۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
انرژی بر بهره وری سیمان کشور تاثیر گذاشته است| «عرضه» باعث کاهش قیمت سیمان شد
در حاشیه بازدید از سیمان شاهرود مطرح شد؛

انرژی بر بهره وری سیمان کشور تاثیر گذاشته است| «عرضه» باعث کاهش قیمت سیمان شد

شاهرود- مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین با بیان اینکه انرژی بر بهره وری سیمان کشور تاثیر گذاشته است گفت: گرانی انرژی از ابتدای سال ۱۴۰۰ یکی از مشکلات عدیده کارخانه های سیمان کشور است.

بازار، گروه استان ها: سید حامد عسگری در بازدید یک روزه از کارخانه سیمان شاهرود در ادامه سفر خود به استان سمنان پس از دیدار با استاندار سمنان و نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی مقابل میکروفون خبرنگاران ایستاد و در پاسخ به سوالاتی درباره صنعت سیمان کشور، توضیح داد: انرژی مهمترین مشکل صنعت سیمان کشور است.

وی افزود: اگر در شش‌ماهه دوم سال جاری در بخش برق و گاز نداشته باشیم می‌توانیم بگوییم که سیمان کشور سودهای خوبی را به سهام داران می دهد که البته بسته به شرایط انرژی دارد اخبار در آن حوزه البته خوشایند نیست اما در حال یافتن راهکارهایی هستیم که حتی اگر گاز هم با مشکل روبرو شد، تولید درگیر نشود لذا باید گفت اگر با همین شرایط تولید پیش برویم می‌توانیم شاهد خبرهای خوبی باشیم که البته قابل پیش بینی نیست.

پیش بینی راهکارها
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین کشور همچنین گفت: یکی از کارخانه‌های پیشرو در زمینه سیمان تأمین، کارخانه سیمان شاهرود است در واقع باید گفت هم در مسائل فنی و هم در دیگر موضوعات به نوعی الگویی برای سیمان کشور است و با مدیریت فعلی مسیر خوبی را پیش می رود لیکن سفر ما به استان سمنان ، دیدار با استاندار سمنان و همچنین نماینده شاهرود و میامی در مجلس و همچنین این بازدید چند هدف داشت که یکی از آنها الگوها سازی در راستای قیاس کارخانه‌های سیمان کشور است و در این مسیر بنا بر این است که مسائل و مشکلات جانبی برای ماه‌ها و سال‌های آتی رصد و پیش بینی راهکار شود.

اگر در شش‌ماهه دوم سال جاری در بخش برق و گاز نداشته باشیم می‌توانیم بگوییم که سیمان کشور سودهای خوبی را به سهام داران می دهد

عسگری افزود: تدابیر خوبی اندیشیده شده تا مسیر خوبی را برای شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ تبیین و برای سهام داران منافع خوبی کسب شود یکی از اهداف این بازدید تأمین زیرساخت خوب برای شرکت سیمان در آینده است تا بتوانیم شاهد سرمایه گذاری جدید و اقداماتی باشیم که بر روی بهره‌وری تأثیر داشته باشد.

وی گفت: یکی از مشکلات اصلی صنعت سیمان، موضوع انرژی است که بر روی بهره‌وری تأثیر بسیاری گذاشته است امسال اگر بررسی کنیم متوجه می شویم که قیمت انرژی افزایش چشم‌گیری یافته و برنامه داریم که بخشی از کارخانه‌هایی که شرایط بهتری دارند در زمینه تأمین انرژی از شبکه مستقل کنیم که امکان این امر ردر دست بررسی است تا بتوانیم تصمیمات خوبی را  بگیریم  از سوی دیگر بر روی کنترل‌های داخلی باید برنامه‌ریزی کرد تا بتوانیم در زمینه صرفه‌جویی نیز اقدامات خوبی را شاهد باشیم را مقوله انرژی بهتر مدیریت شود.

انرژی بر بهره وری سیمان کشور تاثیر گذاشته است |«عرضه»باعث کاهش قیمت سیمان شد

عرضه افزایش یافت
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین کشور با بیان اینکه اتفاقی که رخ داد حاصل زحمت همه صنعت سیمان بود، گفت: ما حداکثر تلاش را کردیم که حداکثر تولید و عرضه را در کشور داشته باشیم تا تقاضای زیاد بازار پوشش داده شود از سوی دیگر سعی کردیم این اقدام علامت و نشانه‌ای نیز برای بازار باشد که مشکلی در بحث تولید وجود ندارد و در نتیجه متقاضیان هم عجله‌ای برای خرید نداشته باشند که این افزایش عرضه خوشبختانه جواب داد و ظرف دو هفته سیمان ارزان شد.

عسگری افزود: همکاران سیمانی ما به خصوص در سیمان شاهرود همت کرده و هفته گذشته ۱۱۰ هزار تن سیمان را به بازار عرضه کردند که عرضه‌ای بی سابقه در بازار کشور است چرا که سیمان سابقاً به صورت هفتگی تا نهایتاً ۵۰ هزار تن عرضه می‌شد اما عرضه بیش از ۱۰۰ هزار تن به واقع توانست تأثیر خود را بگذارد و از حالت نگرانی کمبودها خارج کرد.

متقاضیان هم عجله‌ای برای خرید نداشته باشند

وی با بیان اینکه امیدواریم که بازار هم به بخش تولید اعتماد کند و بداند که ما به هیچ وجه حاضر نیستیم که کوتاهی در زمینه تولید داشته باشیم که تقاضا در تکاپوی تهیه بیفتد، گفت:  تلاش ما این است که از این فرصت بهبود شرایط انرژی برق حداکثر تولید را در برنامه تولید داشته و حداکثر عرضه را نیز داشته باشیم.

سیمان ارزان شد
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تأمین کشور  ادامه داد: با آغاز به کار دولت سیزدهم، سیمان، اولین کالایی بود که به قیمت قبلی بازگشت. یکی از راه‌های تحقق وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال توسط وزیر راه و شهر سازی، کنترل قیمت سیمان است.‌ کاهش قیمت سیمان با یک تصمیم درست و عرضه به موقع سیمان در بورس کالا، محقق شد اما بازهم ما سیاست هایی را اتخاذ کرده ایم برای مثال برای این منظور که تولید و عرضه سیمان در فصل زمستان با مشکلی مواجه نشود، از هم اینک باید به فکر تولید بیشتر و ذخیره سازی مناسب بود.

عسگری با بیان اینکه تعداد شش پروژه‌  از سوی شرکت سیمان شاهرود  ارائه و مورد بررسی قرار گرفته‌اند و امیدواریم دو مورد از این طرح‌ها که یکی از آنها نیز در بخش انرژی است اجرایی شود، تاکید کرد: شرکت های سیمانی در مجموع با یک میلیون و ۳۲۱ هزار تن انواع سیمان راهی بورس کالا می شوند؛ یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۵۰۰ تن از این عرضه ها امروز و ۱۳۳ هزار تن نیز در روز یکشنبه روی تابلوی معاملات می رود.

وی افزود: ۵۳ شرکت زیر مجموعه شرکت بزرگ سیمان تامین هستند و این شرکت در تعدادی از مراکز صنعتی و تولیدی از جمله شرکت سیمان شاهرود نیز مستقیما سهامدار است ‌۵۲ درصد از سهم سیمان شاهرود مربوط به شرکت تامین سیمان‌ است.

انرژی بر بهره وری سیمان کشور تاثیر گذاشته است |«عرضه»باعث کاهش قیمت سیمان شد

حرکت به سمت تولید با ظرفیت اسمی
محمدرضا بازوی مدیرعامل شرکت سیمان شاهرود نیز در سخنانی با بیان اینکه  شرکت سیمان شاهرود ، در سال ۱۳۷۷ با تولید روزانه ۲۳۰۰ تن کلینکر و ۲۵۰۰ تن سیمان آغاز بکار کرد.، گفت:   ساخت خط دوم شرکت سیمان شاهرود در سال ۱۳۸۴ شروع و در سال ۱۳۸۷ با تولید ۳۳۰۰ تن سیمان به بهره برداری رسید همچنین باید گفت سهامدار ابتدایی این شرکت تا سال ۱۳۶۸ بصورت خرد بود و در این سال بانک‌ ملت ۶۰ درصد سهام شرکت سیمان شاهرود را خریداری کرد و سپس تامین اجتماعی ، سهامدار عمده این شرکت شد.۵۲ درصد سهام شرکت سیمان شاهرود را شرکت بزرگ تامین سیمان در اختیار دارد.

‌۵۲ درصد از سهم سیمان شاهرود مربوط به شرکت تامین سیمان‌ است

وی افزود:  در سال ۹۷ تولید کلینکر ما یک میلیون تن بود سال ۹۹ این امر به یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن افزایش یافت که ۴۵ درصد رشد را داشته‌ایم همچنین برنامه امسال نیز این است که اگر مشکل تأمین انرژی وجود نداشته باشد، سعی بر این است که حتی در صورت قطعی گاز با مازوت تولید را در این حد نگه داریم و وقفه‌ای در روند تولید ایجاد نشود.

مدیرعامل سیمان شاهرود گفت:  امسال سیمان شاهرود ظرفیت اسمی خود را کسب خواهد کرد و رکورد سال قبل شکسته می‌شود پیش بینی ما این است که به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال افزایش پیدا کند. شش پروژه برای سیمان شاهرود به سیمان تأمین پیشنهاد شد که این طرح‌ها در دست بررسی هستند از سوی دیگر موافقت با اجرای دو پروژه اعلام شده و امیدواریم به زودی شاهد اجرای این دو طرح باشیم که اجرای پروژه‌های انرژی از این دست خواهد بود.

شرکت سیمان شاهرود شش طرح را شامل تامین انرژی، تامین پاکت پروپلین و ... در دستور کار دارد که موقتاً با اجرای دو طرح موافقت شده است.

کد خبر: ۱۰۸٬۱۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha