۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
تداوم رکود خرید و فروش طلا در بازار| انتظار کاهش بیشتر نرخ ارز
بازار گزارش می دهد

تداوم رکود خرید و فروش طلا در بازار| انتظار کاهش بیشتر نرخ ارز

انتظار افت بیشتر قیمت ارز و روند نزولی قیمت اونس جهانی در کنار کاهش شدید خرید و فروش در هفته جاری، بازار طلا را به رکود بیشتری کشاند.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: در پایان روز پنجشنبه (۲۵ شهریورماه) و همزمان با افزایش اندک قیمت طلا در بازارهای جهانی به ۱۸۰۵ دلار در هر اونس، قیمت سکه امامی طرح قدیم به بیش از۱۱  میلیون و ۱۸۱ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح جدید به ۱۱ میلیون و۱۳۴ هزار تومان افزایش یافت.

همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی به ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان رسید، قیمت ربع سکه ۳ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، قیمت سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۴۵ هزار تومان است و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازارتهران در این روز به  یک میلیون و ۱۴۸ هزار تومان رسید.

نرخ ارز نیز در  بازار روز پنجشنبه ۲۵ شهریور ماه سال جاری، دلار به رقم ۲۷ هزار و۲۴۱ تومان، یورو به قیمت ۳۲ هزار و ۱۰۰  تومان، پوند ۳۷ هزار و ۹۰۰ تومان، درهم امارات ۷ هزار و ۴۱۵تومان و لیر ترکیه به ۳ هزار و ۲۳۰ تومان رسید.

افزایش ۱۵ دلاری قیمت اونس جهانی
در هفته جاری قیمت طلا در بازارهای جهانی روند صعودی داشت به طوری که در این هفته نسبت به هفته گذشته قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای بین المللی حدود ۱۵ دلار در هر اونس افزایش یافت و هم اکنون به ۱۸۰۵ دلار در هر اونس رسیده است.

به علت نبود تقاضا و عرضه در بازار طلا هفته جاری همانند هفته گذشته شاهد رکود در بازار بودیم و انتظار کاهش بیشتر قیمت ارز ، بازار طلا را در هفته جاری به رکود برده است.

کاهش قیمت اونس جهانی به انضمام کاهش قیمت ارز در بازارهای داخلی باعث شد که در هفته جاری قیمت سکه و طلا در بازار اندکی کاهش یابد و این رکود معاملات را در بازار تشدید کرد

در تحلیل بازار خرید و فروش طلا نایب رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران به خبرنگار خبرگزاری «بازار» گفت: کاهش قیمت اونس جهانی به انضمام کاهش قیمت ارز در بازارهای داخلی باعث شد که در هفته جاری قیمت سکه و طلا در بازار اندکی کاهش یابد و این در رکود معاملات را  در بازار تشدید کرد.

«محمد کشتی‌آرای» با بیان اینکه در این هفته بازار معاملات سکه و طلا کاملاً بی رونق بود گفت: سه عامل کاهش ارز، کاهش معاملات و کاهش قیمت اونس جهانی طلا باعث شد در آخرین روز هفته جاری سکه طرح قدیم با ۲۰۰ هزار تومان کاهش به ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برسد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار داشت: سکه بهار آزادی طرح جدید نیز در آخرین روز هفته جاری با ۳۰۰ هزار تومان کاهش به ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید، نیم سکه با ۱۵۰ هزار تومان کاهش در آخرین روز معاملاتی هفته جاری به ۵ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، ربع سکه با ۱۵۰ هزار تومان کاهش سه میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۵۰ هزار تومان کاهش به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید.

کشتی آرای با بیان این که روند نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی و بازارهای داخلی بر میزان رکود داد و ستد طلا در در بازار طلا تهران تاثیر گذار بود، گفت: در آخرین روز هفته جاری هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۱۴۸ تومان رسید.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: به نظر می رسد که معاملات طلا در بازار در هفته آینده نیز به همین منوال ادامه داشته باشد و سه عامل کاهش قیمت ارز، کاهش قیمت اونس جهانی طلا و کاهش معاملات باعث خواهد شد که در هفته آینده نیز شاهد رکود و کاهش داد و ستد طلا در بازار باشیم.

قیمت اونس جهانی طلا اوایل هفته جاری ۱۷۸۰ دلار در هر اونس بود، اما در آخرین روز هفته جاری به ۱۸۰۵ دلار در هر اونس افزایش یافت

وی اظهار داشت: قیمت اونس جهانی طلا اوایل هفته جاری ۱۷۸۰ دلار در هر اونس بود، اما در آخرین روز هفته جاری به ۱۸۰۵ دلار در هر اونس افزایش یافت.

کشتی ‌آرای افزود: در نخستین روز هفته جاری قیمت اونس جهانی طلا در حداقل قیمت بود، اما در آخرین روز هفته به حداکثر قیمت رسید و به ۱۸۰۵ دلار خرید فروش شد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران یادآور شد: در مجموع در طول هفته جاری نوسان قیمت اونس جهانی طلا حدود ۱۵ دلار بود و اگر متوسط بگیریم در واقع متوسط قیمت جهانی طلا در هفته جاری اندکی روند نزولی داشت.

پیش بینی قیمت طلا ونقره در بازارهای جهانی
در بازارهای جهانی کارشناسان معتقدند که هدف بعدی صعود قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت و بالاترین سطح قیمت معاملات ماه جولای یعنی ۱۸۳۶.۲۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی کامل ۱۷۵۰ دلار در هر اونس است.

سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۰۸.۴۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۲۳.۶۰ دلار در هر اونس بوده است و سطح حمایتی نخست طلا نیز در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۷۸.۶۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۷۷۲ دلار در هر اونس عنوان شده است.

روند نزولی معاملات آتی نقره نیز از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند صعودی چهار هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه نفی شده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه آگوست یعنی ۲۲.۳۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در ۲۴ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در ۲۴.۳۴۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۳.۳۶ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۳ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

به دنبال انتشار گزارش تورم آمریکا که صبح روز گذشته منتشر شد و کمی پایین‌تر از سطح انتظارات و پیش‌بینی‌ها ظاهر شده بود، شاخص دلار آمریکا کاهش یافت و این تبدیل به عاملی برای شکل گیری روند صعودی در بازار فلزات گرانبها شد.

قیمت طلا در بازارهای جهانی ۱۸۰۵ دلار
این در حالی است که قیمت طلا در معاملات طول شب به پایین‌ترین سطح سه هفته گذشته خود رسیده بود. بر این اساس روز گذشته طلای آتی اکتبر با ۱۱.۷۰ دلار افزایش به قیمت ۱۸۰۵ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۰۴۹ دلار افزایش به قیمت ۲۳.۸۴۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بر اساس داده‌ّهای اقتصادی منتشر شده در روز گذشته، شاخص بهای مصرف کننده در امریکا در ماه آگوست نسبت به ماه جولای در حالی ۰.۳ درصد افزایش یافت که پیش‌بینی‌ها خبر از افزایش ۰.۴ درصدی این شاخص داده بود.

در مقایسه با پیش‌بینی ۵.۴ افزایش سالانه شاخص قیمت مصرف کننده، این افزایش به ۵.۳ درصد رسید. این گزارش همچنین سیگنال‌هایی به افرادی می‌دهد که تلاش می‌کنند فدرال رزرو را از سخت‌تر شدن سیاست‌های پولی بر حذر دارند و این موضوع همان چیزی است که فشار نزولی قیمت را بر شاخص دلار آمریکا وارد کرد که به نوبه خود باعث پیشروی قیمت فلزات گرانبها شد.

بازارهای جهانی سهام نیز روز گذشته روند ترکیبی داشتند؛ در ایالات متحده آمریکا هم علیرغم داده‌های مبنی بر کاهش تورم، هر سه شاخص اصلی روند نزولی در پیش گرفتند.

به علت نوسات اقتصادی در امریکا بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۸۰۲ دلار و ۹۲ سنت ایستاد. بهای معاملات این بازار روز گذشته تا مرز ۱۸۰۸ دلار و ۵۰ سنت صعود کرد

به علت نوسات اقتصادی در امریکا بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۸۰۲ دلار و ۹۲ سنت ایستاد. بهای معاملات این بازار روز گذشته تا مرز ۱۸۰۸ دلار و ۵۰ سنت صعود کرده بود.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش، به ۱۸۰۴ دلار و ۳۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته با ۰.۷ درصد افزایش، در ۱۸۰۷ دلار و ۱۰ سنت بسته شده بود.

وارن پاترسون، تحلیلگر شرکت ING گفت: آمار شاخص قیمت مصرف کننده اندکی پایینتر از حد انتظار بود و انتظارات برای اعلام تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا را پایین برد و از قیمت طلا پشتیبانی کرد.

شاخص قیمت مصرفی آمریکا ماه میلادی گذشته تنها ۰.۱ درصد رشد کرد در حالی که تحلیلگران رشد این شاخص به میزان ۰.۳ درصد را پیش بینی کرده بودند. این کوچکترین رشد در شش ماه گذشته بود و نشان داد احتمالا تورم به اوج خود رسیده اما به دلیل استمرار محدودیتهای عرضه، به مدتی بالا خواهد ماند.

این آمار بر زمان آغاز تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا که قرار است هفته آینده نشست سیاست پولی دو روزه خود را برگزار کند، سایه ابهامی افکند. شمار زیادی از مقامات بانکی آمریکا اظهار کرده اند که بانک مرکزی می تواند تعدیل برنامه خرید را امسال آغاز کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، آمار شاخص قیمت مصرفی، دلار را عقب راند و بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا هم به پایینترین حد از ۲۴ اوت نزول کرد.

کد خبر: ۱۰۸٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha