۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳
طرح تقویت امنیت غذایی، جامعیت ندارد
عضو هیات علمی موسسه پژوهشهای اقتصاد کشاورزی:

طرح تقویت امنیت غذایی، جامعیت ندارد

در طرح پیشنهادی مجلس، بحث دسترسی فیزیکی و اقتصادی به امنیت غذایی و مدیریت مخاطرات این حوزه مورد توجه قرار نگرفته و جامعیت ندارد.

به گزارش بازار، علی اکبر باغستانی، عضو هیات علمی موسسه پژوهشهای برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تجربیات جهانی نشان داده که مأموریت بخش کشاورزی از صرف بخش تولید تغییر کرده بطوریکه کشورها در کنار دستیابی به امنیت ملی خود دستیابی به امنیت غذایی را نیز به عنوان مهمترین وظیفه و مسئولیت خود در حوزه مربوط به غذا و کشاورزی انتخاب کردند.

وی افزود: کشورهای پیشرو حتی تلاش کردند که مدیریت بازارشان هم به صورت متمرکز اداره شود و به جای صرف تولید، دکترین زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و غذا را انتخاب کردند.

عضو هیئت علمی موسسه پژوهشهای برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی وزارت جهاد از قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی (قانون انتزاع) به عنوان اولین اقدام قانونی برای ساماندهی زنجیره عرضه محصولات کشاورزی یادکرد و گفت: طبق این قانون، کلیه فعالیت های مربوط به کشاورزی از جمله امکان مدیریت واحد و امکان پایش و پاسخگویی و واکنش سریع فراهم می شود.

باغستانی جهش های قیمتی محصولات کشاورزی، کاهش عرضه و فاصله قیمتی دریافتی تولیدکننده و پرداختی مصرف کننده را از جمله چالش های این حوزه برشمرد و گفت: طبق گزارشات اخیر، وضعیت مصرف گوشت مرغ و قرمز و تخم مرغ در سبد غذایی خانوار تقریباً به نصف کاهش یافته و این نگران کننده است.

وی درباره تأکید ویژه طرح امنیت غذایی به موضوع توسعه روستایی اظهارکرد: سهم مربوط به امنیت غذایی در این طرح پیشنهادی امنیت غذایی و پشتیبانی از تولید و رفع موانع تولید، خیلی سهم قابل قبولی نیست زیرا امنیت غذایی کشور ما با موضوعات و حلقه ها و مشکلات زیادی مواجه است که در این طرح مورد توجه قرار نگرفته است.

باغستانی با بیان اینکه دخالت حاکمیت در بازار محصولات کشاورزی باید هدفمند و با ابزار مشخصی باشد گفت: بیمه محصولات کشاورزی هم یک ابزار برای مدریت ریسک تولید بخش کشاورزی است و نمی تواند همه کارها را انجام دهد.

عضو هیئت علمی موسسه پژوهشهای برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی وزارت جهاد تصریح کرد: در طرح پیشنهادی مجلس، بحث دسترسی فیزیکی و اقتصادی به امنیت غذایی و مدیریت مخاطرات این حوزه مورد توجه قرار نگرفته و جامعیت ندارد.

باغستانی از بی توجهی این طرح به تخریب منابع پایه از جمله خاک و آب انتقاد و اظهارکرد: در مقطع فعلی و در یک بازه زمانی کوتاه باید تخریب ها را متوقف کنیم.

کد خبر: ۱۰۷٬۶۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha