۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
بساط دلسردی فعالان حوزه ارتباطات برچیده شود
رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال اتاق تهران:

بساط دلسردی فعالان حوزه ارتباطات برچیده شود

فردیس، رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران عنوان کرد: دولت سکوت خود را در قبال طرح صیانت بشکند و موضع‌گیری شفافی درباره آن داشته باشد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، در نشست مشترکی که با حضور تشکل‌های حوزه فناری اطلاعات و ارتباطات و تولیدکنندگان محتوای دیجیتال با عیسی زارع‌پور، وزیر جدید ارتباطات برگزار شد، بخش خصوصی دغدغه‌ها و انتظارات خود را با این مقام دولتی در میان گذاشت.

فرزین فردیس که به نمایندگی از اتاق بازرگانی تهران در این نشست حضور یافته بود، ضمن تشریح مذاکرات فعالان بخش خصوصی با وزیر جدید ارتباطات گفت: این نشست فرصتی فراهم کرد تا فعالان اقتصادی، دغدغه‌های خود را بازگو کنند و خواستار رفع مشکلات و موانع پیش روی کسب‌وکارها در این حوزه باشند. از جمله مواردی که در این جلسه مطرح شد، ‌ تضاد منافع میان بازیگران متقدم و بازیگران جدید حوزه فناوری و نیز ضرورت تسریع در ایجاد رگولاتوری، همچنین پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد مجازی برای بازیگران جدید، تدوین آیین‌نامه‌های مربوط به صادرات محصولات ICT و انتقاد از تعدد مراکز تصمیم‌گیری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بود.

به گفته فردیس، انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری و اشاره به تحریم‌ها و اثر آن در ممانعت از ورود فناوری‌های جدید به کشور نیز از دیگر مواردی بود که در این نشست مطرح شد. رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران گفت: یکی از موضوعاتی که تعدادی از نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی نسبت به آن ابراز نگرانی کردند، طرح صیانت بود؛ فعالان اقتصادی حاضر در این جلسه، این طرح را مصداق تحریم توامان داخلی و خارجی توصیف کردند و خواستار موضع‌گیری شفاف وزیر ارتباطات در قبال این طرح شدند.

فرزین فردیس سپس به سخنان خود در این نشست اشاره کرد و گفت: در دقایقی که فرصت داشتم به این نکته اشاره کردم که وزیر ارتباطات به درستی در برنامه خود نسبت به دستیابی به سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص ملی تاکید کرده است اما افزایش سهم اقتصاد دیجیتال بدون توجه به رشد فزاینده و نمایی فناوری میسر نمی‌شود. در عین حال، دستیابی به این هدف با وجود وضعیت اسفناک سرمایه‌گذاری در کشور و عدم دسترسی به فناوری و تبادلات بین‌المللی در کشور و بدون بهره‌گیری از ظرفیت جوانان نخبه امکان‌پذیر نیست.

او با تاکید بر اینکه برخی اقدامات نظیر تدوین طرح صیانت موجب دلسردی جوانان شده است، ادامه داد: در این جلسه اشاره کردم که تصویب طرح صیانت، سبب خواهد شد که این جوانان تحصیلکرده و نخبه را که به عنوان سرمایه‌های نظام تلقی‌ می‌شوند، دو دستی تحویل کشورهای رقیب منطقه نظیر امارات، ترکیه، آذربایجان و عربستان دهیم. یعنی اگر پیش از این، آمریکا، کانادا و استرالیا، مقصد جوانان تحصیلکرده ایرانی بود، اکنون همین کشورهای منطقه نسبت به جذب آنان اقدام می‌کنند. یا بخشی از این جوانان با بهره‌گیری از رانت انرژی در ایران، ‌ به صورت آزاد فعالیت‌ کرده و درآمد بالایی کسب می‌کنند. در حالی که نقشی در توسعه فناوری کشور ندارند.

او با بیان اینکه «بساط این دلسردی باید برچیده شود» افزود: خطاب به وزیر ارتباطات تاکید کردم که با توجه به اهمیت این طرح لازم است، وزارت ارتباطات نظر خود را به طور شفاف مطرح کند. همچنین اشاره کردم که کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران به عنوان نماینده بیش از ۲۳ هزار شرکت بخش خصوصی طی مطالعات کارشناسی به این نتیجه رسیده است که طرح صیانت، راه‌حلی غلط برای دغدغه‌ای صحیح است و این دغدغه باید به شکل صحیحی برطرف شود.

نکته دیگری که این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در این جلسه به آن اشاره کرده است، ضرورت تحریک تقاضا در حوزه فناوری بوده است. او در این باره توضیح داد: در سال‌های گذشته با زحمات وزیر ارتباطات و معاون علمی و فناوری دولت دوازدهم، تحریک سمت عرضه به خوبی انجام گرفت؛ اما در تحریک سمت تقاضا توفیقی حاصل نشد. بنابراین به وزیر ارتباطات توصیه کردم که اگر قرار است، پرچم اقتصاد دیجیتال را در دست بگیرد، فقط به توسعه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات بسنده نکند و خود را متولی انقلاب صنعتی چهارم نیز بداند. در عین حال من از ایشان دعوت کردم که از مرکز تحول دیجیتال و طرح رصدخانه دیجیتال اتاق بازرگانی تهران نیز بازدید کند.

کد خبر: ۱۰۷٬۴۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha