۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱
حرکت متوازن؛ رمز توسعه بازار سرمایه
مدیرعامل شرکت سبدگردان «داریک پارس» مطرح کرد

حرکت متوازن؛ رمز توسعه بازار سرمایه

بازار سرمایه با حرکت روی ریل توازن می‌تواند محور توسعه بازارهای دیگر را رقم بزند. الگوی توسعه پیچیده نیست و بازارهای مالی کشورهای توسعه‌یافته سال‌هاست روی همین مدل حرکت می‌کنند.

به گزارش بازار، مدیرعامل شرکت سبدگردان «داریک پارس» با بیان مطلب بالا به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: سه عامل سبب توسعه بازار سرمایه می‌شود. این عوامل در کشورهایی که بازارسرمایه توسعه یافته‌ای دارند، اجرایی و عملیاتی شده است. وجود قانون جامع برای بازار سرمایه، ایجاد ابزارهای متنوع مالی و  وجود نهادهای مالی کارآمد و به روز این سه محور هستند که به روزرسانی قوانین به طور مداوم و مطابق با نیازهای روز در جهت پاسخگویی به نیازهای بازار زمینه را برای استمرار توسعه، فراهم می آورد.  

ابوالفضل شهرآبادی با اشاره به دومین عامل یعنی وجود ابزارهای متنوع و کارآمد در توسعه بازارسرمایه گفت: بازاری که با کمبود ابزارهای مالی رو به رو باشد، نمی‌تواند در جذب و تخصیص منابع به خوبی ایفای نقش کند. داشتن ابزارهای مالی متنوع و مطابق نیازهای روز در چارچوب قانون می تواند واسطه ای برای جذب منابع مالی باشد.  

شهرآبادی اظهار کرد: نهادهای مالی مانند سبدگردان‌ها و شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های تامین سرمایه و کارگزاری‌ها نیز جزو یکی از سه رکن توسعه بازار هستند و هر چقدر نهادها از نظر ساز و کار به روزتر باشند و بتوانند سریع‌تر و راحت‌تر مجوز بگیرند به توسعه بازار کمک می‌کنند.  

وی اظهار کرد: رفع انحصار از کارگزاری‌ها نیز به حوزه گسترش نهادها برمی‌گردد و از این رو، شکست انحصار در کارگزاری‌ها سبب می‌شود تا افرادی که توان کار و توسعه در این نهادها را دارند به دلیل انحصار، عقب نمانند. در مجموع توسعه این نهادها و اجازه اعطای مجوز برای تاسیس کارگزاری‌ها و نهادهای مالی جدید اتفاق مثبتی است. با این حال باید توجه داشت که در دادن مجوز فعالیت این نهادها دچار افراط و تفریط نشویم، زیرا همانطور که اشاره شد، با وجود تاثیر مثبت، افزایش تعداد مجوزها برای این نهادها می‌تواند تبعات ناخوشایندی هم داشته باشد، زیرا در شرایط خاص، دشواری در رقابت و سودآوری برای آنها محتمل است؛ در نظر داشته باشید که نهادها برای توسعه خود نیاز به درآمدزایی دارند. در مجموع ایجاد رقابت مناسب و دادن مجوز آن نهادها و جلوگیری از انحصار اقدام خوب و پسندیده ای است.  

وی اضافه کرد: البته طی یک دهه اخیر این اتفاق افتاده، به طوری که هم قانون به روز شده و هم ابزارهای جدید مانند صکوک و ابزارهای بدهی به ابزارهای بازارسرمایه افزوده شده‌ است. ورود نهادهای جدید مانند تامین سرمایه‌ها، مشاور سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها به بازار نیز از دیگر اتفاق‌های خوب دهه اخیر است. برآیند این عوامل سبب بزرگتر شدن و توسعه بازارسرمایه می‌شود. هرچقدر تعداد نهادهای مالی زیادتر باشد با توجه به حجم و بازیگران بازار می توانند به توسعه بازار کمک کند.

آفتی به نام سرمایه‌گذاری مستقیمِ تازه‌کاران
مدیر عامل شرکت سبدگردان «داریک پارس» تاکید کرد: یکی از آفت‌هایی که بازارسرمایه ایران به آن گرفتار است رواج سرمایه‌گذاری «مستقیم» توسط سرمایه‌گذاران حقیقی و غیر حرفه‌ای است. این مساله مشکلات زیادی ایجاد کرده است. شاید بهتر باشد افرادی که کد بورسی می‌گیرند تا دو سال نتوانند به طور مستقیم به خرید و فروش سهام بپردازند. بدین ترتیب افراد غیرحرفه‌ای با فواید سرمایه گذاری غیرمستقیم و دانش مالی و بورس بیشتر آشنایی پیدا می‌کنند. در این روند سبدگردان‌ها در توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم عامل مهم و اولیه محسوب می‌شوند.  

شهرآبادی گفت: امین سبد، حافظ منافع سرمایه‌گذاران در شرکت‌های سبدگردانی است، به طوری که بر اجرای درست قوانین و مفاد قرارداد سبدگردانی نظارت می‌کند. دریافت و پرداخت‌ها با اجازه امین سبد انجام می‌شود و این موضوع حاشیه امنی برای مشتری است، زیرا سرمایه گذارانی که تا به حال با سبدگردان کار نکرده اند، نگران تضمین نقدینگی خود در سبدگردانی‌ها هستند. امین سبد که یک موسسه حسابرسی رسمی است که بر عملکرد شرکت‌های سبدگردان نظارت می‌کند و با کنترلی که بر روی آنها دارد اطمینان بیشتری در بین سرمایه‌گذاران ایجاد می کند.

کد خبر: ۱۰۷٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha