۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
نرخ ارز و روشن شدن وضعیت اقتصاد؛ ۲ محرک اصلی بازار سرمایه
استراتژی هفته سرمایه گذاری؛

نرخ ارز و روشن شدن وضعیت اقتصاد؛ ۲ محرک اصلی بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اثرگذار بودن نرخ دلار در کوتاه‌مدت در بازار سرمایه، مطرح کرد: بازار در حال استراحت است و نمی‌توان انتظار رشد چندانی از بازار داشت.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه باز هم روی خوش به سهامداران خود نشان نداد. در حالی که بازارهای جهانی، همگی در حالت ساکن هستند و فقط قیمت فولاد و سنگ آهن در حال کاهش یافتن است، بازار سرمایه ما هم به طور کامل، بعد از دو ماه تنها چهره‌ای که به سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد، روی خونین و قرمز خودش است و سهامداران در تلاش هستند تا با خریداری بهترین سهم‌ها ضررهای خود را جبران کنند و دیگر به مرداد و شهریور سال گذشته بازنگردند.

در کوتاه‌مدت اگر اخبار برجامی مثبت باشد، با تثبیت ارز، رشد دلاری بازار متوقف می‌شود و به نظر می‌رسد که کفه احیای برجام بر افزایش تنش‌ها فعلاً سنگینی می‌کند

با وجود عرضه‌های اولیه ارزشمندی که در هفته گذشته در بازار صورت گرفته است، بسیاری از سهم‌ها در این هفته با فشار فروش مواجه شدند و در این میان، شاخص کل نسبت به هفته گذشته ۲.۵ درصد افت داشت و با ریزش ۳۷ هزار و ۷۹۶ واحدی به یک میلیون و ۴۸۸ هزار و ۲۱۲ واحدی رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز در آخرین هفته معاملات ۳.۵ درصد سقوط کرد و با پایین آمدن ۱۵ هزار و ۶۳۲ واحدی خود، روی خانه ۴۵۰ هزار و ۴۶۶ واحدی قرار گرفت.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات هفته گذشته بورس اظهار کرد: افزایش انتظارات برای احیای برجام، اعلام غیررسمی نرخ سود اوراق بدهی جدید دولتی و اظهارات در مورد لزوم کاهش قیمت کالاهای پذیرفته‌شده در بورس کالا سه دلیل اصلی افت بازار در هفته قبل بودند.

وی در ادامه مطرح کرد: انتظارات ایجادشده برای تقویت ریال ناشی از احتمال احیای مذاکرات برجامی، چه به دلیل انجام سفر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و چه سیگنال‌هایی که طرفین ردوبدل نمودند، در کنار اظهارات برخی نمایندگان مجلس و دولتی‌ها درباره لزوم کاهش نرخ برخی کالاهای پذیرفته‌شده در بورس کالا و نیز نرخ‌های اعلامی برای انتشار اوراق بدهی دولتی در ماه‌های آینده (که البته تکذیب شده) بیشترین اثر را در افت این هفته بازار داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اثر انتشار اخبار لحظه روی بازار گفت: هر لحظه با انتشار اخبار جدید ممکن است روند بازار تغییر یابد. فعلاً بازار وارد فاز استراحت شده است و موتور محرکه قوی برای رشد وجود ندارد. موتور محرکه بازار سرمایه در افق کوتاه‌مدت یا میان‌مدت، یکی از موارد افزایش نرخ ارز، کاهش نرخ بهره، افزایش تولید شرکت‌ها، رشد قیمت‌های جهانی، کاهش بهای تمام‌شده تولید یا افزایش نرخ فروش شرکت‌هاست.

صنایع بزرگ در این هفته به احتمال زیاد متعادل خواهند بود و نقدینگی بیشتر سراغ صنایع کوچکی مثل محصولات کاغذی، ماشین‌آلات و تجهیزات، دارویی، سایر معادن، کاشی و سرامیک و تأمین ماسه خواهد رفت

قلی‌پور همچنین تصریح کرد: در کوتاه‌مدت اگر اخبار برجامی مثبت باشد، با تثبیت ارز، رشد دلاری بازار متوقف می‌شود و به نظر می‌رسد که کفه احیای برجام بر افزایش تنش‌ها فعلاً سنگینی می‌کند. نرخ بهره هم با توجه به کسری بودجه دولت و لزوم تأمین آن از طریق انتشار اوراق بدهی بعید است کاهشی باشد و در حال حاضر هم علی‌رغم اعلام سقف سود ۱۸ درصدی برای سپرده‌های بانکی، بیشتر بانک‌ها نرخ ۲۰ درصد را پرداخت می‌کنند و بانک مرکزی هم بر این تخلف چشم‌پوشی کرده است.

وی درباره عوامل اثرگذار روی بازار افزود: تولید هم در کوتاه‌مدت قابلیت افزایش ندارد و هر افزایش تولیدی نیازمند انجام سرمایه‌گذاری جدید یا بهبود خط تولید یا معرفی محصولات جدید یا بازارهای جدید است. قیمت‌های جهانی هم در پیک تاریخی هستند و بعید است در نرخ‌های بالاتر به تعادل برسند. با توجه به کسری بودجه دولت، کاهش نرخ مواد اولیه‌ای مثل گاز و نفت و بهره مالکانه و سایر نرخ‌های دولتی بعید است و در مقابل پیش‌بینی می‌شود که در کوتاه‌مدت دولت با افزایش نرخ‌های محصولاتی که مغایر یا شعارهای دولتی است، مانند محصولات لبنی، لاستیک، روغن‌موتور، دارو، خودرو و امثالهم به‌احتمال‌زیاد موافقت نخواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار را باثبات و متعادل پیش‌بینی می‌کنم. در مقابل برای تحریک رشد بازار باید دنبال کاهش نرخ سود بانکی و تشویق سپرده‌گذاران به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌جای آن، عدم دخالت دولتی در نرخ‌گذاری‌ها چه در بازار ارز و چه در بازار کالا، افزایش تخفیف در نرخ‌های مواد اولیه دولتی یا کاهش مالیات باشیم.

قلی‌پور در پیش‌بینی هفته پیش رو معاملات مطرح کرد: معتقدم بازار در هفته پیش رو متعادل خواهد بود و محرک اثرگذاری برای رشد بازار وجود ندارد. البته اخبار دو روز تعطیل آخر هفته هم مهم است.

وی در پایان تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای اوراق بدهی به ویژه اسناد خزانه و صندوق‌های با درآمد ثابت بیشتر شود، شرکت‌های تازه وارد بعد از عرضه اولیه‌های صورت گرفته که بیشتر نصیب صندوق‌های سرمایه‌گذاری شدند نیز پر تقاضا خواهند بود. در صنایع هم صنایع بزرگ با احتمال زیاد متعادل خواهند بود و نقدینگی بیشتر سراغ صنایع کوچکی مثل محصولات کاغذی، ماشین‌آلات و تجهیزات، دارویی، سایر معادن، کاشی و سرامیک و تأمین ماسه، ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی و با احتمال کمتر صنایع خدمات فنی و مهندسی، تولید برق، بیمه و سیمان خواهد رفت.

کد خبر: ۱۰۷٬۹۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha