۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
قیمت قارچ از یارانه سبقت گرفت| ریزش مشتری‌ها
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

قیمت قارچ از یارانه سبقت گرفت| ریزش مشتری‌ها

مشهد- قیمت قارچ که تا همین چندماه پیش از ۲۰ هزار تومان تجاوز نمی‌کرد طی روزهای گذشته پس از مدتی کمیاب شدن حالا به سه برابر قیمت دو ماه گذشته و به کیلویی ۶۰ هزار تومان رسیده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: به گزارش خبرنگار بازار مشاهدات خبرنگار ما از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت قارچ در طی هفته های گذشته به شکل فزاینده و غیرقابل‌کنترلی افزایش‌یافته است و در حال حاضر قیمت این محصول در بازار از ۵۰ الی ۶۰ هزار تومان به ازای هر کیلو متغیر است.

اگرچه بنا بر اظهارات مسئولان قیمت این محصول نباید از ۴۶ هزار تومان در بازار تجاوز کند اما هم چنان این محصول گوی سبقت را حتی از میزان یارانه دریافتی خانوارها نیز ربوده و امکان خرید را برای بسیاری از مصرف‌کنندگان غیرممکن کرده است.

ریزش مشتری‌ها
حسین مودت متصدی یکی از فروشگاه‌های عرضه محصولات پروتئینی در مشهد در این رابطه به بازار گفت: طی هفته‌های گذشته با کمبود قارچ در بازار روبرو بودیم و لذا کاملاً نمایان بود که تولیدکنندگان به  دنبال افزایش قیمت هستند.

وی بابیان اینکه تا سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری رستوران‌ها لذا مصرف قارچ بسیار کم شده بود و تولیدکنندگان با التماس محصول خود را کیلویی ۱۳ هزار عرضه می‌کردند افزود: حالا با کمبود عرضه در بازار این قیمت‌ها جبران شده و قیمت قارچ به کیلویی ۵۵ هزار تومان رسیده است.

قیمت قارچ از یارانه سبقت گرفت

این فروشنده مواد پروتئینی بیان کرد: به علت گرانی قارچ و پایین آمدن قدرت خرید مردم، تقاضا برای خرید قارچ کم شده است و لذا با ورود به پائیز و زمستان تجربه بنده نشان داده که به دلیل کاهش مصرف و گرانی این محصول لذا قیمت هم سیر نزولی به خودش خواهد گرفت.

وی می گوید: هر چند که به دلیل کرونا و محدودیت های ترافیکی مانند گذشته شاهد مصرف قارچ در فست فود ها نیستیم اما از آن طرف بسیاری از مردم به دلیل خاصیت این محصول برای مقابله با کرونا تقاضای خرید دارند.

کشت قارچ صرفه اقتصادی ندارد
ابراهیم فلاحتی یکی از پرورش‌دهندگان قارچ در فریمان در گفت‌وگو با بازار در این خصوص به ما می‌گوید: علت گرانی این محصول را نباید به‌پای تولیدکننده نوشت زیرا در این میان تولیدکننده بیش از مصرف‌کننده ضرر می‌دهد.

وی به ما توضیح می‌دهد: برای پرورش و کشت قارچ نیازمند تهیه کاه و کلش هستیم و لذا شما مشاهده می‌کنید که امسال به دلیل کاهش بارندگی کاه و کلش هم کمیاب شد و حتی دامداری‌ها علوفه برای تغذیه دام نداشتند چه برسد که بخواهند مازاد آن را به ما بفروشند!

فلاحتی به ما می‌گوید: تا پیش‌ازاین هر کیلو کاه و کلش را کیلویی ۱۵۰۰ تومان تهیه می‌کردیم اما همین کاه و کلش الآن به کیلویی ۵۵۰۰ تومان رسیده است و کود مرغی هم گران شده لذا چطوری انتظار دارید که قیمت قارچ گران نشود!

وی می‌گوید: هزینه کارگر و بیمه و نیز هزینه حمل‌ونقل و کاه و کلش و هم‌چنین برق همگی تصاعدی بالا رفته و تأثیر همه این گرانی‌ها بر روی قارچ هم ملموس است و لذا نباید انتظار داشت که قارچ ارزان و یا قیمت آن ثابت بماند.

این تولیدکننده بابیان اینکه قارچ کیلویی ۶۰ هزار پولش به جیب تولیدکننده نمی‌رود به ما می‌گوید: شما مشاهده می‌کنید که ما بهترین قارچ را درب گلخانه به کیلویی ۳۰ هزار تومان الی ۳۵ هزار تومان می‌فروشیم ولی تا به دست مصرف‌کننده می‌رسد قیمت آن تغییر می‌کند و لذا طبق معمول بیشترین سود را دلال می‌خورد.

فلاحتی می‌افزاید: البته برخی همکاران  و یا کارخانه‌ها این محصول را خریداری و بسته‌بندی می‌کنند و لذا قیمت همین قارچ به دلیل خدمات ارائه‌شده هر کیلو بین ۵ تا ۱۰ هزار تومان تفاوت قیمت پیدا می‌کند.

وی با اشاره به این موضوع که البته معمولاً در فصل تابستان با کاهش تولید هم روبرو هستیم می‌افزاید: بخشی از گرانی ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه برای پرورش این محصول است و بخشی از گرانی نیز به‌واسطه ها بازمی‌گردد.

کاهش سطح کشت
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان نیز با تائید گرانی مواد اولیه مانند کاه و کلش وهم چنین تغییر فصل به‌عنوان عوامل تأثیرگذار در گرانی و کمبود این محصول یادکرده و به بازار می‌گوید: البته به دلایل مختلف شاهد کاهش سطح زیر کشت این محصول هم هستیم.

قیمت قارچ از یارانه سبقت گرفت

محمد میری با اشاره به اینکه همه‌ساله با ورود به فصل سرما شاهد افزایش این محصول هستیم ابراز امیدواری می‌کند که در ماه‌های آتی باثبات قیمت این محصول روبرو باشیم.

وی در خصوص ریشه گرانی و کمبود این محصول در استان اظهار می‌کند: قارچ محصولی سرمادوست است لذا در تابستان برای پرورش آن نیازمند تأمین دمای مطلوب و سرد در مراکز پرورش قارچ هستیم اما ازآنجاکه برخی از واحدهای پرورش قارچ امکان و توانایی سیستم ای سرمایشی را ندارند لذا در تابستان از تولید این محصول دست می‌کشند و دوباره در زمستان به کشت این محصول روی می‌آورند و لذا همین موضوع یکی از عوامل تأثیرگذار در کمبود این محصول در بازار است.

میری اذعان می‌کند: قارچ به دو شکل سنتی و مکانیزه کشت می‌شود که کشت مکانیزه در ۱۲ ماه سال انجام می‌شود، اما کشت سنتی در فصل تابستان به دلیل نبود سیستم سرمایشی انجام نمی‌شود؛ بنابراین بین ۱۰ تا ۲۰ درصد تولید کاهش می‌یابد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با ورود به فصل سرما قیمت قارچ کاهش پیدا خواهد کرد نیز می‌گوید: تنها افزایش سطح تولید در قیمت این محصول تعیین‌کننده نیست زیرا در حال حاضر مواد اولیه برای پرورش این محصول افزایش‌یافته و گران است و لذا این عوامل بر روی قیمت نهایی تأثیرمی گذارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان توضیح می‌دهد:  افزایش قیمت مواد اولیه موجب شده تا تولیدکنندگان بیش از هر زمان دیگری با کمبود نقدینگی روبرو شوند و لذا همه این گزینه‌ها بر روی تولید و افزایش سطح کشت تأثیرگذار است.

وی میزان قارچ تولیدی در  این استان را افزون بر ۱۲ هزار تن عنوان کرده و می‌گوید: ۳۱۲ واحد تولیدکننده قارچ خوراکی در سطح استان فعالیت دارند که سطح زیر کشتی معادل ۷۸ هکتار را به خود اختصاص دادند.

کد خبر: ۱۰۸٬۲۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha