷ استعلام تا آخری را دریافت کنی استعلام اول باطل می شود، گفت: سیر بعد از سیب زمینی و کشمش محصولی راهبردی برای استان محسوب می شود که در سبد صادراتی استان همدان سهم ویژه ای دارد.

اما برای صنعتی شدن سیر قدم های متعددی باید برداشته شود که اولین قدم در این مسیر تامین زیرساخت های لازم در شهرک تخصصی سیر است.

متاسفانه یکی از ادارات مخالفت خود را با ایجاد شهرک صنعتی سیر اعلام کرده است

پیگیری این موضوع ما را به مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان رساند که محمدرضا بادامی در این خصوص عنوان کرد: متاسفانه یکی از ادارات مخالفت خود را با ایجاد شهرک صنعتی سیر اعلام کرده است.

زخمی که هرساله سر باز می کند| دود نبود سردخانه در چشم سیرکاران همدان

بادامی گفت: پس از گذشت ۶ ماه کار روی این پروژه شرکت آب و فاضلاب استان همدان اعلام کرده نمی توان شهرک سیر را در منطقه اعلام شده احداث کرد.

قرارگاه پدافند زیستی استان همدان عدم امکان ایجاد شهرک فراوری سیر استان همدان در این نقطه را به صراحت اعلام کرده است

اما در این خصوص مدیر بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان عنوان کرد: به دلیل همپوشانی خط انتقال فاضلاب، پساب فاضلاب به نیروگاه برق شهید مفتح، ایستگاه پمپاژ ینگیجه و خط انتقال تالوار به همدان و چاه های تامین آب شهرستان همدان قرارگاه پدافند زیستی استان همدان عدم امکان ایجاد شهرک فراوری سیر استان همدان در این نقطه را به صراحت اعلام کرده است.

به هر حال ایجاد شهرک فناوری سیر همچنان سرنوشت نامعلومی دارد اما آنچه مسلم است استان همدان با وجود آنکه در تولید سیر در کشور رتبه برتر دارد اما در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری آن حرفی برای گفتن ندارد و این موضوع موجب شده این محصول با ارزش به صورت خام به فروش برسد و استان همدان از ارز آوری و اشتغال خوبی که در این بخش می توانست داشته باشد برخوردار نباشد در حالی که با ایجاد صنایع تبدیلی سیر ده‌ها محصول فرآوری شده تولید می‌شود که علاوه بر استانها و کشورهای همسایه، کشورهای اروپایی هم مشتری پر و پا قرص این تولیدات خواهند بود.

در نظر گرفتن تسهیلات مناسب برای ترغیب بخش خصوصی و سرمایه گذاری در زمینه راه اندازی واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی کمترین کاری است که می توان با انجام آن زمینه را برای گسیل کردن متقاضیان اجرای طرح ها مهیا کرد کمااینکه در مسیر باید حامی سرمایه گذاران بود.

کد خبر: ۱۰۸٬۴۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha