۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳
سرمایه گذاری خطر پذیر در فناوری آب و هوا بیش  از ۱۴ میلیارد دلار شد
حل بحران آب و هوایی با کمک استارت آپها

سرمایه گذاری خطر پذیر در فناوری آب و هوا بیش از ۱۴ میلیارد دلار شد

با توجه اهمیت تغییرات آب و هوایی، سرمایه گذاران هم در این حوزه ورود کردند. به طوری که سرمایه گذاری خطر پذیر در استارت آپ های حوزه فناوری آب و هوایی طی این سالها با افزایش روبرو شده است.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: گزارشی به تازگی در سایت «raconteur» منتشر شده که به میزان افزایش سرمایه گذاری خطر پذیر در بخش فناوریهای آب و هوایی پرداخته است: بر اساس گزارشی از PwC، سرمایه گذاری در استارتاپ های فناوری اقلیمی با اختصاص ۶ درصد از بازار سرمایه گذاری خطرپذیر، از ۴۱۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۳ به ۱۶.۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. این افزایش از بیشتر بازارهای دیگر فراتر رفته و برای مقایسه، سه برابر میزان افزایش سرمایه گذاری در هوش مصنوعی در مدت مشابه بوده است.

برنت هوبرمن، بنیانگذار Lastminute.com و Made.com معتقد است با توجه به میزان سرمایه گذاری خطرپذیر در فناوری آب و هوا طی این سالها، سرمایه گذاران، راه را برای آینده ای سبزتر هموار خواهند کرد.

بر اساس گزارش Pitchbook، میزان سرمایه ای که به استارت آپ های فناوری آب و هوا وارد شده در سال ۲۰۲۱ (تا ۲۵ ژوئن) از ۱۴ میلیارد دلار فراتر رفته است

بر اساس گزارش Pitchbook، میزان سرمایه ای که به استارت آپ های فناوری آب و هوا وارد شده در سال ۲۰۲۱ (تا ۲۵ ژوئن) از ۱۴ میلیارد دلار فراتر رفته است. این روند باعث شدن تا سرمایه گذاران را متقاعد کند که اکنون زمان سرمایه گذاری در بخش راه حل های فناوری آب و هوا است.

استارت آپ های فناوری آب و هوا به طور کلی به هر شرکتی که در زمینه نوآوری در محصولات و خدمات موجود به منظور پایدارتر شدن آنها، چه از طریق کاهش مصرف و اتلاف انرژی و چه از منابع طبیعی استفاده می کنند، گفته می شود. این موضوع می تواند صنایع مختلف مانند مُد، غذا و حمل و نقل را تحت پوشش قرار دهد.

هوبرمن به Raconteur می گوید: از آنجا که سرمایه زیادی برای حل بحران آب و هوا وارد می شود؛ به همین دلیل است که سرمایه های سرمایه گذاری تجاری زیادی در این فضا صرف می شود. تقریباً همه صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر در حال حاضر فناوری آب و هوا را در اولویت خود قرار داده اند.

سرمایه گذاری خطر پذیر در فناوری آب و هوا بیش  از 14 میلیارد دلار شد

آخرین باری که سرمایه گذاری در زمینه فناوری آب و هوا سریع گسترش یافت، بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱، بوده است. به گفته MIT Energy Initiative، صندوق های سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد دلار سرمایه در پروژه های دوستدار آب و هوا وارد کردند، اما نتیجه ای نداشت و بیش از نیمی از سرمایه آنها از بین رفت.  حال سوالی مطرح است چه چیزی در این زمان این مساله را متفاوت می کند؟

 در حالی که هوبرمن در ۱۲ استارتاپ فناوری آب و هوایی از طریق سرمایه گذاری انجل «فرشته«» و دو شرکت VC - Founders Factory و Firstminute Capital (در حوزه سرمایه گذاری خطر پذیر)- که او بنیانگذار آنها بود، سرمایه گذاری کرده، معتقد است افزایش آگاهی از بحران آب و هوا، رویدادهای جهانی مانند نشست آینده COP۲۶، انتظار می رود تا اقدامات سرمایه گذاران و دولت،  این بار سرنوشت مشابهی نصیب سرمایه گذاران فناوری آب و هوا (آن سالها) نکند.

او می گوید: این زمان یک تحول بزرگ در این فضا به وجود آمده است و باعث شده تا فرصت هایی برای کارآفرینان ایجاد کند. اگر می خواستم به یک کارآفرین تبدیل شوم، به صنایعی که بیشترین آسیب را برای محیط زیست می زنند نگاه می کردم و می دیدم که چگونه می توان آنها را اصلاح کرد.

برای هوبرمن و دیگر افراد فناوری، سرمایه گذاری در این فضا بهترین فرصتی است که جهان برای مبارزه با بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی در پیش دارد.

او می گوید: من اعتقاد ندارم که مجبور کردن افراد به این تغییر نیاز به تغییر رفتار عظیم است، بلکه نیاز به راه حل های علمی جدید دارد.

هوبرمن به عنوان نمونه به صنعت خودرو اشاره می کند، شما می توانید به بهبود فناوری باتری و ارتقاء برق ادامه دهید تا این صنعت پایدارتر شود. در حالیکه اگر فکر می کنید پاسخ این است که به همه بگویید استفاده از اتومبیل را متوقف کنید، در اشتباه هستید. در حالی که این فقط یک اعتراض نمایشی است.

در عین حال که او می افزاید: شخصاً، من فکر نمی کنم مردم تا زمانی که گوشت آزمایشگاهی یا جایگزین های گیاهی با کیفیت خوب تهیه نکنند، خوردن گوشت را متوقف نمی کنند.

برخی از دانشمندان آب و هوا معتقدند که اتکای بیش از حد به فناوری برای نجات بشریت از بحران آب و هوا مضر است زیرا برای رسیدن به هدف آب و هوایی برای حفظ دمای کره زمین زیر ۲ درجه کافی نخواهد بود. در گزارش سال ۲۰۲۰ دانشگاهیان دانشگاههای کمبریج، آکسفورد، ناتینگهام، بات و امپریال کالج لندن مدعی شدند که ما باید برنامه ریزی کنیم تا به جای اینکه منتظر پیشرفت های تکنولوژیکی باشیم، از فناوری امروزی در برابر تغییرات آب و هوایی استفاده کنیم.

بخش انرژی های تجدیدپذیر و پلاستیک های زیست تخریب پذیر به دلیل سرمایه اولیه مورد نیاز، سرمایه گذاری های پرریسک تری محسوب میشوند. با این حال، این نوع پروژه ها پتانسیل بازده بیشتری را ارائه می دهند

بخشهایی که از سرمایه گذاری در زمینه فناوری آب و هوا بهره مند می شوند
سرمایه گذاری های فناوری آب و هوایی Firstminute Capital و Founders Factory تاکنون در بخش های مختلفی از صنعت غذا گرفته تا مسافرت و مد گسترش یافته است. هوبرمن توضیح می دهد: به عنوان یک صندوق سرمایه گذاری اولین عشق ما یافتن کارآفرینان پرشور و پرشور در حل مشکلات بزرگ است. اگر آنها این کار را می کنند، ما علاقه مند هستیم و شما توجه ما را جلب کرده اید.

به گفته هوبرمن، بخش های خاصی مانند بخش انرژی های تجدیدپذیر و پلاستیک های زیست تخریب پذیر به دلیل سرمایه اولیه مورد نیاز، سرمایه گذاری های پرریسک تری محسوب میشوند. با این حال، این نوع پروژه ها پتانسیل بازده بیشتری را ارائه می دهند.

هجوم سرمایه از طیف گسترده ای از منابع، دلیل دیگری برای خوش بینی است. هوبرمن، که میزبان یک رویداد فناوری آب و هوا در چارچوب هفته فناوری لندن است، می گوید: شما از همه طرف VC ها (سرمایه گذاری خطر پذیر)، افراد و شرکت های دارای ارزش خالص بالا و همچنین سیاست گذاران حمایت می کنید- در حالیکه کل اقتصاد  با سرمایه گذاری در زمینه فناوری آب و هوا در حال پیشرفت است.

گفتنی است با توجه به توافق آب و هوایی پاریس که هزینه سالانه ۱۰۰ میلیارد دلاری را برای راه حل های تغییرات آب و هوایی در نظر گرفته است، حمایت از منابع خصوصی در حوزه تغییرات آب و هوایی و انتشار کربن (گازهای گلخانه ای)  صفر از مسایل مهم خواهد بود.

کد خبر: ۱۰۸٬۰۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha