۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
تعرفه برق بخش های مختلف چقدر است؟‌ ا قیمت صنعت ماینینگ ۱۶۵۰ تومان

تعرفه برق بخش های مختلف چقدر است؟‌ ا قیمت صنعت ماینینگ ۱۶۵۰ تومان

تولید هر کیلو وات برق بدون احتساب هزینه های سوخت برای وزارت نیرو حدود ۱۴۰ تومان تمام می شود در حالیکه متوسط تعرفه مشترکین صنعتی ۸۸ تومان، کشاورزی ۴۴ تومان، خانگی ۷۷ تومان و تجاری ۳۰۰ تومان است.

بازار، گروه آب و انرژی: دولت یارانه سنگینی را بابت انرژی در ایران پرداخت می کند. بر اساس آنچه رضا اردکانیان وزیرنیروی دولت دوازدهم اعلام کرده تولید هر کیلو وات برای دولت حدود ۱۴۰ تومان (بدون هزینه سوخت) تمام می شود اما آنچه که از مشترکین دریافت می شود حتی نصف این مقدار هم نیست. البته اگر قرار باشد هزینه سوخت را هم به قیمت تمام شده تولید برق اضافه کنیم می توان ادعا کرد که هر کیلو وات برق حدود ۳۰۰ تومان برای دولت تمام می شود اما آنچه از مشترکین دریافت می شود خیلی کمتر از اینهاست.

تولید هر کیلو وات برق بدون احتساب هزینه های سوخت برای وزارت نیرو حدود ۱۴۰ تومان تمام می شود در حالیکه متوسط تعرفه مشترکین صنعتی به ازای هر کیلو وات ۸۸ تومان، کشاورزی ۴۴ تومان، خانگی ۷۷ تومان و تجاری ۳۰۰ تومان است

سهم ناچیز برق در قیمت تمام شده تولیدات صنعتی
صنایع یکی از بزرگترین مصرف کنندگان برق در ایران هستند که به واسطه ارزانی این انرژی خیلی دنبال نوسازی تجهیزات و استفاده از ماشین آلات کم مصرف اما با راندمان بالا نرفته اند.

کارشناسان برق مدعی اند سهم برق در قیمت تمام شده تولیدات صنعتی در ایران بسیار پایین است در حالیکه در کشورهای دیگر معمولا یکی از فاکتورهای اصلی هزینه تولید محسوب می شوند. در حال حاضر متوسط تعرفه صنعتی (درآمد کل به انرژی کل فروخته شده) حدود ۸۸ تومان است. جالب است که بدانید بخش کشاورزی پایین ترین تعرفه را در میان سایر بخش ها دارد. در حال حاضر کشاورزان هر کیلو وات برق را به قیمت ۴۴ تومان دریافت می کنند.

 اما مشترکان خانگی که سهمی حدود ۳۳ درصدی از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده اند، به ازای هر کیلو وات مصرف برق حدود ۷۷ تومان پرداخت می کنند. لازم به یادآوری است که مشترکان خانگی که مصرفی کمتر از ۱۰۰ مگاوات دارند، پول برقشان مجانی است و هیچ هزینه ای بابت مصرف این انرژی پرداخت نمی کنند.

 جالب است که بدانید قیمت برق بخش تجاری به ازای هر کیلو وات حدود ۳۰۰ تومان است.

قیمت هر کیلو وات برق در صنعت ماینینگ ۱۶۵۰ تومان
اما مزارع استخراج رمز ارز بیشترین هزینه را برای دریافت برق در ایران پرداخت می کند. بر اساس آنچه اعلام شده مزارع استخراج رمز ارز حدود ۲ هزار مگاوات برق مصرف می کنند که برابر با مصرف کلان شهرهایی همچون مشهد، اصفهان یا تبریز است. جالب است که بدانید بهای هر کیلو وات برق تحویل به فعالان صنعت ماینینگ حدود ۱۶۵۰ تومان است.

کد خبر: ۱۰۷٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha