۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۴
سبد خارجی‌ها رنگین از گل و گیاه مازندران| محموله کاکتوس در راه ترکیه
بازار گزارش می‌دهد؛

سبد خارجی‌ها رنگین از گل و گیاه مازندران| محموله کاکتوس در راه ترکیه

ساری- مازندران با تولید بیش از ۱۷۰ میلیون گل و گیاه زینتی سالانه سبدهای ۱۶ کشور جهان را عطرآگین می کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: مازندران با داشتن گلخانه‌های سنتی و مدرن و تولید بیش از ۱۷۰ میلیون شاخه گل و گیاه، سهم بالایی در ارزآوری و صادرات گل و گیاه به کشورهای مختلف جهان دارد.

هر سال تولیدات گل و گیاه استان به مقصد کشورهای مختلف صادر می‌شود و بازار گل جهان به خوبی تولیدات استان مازندران در کرانه شمالی را می‌شناسد. تولیدکنندگان و پرورش دهندگان مازندران با شاخه‌های گل، بازار کشورهای مختلف را تسخیر کردند و توانستند به ارزآوری خوبی دست یابند.

بهره گیری از سامانه‌های هوشمند در گلخانه‌ها، استفاده از آبیاری نوین و اقلیم مناسب سبب شده تا تولیدات گل و گیاه مازندران قابل رقابت در بازارهای جهانی باشد.

بازار گل مطلوب است
در حال حاضر کشورهایی نظیر روسیه، اوکراین، آذربایجان، ازبکستان و غیره مشتریان گل و گیاه مازندران به شمار می‌رود. علی لاریجانی مدیر گلخانه‌ای مدرن در مازندران که همواره تولیداتش به مقصد کشورهای مختلف روانه می‌شود، بهره گیری از سامانه‌های هوشمند سبب تسریع در رشد گل و گیاه شده و کنترل آفت و مصرف بهینه سوم از مزایای گلخانه مدرن ذکر کرد و گفت: مصرف سموم یک سوم دیگر گلخانه‌ها است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تولیدگل و گیاه به کشورهای مختلف صادر می‌شود، افزود: خوشبختانه بازار پسندی محصولات مطلوب است و استقبال دیگر کشورها مطلوب است.

غرب مازندران مهد گل و گیاه به شمار می‌رود و تولیدکنندگان خوبی در این منطقه فعال هستند و هر ماه محموله‌های زیادی از گل از غرب استان به کشورهای مختلف جهان صادر می‌شود، یک گلخانه دار غرب مازندرانی که اخیراً برای صادرات گل و گیاه با ترکیه قرارداد منعقد کرده است، درباره وضعیت تولید گل و گیاه در منطقه و استان گفت: منطقه سلمانشهر در ایران حرف اول را در زمینه تولید گل و گیاه می‌زند و به واقع مهد گل ایران محسوب می‌شود.

سبد خارجی ها رنگین از گل و گیاه مازندران| محموله کاکتوس در راه ترکیه

صادرات کاکتوس از سلمانشهر به ترکیه
امید قبنری در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: به رغم آنکه تولیدکننده گل هستیم اما توجه کافی به آن نشده است و ساخت پایانه گل و گیاه در منطقه نیاز اساسی به شمار می‌رود.

تولیدکننده گل کاکتوس در غرب مازندران با عنوان اینکه یک پایانه در غرب مازندران در دست ساخت است، گفت: این پایانه به رغم گذشت سال‌ها هنوز تکمیل نشده است.

وی درباره بازارهای فروش و صادراتی با بیان اینکه تولیدات را به بازارهای خارجی هم صادر می‌کنیم، گفت: اخیراً قراردادی برای صادرات گل و گیاه با ترکیه منعقد کردیم تا کاکتوس صادر کنیم.

قنبری با اظهار اینکه به تازگی تولید آناناس را آغاز کردم، گفت: سال قبل به دلیل عدم تأمین گاز، دو هزار اصله نهال آناناس در گلخانه ام از بین رفت.

وی با بیان اینکه بازار گل و گیاه در دوران کرونا رونق گرفته است، گفت: استقبال مردم برای خرید گل و گیاه خوب است و به رغم آنکه مشکلات اقتصادی زیادی وجود دارد اما مردم برای خرید گل رغبت نشان می‌دهند.

مازندران چشم به راه تکمیل پایانه گل و گیاه مانده است
مازندران در حالی مهد گل وگیاه محسوب می‌شود اما از داشتن پایانه گل و گیاه محروم است و تسریع در ساخت این پروژه می‌تواند فرایند صادرات و حضور در بازارهای جهانی را شتاب بخشد.

در حال حاضر بازارچه‌هایی به صورت موقتی برای عرضه و گل و گیاه در مناطق مازندران دایر شده است. حسن خیریان پور معاون استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به در دست اجرا بودن پایان ملی گل و گیاه شمال کشور در عباس آباد اظهار داشت: موانع فراروی این طرح ملی با حضور در این پایانه بررسی و برای رفع آن تصمیم گیری شده است.

سبد خارجی ها رنگین از گل و گیاه مازندران| محموله کاکتوس در راه ترکیه

وی با اشاره به در دست ساخت بودن چهار پایانه محصولات کشاورزی و شیلاتی در استان، حمایت از سرمایه گذاران را امری ضروری برشمرد و گفت: مرحله اول و فاز یک پایانه صادراتی روماک گستری در جویبار بهره برداری شده است.

تولیدات گل مازندران روانه ۱۶ کشور شده است
مازندران دارای ۳۸۷ هکتار گلخانه زینتی است و پارسال بیش از پنج میلیون گل و گیاه از استان به کشورهای مختلف صادر شده است. عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، روسیه، کشورهای آسیای میانه، اوکراین، کشورهای حوزه خلیج فارس را از جمله بازارهای صادراتی محصولات گلخانه‌ای استان ذکر کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه عراق و افغانستان نیز از بازارهای مهم صادراتی محسوب می‌شود، اظهار داشت: در سال قبل تولیدات گلخانه‌ای استان به ۱۶ کشور جهان صادر شده است و هرساله ارزآوری قابل توجهی برای استان دارد.

وی با اشاره به رواج کشت گلخانه‌ای در استان اظهار داشت: کشت گلخانه‌ای علاوه برافزایش تولید مصرف آب را ۱۰ برابر در استان کاهش داده است.

شهیدی فر مجموع گلخانه‌های فعال استان را ۵۹۰ هکتار ذکر کرد و گفت: در استان پنج شهرک گلخانه‌ای وجود دارد که به اقتصاد کشاورزی کمک می‌کنند.

در استان مازندران هزار و ۱۰۰ مزرعه پرورش گل و گیاه زینتی وجود دارد و انواع مختلف گل در استان پرورش داده می‌شود و بهره گیری از سامانه‌های هوشمند، حمایت از تجار و تولیدکنندگان برای صادرات و تأمین زیرساخت‌های صادراتی، ارزآوری استان را از صادرات گل و گیاه افزایش خواهد داد.

کد خبر: ۱۰۸٬۳۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha