۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
۵ نکته برای کارشناسی خودروهای اتوماتیک کارکرده| توجه به عملکرد گیربکس مهم است
بازار بررسی کرد

۵ نکته برای کارشناسی خودروهای اتوماتیک کارکرده| توجه به عملکرد گیربکس مهم است

در زمان خرید خودرو کارکرده مجهز به گیربکس اتوماتیک باید به کیفیت روغن گیربکس، صدای گیربکس، تغییر دنده، تعویض دنده و چراغ‌های هشدار بیشترین دقت را داشته باشید.

بازار؛ گروه خودرو: خرید خودرو این روزها جز دغدغه اصلی مشتریان در بازار شده است، باتوجه به اینکه قیمت خودروها چندبرابر جهش داشته است بیشتر خریداران به دنبال انتخاب محصولات کارکرده هستند. خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک جز انتخاب اصلی مشتریان در بازار است، خودروهایی که در نسخه صفرکیلومتر بهترین عملکرد را دارند، اما در محصولات کارکرده نمی‌توان چندان تعریف مناسبی از آن داشت. همان مقدار که شاسی و بدنه در زمان خرید اهمیت دارد، گیربکس اتوماتیک نیز اهمیت بسیار بالای دارد. در این گزارش به چند نکته در خصوص شناسایی عیب‌های گیربکس اتوماتیک در زمان خرید اشاره خواهیم کرد.

در وهله نخست هنگامی که خودرو خاموش است به بررسی سطح روغن‌موتور و رنگ آن بپردازید. هرگونه تغییر در رنگ و سطح روغن نشانگر وجود ایراد فنی در مدارات هیدرولیکی گیربکس است

توجه به روغن گیربکس
یکی از ساده‌ترین شیوه‌های عیب‌یابی گیربکس اتوماتیک در زمان خرید، بررسی سطح و کیفیت روغن گیربکس است. در زمان خرید خودرو کارکرد مجهز به این سیستم انتقال قدرت، در وهله نخست هنگامی که خودرو خاموش است به بررسی سطح روغن‌موتور و رنگ آن بپردازید. هرگونه تغییر در رنگ و سطح روغن نشانگر وجود ایراد فنی در مدارات هیدرولیکی گیربکس است. پس از آن خودرو را روشن و به دمای آب دقت کنید، توجه داشته باشید در زمان روشن شدن خودرو اگر چراغ هشدار گیربکس روشن شود، نشانگر وجود ضعف در سیستم هیدرولیکی است. هرگونه تغییر ناگهانی در دما آب نشانگر وجود ضعف فنی در گیربکس است.

به صدای گیربکس گوش دهید
دومین شیوه عیب‌یابی گیربکس اتوماتیک، دقت کردن به صدای عملکرد آن است. در زمان تغییر وضعیت دنده‌ها یا تعویض دنده‌ها، گیربکس نباید صدای اضافی داشته باشد. هرنوع لرزش و صدا نشانگر وجود ضعف در قطعات مکانیکی و شیرهای الکترونیکی است. معمولا در وضعیت خلاص، دنده عقب و حرکت عیوب احتمالی گیربکس نمایان می‌شود. اگر هنگام تعویض دنده‌ها علاوه بر لرزش و صدای اضافی، کوبش نیز حس کردید از خرید آن خودرو پرهیز کنید. زیرا شیرهای هیدرولیکی و الکترونیکی گیربکس دارای خرابی هستند که تعمیرات آن هزینه هنگفتی را به مالک خودرو تحمیل می‌کند. همچنین باید ذکر کرد پس از تعمیر نیز نباید انتظار تولید قدرت بالا از خودرو داشت.

5 نکته برای کارشناسی خودروهای اتوماتیک کارکرده| توجه به عملکرد گیربکس مهم است

گیر کردن دنده
در زمان خرید خودرو کارکرده اقدام به حرکت با آن کنید و وضعیت دنده‌ها را مرتب تغییر دهید. اگر حس کردید دنده‌ها به سختی یا عدم جابجایی تعویض می‌شوند، نشان از وجود ایراد در واحد الکترونیکی گیربکس، سلکتور دنده و اتصالات مکانیکی آن است. این حالت معمولا در گیربکس‌ها سی‌وی‌تی بیشتر رخ می‌دهد، زیرا با کاهش عمرمفید تسمه گیربکس تغییر وضعیت دنده‌ها نیرو بسیار زیادی را نیاز دارد یا دنده عدم تمایل به جابجایی خواهد داشت. اگر در خودروی با چنین مشکلی مواجه شدید، برای پیشگیری از تحمیل هزینه‌های هنگفت تعمیرات از خرید آن پرهیز کنید. گفتنی است در محصولات چینی به دلیل کیفیت پایین خودرو، احساس درگیری دنده عادی است.

روشن شدن چراغ هشدار موتور یا گیربکس نشانگر وجود ایراد فنی در مدارات الکترونیکی یا معیوب بودن سنسورها است، این ایراد اغلب در خودروهای داخلی یا چینی قابل مشاهده است

روشن شدن چراغ چک
اگر در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک چراغ چک یا چراغ هشدار گیربکس روشن شد، در انتخاب خودرو بازنگری کنید. زیرا روشن شدن این چراغ‌های هشدار، نشانگر وجود ایراد فنی در مدارات الکترونیکی، معیوب بودن سنسورها یا نقص در نرم افزار واحد کنترل الکترونیکی گیربکس است. در نتیجه ممکن است منجربه ایجاد نقایص فنی در مدارات هیدرولیکی و اجزای مکانیکی شود. گفتنی است که تعمیرات این بخش نسبت به تعمیر گیربکس هزینه بیشتری را نیاز دارد، بنابراین مشتریان باید در خصوص انتخاب خودرو بیشترین دقت را داشته باشند. لازم به ذکر است این ایراد اغلب در خودروهای تولید داخل یا محصولات چینی قابل مشاهده است.

تعویض دنده به موقع
زمانی که قصد خرید خودرو کارکرده مجهز به گیربکس اتوماتیک را دارید به زمان تعویض دنده در جهت افزایش یا کاهش دقت کنید. گاهی ممکن است تعویض دنده‌ها از یک تا سه مشکلی نداشته باشد، اما در زمان دنده معکوس تعویض با تاخیر یا ضربه همراه باشد، نشانگر وجود ایراد فنی در پمپ روغن گیربکس، توربین یا گرفتگی شیرهای هیدرولیکی است. این مساله شاید در کوتاه مدت راننده را متحمل هزینه‌های گزاف تعمیراتی نکند، اما در بلند مدت یا تعویض دیرهنگام روغن گیربکس زمینه لازم جهت خرابی یا سوختن کامل گیربکس را فراهم خواهد کرد. در خودرویی که با چنین ضعف فنی مواجه شدید از خرید آن پرهیز کنید.

درپایان باید اشاره داشت که پیش از خرید خودرو به ویژه خودرو مجهز به گیربکس اتوماتیک برای بررسی به مراکز کارشناسی مراجعه کنید. در خودروهای مجهز به چنین سیستم انتقال قدرتی لازم است که به وسیله دستگاه دیاگ عملکرد گیربکس، کیفیت و سطح روغن، سیستم‌خنک کاری و انتقال قدرت مورد بررسی قرار گیرد. نکات مذکور در این گزارش صرفا برای شناسایی عیوب احتمالی یا دقت در خرید خودرو ذکر شده است.

کد خبر: ۱۰۷٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha