۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۵
۲.۵ میلیارد دلار گردش مالی قاچاق لوازم خانگی خارجی در بازار| نفع عده ای در زمین خوردن تولید است
سخنگوی انجمن لوازم خانگی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

۲.۵ میلیارد دلار گردش مالی قاچاق لوازم خانگی خارجی در بازار| نفع عده ای در زمین خوردن تولید است

غزنوی سخنگوی انجمن لوازم خانگی گفت: ۲.۵ میلیارد دلار از بازار ۷ میلیارد دلاری لوازم خانگی در اختیار کالاهای خارجی است، کالاهایی که توسط تعاونی های مرزنشینان یا به صورت ته لنجی و قاچاق وارد شده اند.

بازار؛ گروه صنعت: نگرانی هایی نسبت به انحصاری شدن صنعت لوازم خانگی چند وقتی است که حسابی بالا گرفته است. گفته می‌شود که قرار است در برنامه هفتم توسعه نیز واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع باقی بماند و تولید این محصولات به دست بنگاه‌های بزرگ اقتصادی بیفتد. در واقع این صنعت مانند صنعت خودرو، انحصاری خواهد شد.

اما سخنگوی صنعت لوازم خانگی معتقد است که مقایسه صنعت لوازم خانگی با خودرو نمی تواند مقایسه درستی باشد. «حمیدرضا غزنوی» به خبرگزاری «بازار» می گوید: امروز می‌توانید به راحتی هر برندی را که بخواهید در بازار پیدا کنید و هر برندی که بخواهید در کمتر از ۲۰ روز برای شما وارد می‌کنند. جدای از این در حال حاضر حجم بالای لوازم خانگی خارجی در بازار وجود دارد که به صورت ته لنجی یا به وسیله تعاونی مرز نشین ها وارد کشور می شود. او همچنین تاکید می کند که در صنعت خودرو تنها دو تولید کننده وجود دارد در حالیکه در لوازم خانگی ۱۵۰۰ تولیدکننده مشغول فعالیت بوده و فضای رقابتی شدیدی در این صنعت حاکم است.

سخنگوی انجمن لوازم خانگی با تاکید بر اینکه تولیدات داخلی جوابگوی نیاز داخلی است، ادامه داد: نفع عده ای در زمین خوردن تولید و رونق واردات است.

متن کامل گفتگوی «حمیدرضا غزنوی» سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی را در ادامه می خوانید:

در صنعت لوازم خانگی هیچ گونه انحصاری وجود ندارد، چرا که در این صنعت ۱۵۰۰ تولید کننده مشغول به فعالیت هستند و نوعی فضای رقابتی در کشور حاکم است

*در حال حاضر در وزارت صمت طرحی دنبال می شود که بر اساس آن قرار است واردات لوازم خانگی به کشور ممنوع شود. برخی بر این باورند که اجرای این طرح می تواند نوعی انحصار دربازار لوازم خانگی ایجاد کرده و این صنعت را به سرنوشت خودروسازی دچار کند. این ادعا تا چه اندازه درست است؟
این ادعا ازطرف کسانی مطرح می شود که از واردات لوازم خانگی سود می برند و دوست ندارند که تولید لوازم خانگی در داخل کشور جان بگیرد. این مقایسه به هیچ وجه نمی تواند مقایسه درستی باشد. در صنعت لوازم خانگی هیچ گونه انحصاری وجود ندارد. چرا که در این صنعت ۱۵۰۰ تولید کننده مشغول به فعالیت هستند و نوعی فضای رقابتی در کشور حاکم است. حال آنکه در خودروسازی تنها ۲ تولید کننده داریم و عملا مصرف کننده هیچ حق انتخابی جز تولیدات این دو کارخانه ندارد.

امروز می‌توانید به راحتی هر برندی را که بخواهید در بازار پیدا کنید و هر برندی که بخواهید در کمتر از ۲۰ روز برای شما وارد می‌کنند

*اما از حدود ۳ سال پیش واردات لوازم خانگی به کشور ممنوع بوده و عملا بازار در انحصار تولیدکنندگان داخلی بوده است
امروز می‌توانید به راحتی هر برندی را که بخواهید در بازار پیدا کنید و هر برندی که بخواهید در کمتر از ۲۰ روز برای شما وارد می‌کنند. جدای از این در حال حاضر حجم بالایی لوازم خانگی خارجی در بازار وجود دارد که به صورت ته لنجی یا به وسیله تعاونی مرز نشین ها وارد کشور می شود. جدای از این نحوه واردات کالا، حجم بالایی قاچاق لوازم خانگی هم داریم. این در حالی است که امکان قاچاق خودرو به کشور وجود نداشته و هیچ اتومبیلی به صورت ته لنجی یا توسط مرزنشینان وارد کشور نمی شود. به همه این موارد باید حمایت های جدی مسئولین کشور از صنعت زیانده و ورشکسته را اضافه کرد. با این اوصاف نمی توان ادعا کرد که در صنعت لوازم خانگی انحصار وجود دارد.

گردش مالی لوازم خانگی که توسط تعاونی مرز نشینان، به صورت ته لنجی و قاچاق وارد کشور می شود حدود ۲.۵ میلیارد دلار برآورد می شود. برای بزرگی این عدد باید بدانید که گردش مالی بازار لوازم خانگی حدود ۷ میلیارد دلار است

*سهم کالاهای خارجی از بازار لوازم خانگی چقدر است؟
گردش مالی لوازم خانگی که توسط تعاونی مرز نشینان، به صورت ته لنجی و قاچاق وارد کشور می شود حدود ۲.۵ میلیارد دلار برآورد می شود. برای بزرگی این عدد باید بدانید که گردش مالی بازار لوازم خانگی حدود ۷ میلیارد دلار است. به عبارت دیگر می توان گفت که حدود یک سوم بازار در اختیار لوازم خارجی است.

*حجم قاچاق در کدام محصولات بازار بیشتر و در کدام یک کمتر است؟
در مورد برخی از کالاها مثل تلویزیون حجم قاچاق بسیار زیاد است و گاهی تا ۴۰ درصد بازار در اختیار محصولات قاچاق قرار دارد، اما در لباسشویی و یخچال این میزان کمتر است. در لوازم برقی آشپزخانه نیز با حجم بالایی از کالاهای قاچاق مواجه هستیم

با خروج خارجی‌ها از بازار لوازم خانگی کشورمان، تولید راه افتاده، بسیاری از کارخانجات با ظرفیت بالا مشغول تولید هستند و میزان بیکاری در این بخش در مقایسه با دوران پیش از تحریم‌ها کمتر شده است

*اما فعالین بازار معتقدند که در برخی از محصولات همچون ماشین های ظرف شویی یا کولرهای گازی باید دولت ممنوعیت واردات را لغو کند چرا که تولید در این محصولات کافی نبوده یا بعضا از نظر کیفی هم درشرایط خوبی قرار ندارند؟
با خروج خارجی‌ها از بازار لوازم خانگی کشورمان، تولید راه افتاده، بسیاری از کارخانجات با ظرفیت بالا مشغول تولید هستند. و میزان بیکاری در این بخش در مقایسه با دوران پیش از تحریم‌ها کمتر شده است. بسیاری از تولیدات داخلی قابل رقابت با محصولات خارجی است و هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد اما برخی از وضعیت موجود به نظر ناراضی هستند چرا که منافع عده ای در زمین خوردن تولید و رونق واردات است.

بر اساس آمار موجود میزان تولید در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۷ بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است. در سال ۱۴۰۰ هم شاهد رشد حدود ۴۰ درصدی تولید بودیم. این آمارها نشان دهنده اوضاع خوب تولید و افزایش سرمایه گذاری در این صنعت است. اگر می خواهیم کیفیت تولیدات بهتر و قیمت تمام شده کمتر شود، باید شرایط جذب سرمایه گذار خارجی به شرط انتقال تکنولوژی فراهم کرد نه اینکه بازار کشور را تقدیم برندهای خارجی کنیم.  

کد خبر: ۱۰۸٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha