۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۲
رد پای صندوق‌های خرد روستایی از نیشابور تا آلمان| حکایت کارآفرینی که ۲ هزار کار آفرید
بازار گزارش می‌دهد؛

رد پای صندوق‌های خرد روستایی از نیشابور تا آلمان| حکایت کارآفرینی که ۲ هزار کار آفرید

نیشابور- یکی از اصلی‌ترین زمینه‌های مشارکت زنان در جامعه روستایی ایجاد کسب‌وکارهای کوچک است که حالا رد پای این مشارکت در خراسان رضوی از نیشابور تا کشور آلمان کشیده شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: روند توسعه اقتصادی یک کشور از طریق منابع انسانی آن تأمین می‌شود لذا با توجه به اینکه زنان نیمی از منابع انسانی به شمار می‌آیند، موضوع و هدف هر نوع توسعه‌ای بوده و عامل پیشبرد اهداف توسعه اقتصادی-اجتماعی هستند. 

امروزه مشارکت زنان از جمله ابزارهای اساسی توسعه است و در این راستا صندوق‌های اعتبارات خردنقش بسزایی در تحقق این موضوع دارند.

نظام اعتبارات خرد ازجمله راهکارهای مطرح‌شده طی چند دهه اخیر باهدف تسریع فرآیند سرمایه‌گذاری و تقویت بنیاد مالی و پس‌انداز در مناطق روستایی و نهایتاً توانمندسازی زنان روستایی بوده است که نمونه ملموس آن را  می‌توان در شهرستان نیشابور و با مشارکت بانوان این منطقه در راه اندازی صندوق خرد روستایی مشاهده کرد.

در همین راستا یکی از بانوان ساکن نیشابور موفق شده تا با حمایت از صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی باعث افزایش دسترسی این بانوان به منابع اعتبارات گردیده و مشارکت اجتماعی، اعتمادبه‌نفس و قدرت تصمیم‌گیری آن‌ها را افزایش دهد.

«لیلا برگی» متولد سال ۱۳۵۷با مدرک دیپلم یکی از بانوان کارآفرین خراسان رضوی است که توانسته در شهرستان نیشابور برای بیش از دو هزار نفر از بانوان روستایی تاکنون شغل ایجاد کند.

وی که حالا او را به‌عنوان کارآفرین برای بانوان روستایی می‌شناسند موفق شده تا با بهره‌مندی و ایجاد صندوق‌های خرد روستایی کارها و اقدامات بزرگی را به سرانجام برساند.

در همین رابطه پیرامون شرح فعالیت های صورت گرفته و نیز موانع سد راه این بانوی کارآفرین در ایجاد اشتغال روستایی به بحث و گفت و نشستیم که در ذیل می‌خوانید.

* چند سال است که در حوزه کارآفرینی فعال هستید؟
من افزون بر ۱۰ سال است که سعی کردم تا حد توان برای بانوان روستایی شغل ایجاد کنم.

رد پای صندوق‌های خرد روستایی از نیشابور تا آلمان| حکایت کارآفرینی که ۲ هزار کار آفرید

* چرا کارآفرینی را از روستاها آغاز کردید؟
بانوان روستایی دارای مهارت‌هایی هستند که شاید خیلی از آن‌ها دیده نشده و یا فرصتی برای ارائه نداشتند از طرفی  ازآنجاکه مشاهده می‌کردم بسیاری از بانوان نیازمند حمایت بوده و به دلیل سرپرستی خانوار شغل برای آن‌ها بسیار مهم و حیاتی است لذا بدون هیچ چشم‌داشتی به شناسایی توانمندی‌های زنان بی‌سرپرست و بد سرپرست و یا خانواده‌های معلولین پرداختم و به‌نوعی به رابط بین این خانواده‌ها و خیرین تبدیل شدم.

* ظاهراً بهره‌مندی از صندوق‌های خرد روستایی تأثیر زیادی در کارآفرینی شما داشته است؟
بله چهار سال پیش وارد بحث گزینه‌ای بنام صندوق‌های خرد در روستاها شدم .چون زنان روستا علی‌رغم داشتن توانمندی‌های بسیار اعتمادبه‌نفس‌های بالایی نداشتند  ازاین‌رو صندوقی  بنام تأمین مالی خرد در روستاها که زیرمجموعه‌ای از بهزیستی و کمک بانک کشاورزی است، برپا کردیم و مسئولیت این کارها بر عهده من گذاشته شد.

* آیا استقبال شد؟
بله خوشبختانه با استقبال بسیار زیادی همراه شد و بیش از سه سال است  که این صندوق‌ها دایر شده لذا تاکنون انصرافی نداشتیم.

* شرایط دریافت تسهیلات و یا تأمین بودجه به چه شکلی است؟
در حال حاضر حدود ۲۰ گروه درروستاهای مختلف نیشابور زنان روستایی عضو شده‌اند که امسال حدود۴ میلیارد تومان بانک کشاورزی به آن‌ها وام اعطا کرده است.

این تسهیلات بین گروه‌ها تقسیم می‌شود و مبلغ وام اعطا شده به زنان روستایی بعد ازیکسال  همان مبلغ به بانک برگردانیده می‌شود که از طریق همین وام‌ها اشتغال‌های خرد زیادی تاکنون  انجام‌شده است که فرمانداری شهرمان در جریان همه امور هست.

* چند نفر در این صندوق‌ها عضویت دارند؟
بیش از ۷۰۰ نفر در این صندوق‌ها عضو هستند.

در سال نخست ابتدا دو میلیون و۵۰۰ هزار تومان  و سال دوم   ۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و البته امسال نیز این وام به مبلغ  ۵ میلیون تومان رسیده است.

رد پای صندوق‌های خرد روستایی از نیشابور تا آلمان| حکایت کارآفرینی که ۲ هزار کار آفرید

* این تسهیلات و ایجاد اشتغال تا چه در زندگی زنان روستایی تأثیر گذاشته است؟
در دوران کرونا بسیاری از مردان روستا دچار بیکاری شدند  لذا با توجه به تورم و رکود اقتصادی در دوران کرونا روی بحث توانمندسازی زنان روستا بیشتر تمرکز داشتیم و ازاین‌رو با توجه به آن‌که زنان روستایی دارای سبقه قالی‌بافی و بافندگی هستند از همین نقطه قوت برای درآمدزایی و اشتغال بهره گرفتیم.

* آیا قالی بافی با توجه به بازار های فعلی جواب می دهد و خریدار دارد؟
استاد قالی را به‌منظور آموزش نقشه‌خوانی در روستاها هماهنگ کردیم تا نقشه‌خوانی را به بانوان علاقه‌مند بیاموزد و خوشبختانه حدود ۳۰۰ خانم وارد کار بافندگی قالی‌ دو و سه رنگ تبریز شدند البته چون این افراد علاقه به بافت قالی‌های پر نقشه و بارنگ‌های زیاد نداشتند اما موفق شدیم ۳۰ دار از فولاد و ۳۰ دار از قبل برای این نوع بافت هماهنگ کنیم.

* چه مشکلاتی در این راستا بر سر راه شما قرار داشته است؟
مشکل تهیه و خریداری دار قالی همیشه یکی از مشکلات اصلی بر سر راه ما بوده است زیرا  دارهای کارگاهی بسیار بزرگ است وازطرفی من به دنبال ایجاد اشتغال برای بانوان روستایی بودم تا بتوانند دریک اتاق  منزل کنار خانواده کار کننند که البته با پیگیری‌های لازم توانستیم دارهایی را با ابعاد کوچک‌تر تهیه کنیم.

* آیا تولیدات شما بازاریابی هم می‌شود؟
بله ما با شرکتی در تبریز همکاری داریم که به ما سفارش فرش‌های فانتزی می‌دهد و سپس تولیدات را به این کشور صادر می‌کند.

* چقدر بافت یک فرش سفارشی طول می‌کشد و آیا درآمد بافندگی آن قابل‌توجه است یا خیر؟
این فرش‌ها در ابعاد مختلف ۲ در ۲ و ۱و ۷۰ در ۱و ۴۰ و ۲ در۳ بافته می‌شود و معمولاً بین ۷۵ روز تا  ۴ الی یا ۶ ماه  بافت آن به طول می‌انجامد که دستمزد بافنده‌ها حدود ۶ میلیون تومان است.

* آیا تمامی بانوان جذب‌شده در همین کارگاه‌های قالی‌بافی اشتغال دارند؟
خیر ما در راستای توانمندسازی بانوان روستایی موفق شدیم تا تعداد زیادی از بانوان را نیز درزمینهٔ های  خیاطی و آرایشگری نیز آموزش دهیم که در این راستا از مربیان از فنی و حرفه‌ای کمک گرفتیم و آن  مربیان را به روستا بردیم.

به‌طور مثال «لیف بافی» را برای خانواده‌ای که معلول دارند به‌صورت جدی پیگیری کرده‌ایم و به نتایج خوبی هم درراستای توانمندسازی آن و ایجاد انگیزه و اعتمادبه‌نفس به دست آورده‌ایم.

بانوان  روستایی هم‌چنین درزمینهٔ های مختلفی چون  تولید کره و دوغ ،  پخت نان، رشته بری ، رب، خرید و تولید و فروش آلو ، زعفران ، گلیم‌بافی، لیف بافی ، تابلو فرش  و خیاطی فعالیت داشته و اشتغال آن‌ها منحصر به قالی‌بافی نمی‌شود.

در راستای توانمندسازی بانوان البته جدا از کلاس‌ها و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برگزاری کلاس‌های زبان، ریاضی ، فوتبال ، ژیمناستیک را هم برای بچه‌های روستا در اولویت‌های کاری قراردادیم.

* آیا در بازاریابی این محصولات مشکلی ندارید؟
تا قبل از شروع کرونا با برگزاری  جشنواره‌های مختلفی  چون جشنواره‌های سبزه، عید، یلدا، غذا و میوه‌آرایی، سفره‌آرایی و با کمک و همکاری خیرین و صاحبان تالارهای مختلف را در برنامه داشتیم تا فرصتی برای دیده شدن توانمندی آن‌ها و زمینه فروش بیشتر کارهای آن‌ها فراهم شود که متأسفانه به دلیل شیوع این بیماری بسیاری از این جشنواره‌ها تعطیل‌شده است.

کد خبر: ۱۰۸٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha