۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
مزایای عضویت ایران در شانگهای؛ مقاوم سازی و پیشبرد بهتر اقتصاد| تهران تامین کننده نیاز انرژی اعضاست
گفتگوی بازار با دیپلمات سیاست خارجی؛

مزایای عضویت ایران در شانگهای؛ مقاوم سازی و پیشبرد بهتر اقتصاد| تهران تامین کننده نیاز انرژی اعضاست

«محسن پاک آیین» با بیان اینکه نباید تنها به این مسئله بسنده کنیم که دیگر به عضویت دائمی شانگهای در آمده ایم، می گوید: ایران باید از فرصت ایجاد شده برای مقاوم سازی و پیشرفت اقتصاد کشور استفاده نماید.

تهمینه غمخوار؛ بازار: «آیت الله ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران در نخستین سفر خارجی خود در روز پنجشنبه وارد دوشنبه پایتخت تاجیکستان شد و در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای شرکت کرد. نتیجه این نشست دو روزه برای جمهوری اسلامی که تا پیش از این تنها به عنوان عضو ناظر معرفی می شد، این بود که سرانجام سند عضویت دائم ایران در این سازمان به تایید سران رسید.

 «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه در پست توییتری خود اعلام کرد:« با کمال خرسندی باید بگویم که اکنون سند عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای در شهر دوشنبه با حضور رییس جمهور محترم کشورمان به تایید سران رسید».

وی همچنین افزود:‌ «این عضویت راهبردی تاثیر مهمی بر روند همکاری های همه جانبه ایران در راستای سیاست همسایگی و آسیا محور دارد».

ایران از سال ۲۰۰۵ عضو ناظر این سازمان بوده و در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ برای عضویت کامل درخواست داده بود، اما به خاطر تحریم‌های سازمان ملل که در آن زمان اعمال شده بود این تلاش‌ها به سرانجام نرسید تا اینکه در روز جمعه ۲۶ شهریور ماه، ایران بطور رسمی به عضویت کامل اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای درآمد. 

مزایای عضویت ایران در شانگهای؛ مقاوم سازی و پیشبرد بهتر اقتصاد| تهران تامین کننده نیاز انرژی اعضاست

 در همین راستا و بر اساس اهمیت موضوع عضویت دائمی ایران در شانگهای، خبرنگار بازار گفتگویی را با «محسن پاک آیین» سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان، سفیر اسبق ایران در ازبکستان، زامبیا و تایلند و کارشناس ارشد مسائل بین الملل ترتیب داده که در ادامه می خوانیم: 

«محسن پاک آیین» در ابتدا گفت: عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای اقدام بسیار مهمی بود که ظرفیت های خوبی را برای همکاریهای متقابل بین ایران و کشورهای عضو ایجاد خواهد کرد. به نظر من در چند حوزه ما میتوانیم با این سازمان همکاری موثرتری داشته باشیم.

وی افزود: در وهله اول حوزه تجاری مورد نظر است که با توجه به اینکه حدود ۴۰ درصد جمعیت دنیا در این حوزه واقع شده است، بنابراین بازار مناسبی برای انجام تجارت، واردات و صادرات بین کشورهای عضو وجود دارد که در این صورت کشورهای عضو شانگهای هم میتوانند پذیرای کالاهای مورد نیاز خود از ایران باشند و همچنین کالاهای مورد نیاز جمهوری اسلامی را تامین کرده و به کشورمان صادر نمایند و همکاری های متقابل تجاری شکل گیرد. 

کارشناس ارشد مسائل بین الملل  اضافه کرد: به عنوان مثال روسیه کشوری با بازار بیش از ۱۴۰ میلیون نفر که در حال تحریم است و نیاز به محصولات کشاورزی، مواد غذایی و تاسیسات ساختمانی دارد، می تواند یکی از شرکای تجاری ما باشد که البته در حال حاضر نیز هست.

وی گفت: اما باید امکان این همکاری ها افزایش یابد؛ در صورتی که ما بتوانیم قراردادهای تعرفه ترجیحی را با روسیه منعقد نماییم و تعرفه کالاها را کاهش دهیم تا محصولات ایرانی در بازار روسیه قابل رقابت باشد و مشکلاتی که در مرزها و گمرک وجود دارد را حل کنیم.

 پتانسیل و موقعیت ژئوپلیتیک ایران به عنوان پل ارتباطی شرق آسیا به غرب آسیا و آسیا به اروپا و افریقا، مزیت بسیار خوبی را برای کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای فراهم می کند که از مسیر ایران به آبهای آزاد در خلیج فارس و دریای عمان راه یابند

پاک آیین گفت: همین اتفاق نیز همچنین میتواند با تاجیکستان و قرقیزستان و حتی خود چین رخ دهد تا در حوزه تجارت، جمهوری اسلامی از این مزایا بهره مند شود. 

وی ادامه داد: از آنجایی که در بخش انرژی، کشورهای عضو شانگهای به خصوص چین و هند وارد کننده نفت ایران هستند در حالی که پاکستان نیز در حال وارد کردن گاز ایران است و خط لوله ایران به پاکستان و از آنجا به هند خط لوله بسیار مهمی است، لذا ما میتوانیم از طریق این عضویت دائمی نیازهای نفتی و گازی کشورها را تامین کرده و همچنین می توانیم از کشورهای صاحب فناوریهای برتر از جمله چین، به ایران انتقال تکنولوژیهای نوین را داشته باشیم.

در حوزه همکاریهای بانکی نیز اگر ما تلاش کنیم تا از طریق همکاریهای موثرتر به یک پول واحد دست یابیم، حتی می توانیم وابستگی خود و کشورهای این منطقه را به دلار کاهش دهیم و از این بابت ارزش پولهای ملی تقویت خواهد شد

محسن پاک آیین اذعان نمود: در عین حال، این کشورها میتوانند به ایران سرمایه هایی را ارسال کرده و در ایران سرمایه گذاری نمایند. هم چین سابقه سرمایه گذاری در ایران را دارد و هم شرکتهای هندی به تازگی وارد پروژه چابهار شده اند؛ در حالی که روسها نیز در بحث نیروگاهی در ایران فعال هستند. 

این تحلیلگر مسائل منطقه اظهار داشت: در حوزه همکاریهای بانکی نیز اگر ما تلاش کنیم تا از طریق همکاریهای موثرتر تر به یک پول واحد دست یابیم، حتی می توانیم وابستگی خود و کشورهای این منطقه را به دلار کاهش دهیم و از این بابت ارزش پولهای ملی تقویت خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه حمل و نقل و ترانزیت، پتانسیل و موقعیت ژئوپلیتیک ایران به عنوان پل ارتباطی شرق آسیا به غرب آسیا و آسیا به اروپا و افریقا، مزیت بسیار خوبی را برای کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای فراهم می کند که از مسیر ایران به آبهای آزاد در خلیج فارس و دریای عمان راه یابند و همچنین، از مسیر ترکیه به اروپا متصل شوند و راه ابریشم جدید تکمیل شود. این مشارکت برای ایران حائز اهمیت است.

دیپلمات سیاست خارجی گفت: بنابراین، اگر ما بتوانیم جاده های بیشتر با کیفیت بالاتری را احداث نماییم و خط آهن رشت_آستارا را تکمیل نماییم؛ در این صورت خط آهن شمال به جنوب به بهره برداری خواهد رسید. همچنین، اگر توانایی این کار را داشته باشیم که امکان انجام حمل و نقل دریایی را به خصوص در دریای خزر تسهیل نماییم، هم درآمد تزانزیتی مناسبی خواهیم داشت و هم تجارت ما رونق گرفته و هم به سرعت بیشتری دست خواهد یافت.

وی افزود: تمام این موضوعات مطرح شده در سایه برنامه ریزی درست در حوزه های مختلف قابل تحقق است و ما نباید تنها به این مسئله بسنده کنیم که به عضویت دائمی این سازمان در آمده ایم؛ البته مراحل تکمیل عضویت ما هم مدتی به طول خواهد انجامید. 

پاک آیین در پایان تصریح کرد: همچنین ما باید از ظرفیت فراهم شده که از سال ۲۰۰۵ منتظر این رخداد مهم بودیم، در جهت مقاوم سازی و پیشرفت اقتصاد کشور استفاده نماییم. 

کد خبر: ۱۰۸٬۰۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha