۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
کاهش ۷۰ درصدی تیون در بازار| ۲۰ لیتر بنزین خودروهای اسپرت ۵ میلیون تومان!
یک تیون کار در گفت‌وگو با بازار مطرح کرد

کاهش ۷۰ درصدی تیون در بازار| ۲۰ لیتر بنزین خودروهای اسپرت ۵ میلیون تومان!

معمار تیون کار خودرو در خصوص کاهش فعالیت این صنف در سال جاری، گفت: تیون خودرو یک پروسه هزینه بردار است، به دلیل افزایش بها دستمزدها و قطعات شاهد کاهش ۷۰ درصدی تیون نسبت به سه سال گذشته هستیم.

بازار؛ گروه خودرو: تغییر خودرو و از استاندارد خارج کردن آن برای افزایش قدرت جز علاقمندی‌های هر راننده و مالک خودروی است. باتوجه به اینکه خودروهای روز با استانداردهای ایمنی سختگیرانه تولید می‌شوند، معمولا شتاب و قدرت چندانی ندارند. بنابراین مالکان خودروها اقدام به تیون خودرو می‌کنند، این تغییرات عمدتا برای پیشرانه انجام می‌شود که هزینه فراوانی را به راننده متحمل می‌کند. در یکسال گذشته به دلیل جهش نرخ ارز و افزایش دستمزدها، تیون خودروها با کاهش در کشور مواجه شده است. بازار تیون در مقطعی از زمان در کشور تب و تاب فراوانی داشت، اما ظاهرا این صنف نیز با تبعیت از بازار خودرو با کاهش مشتری مواجه شده است. با این تفاسیر به سراغ محمودرضا معمار تیون کار خودرو رفتیم تا این مسائل را بررسی کنیم.

* باتوجه به اینکه قدرت خرید مشتریان در بازار کاهش یافته است، مالکان خودروها برای تیون کدام سیستم از خودرو تمایل بیشتری دارند؟
مالکان خودروها بیشتر تمایل دارند موتور خودرو را تیون کنند، رانندگان داخل کشور به دنبال افزایش قدرت خودرو برای حرکت پر شتاب‌تر هستند. معمولا به تیون ترمز، سیستم تعلیق و سایر اجزا علاقه ندارند. همانطور که فاکتور اصلی خرید خودرو در کشور قدرت موتور است، در پروسه تیون نیز توجه ویژه به ارتقا پیشرانه وجود دارد.

* یکی از دغدغه‌های مالکان خودرو در بازار تهیه قطعات با کیفیت و اصلی است. باتوجه به این که بیشتر رانندگان خودروهای وارداتی و برخی از داخلی‌ها اقدام به تیون می‌کنند، قطعات لازم این محصولات در کشور وجود دارد؟
خیر، برای تهیه و تامین قطعات باید سفارش گذاری انجام و از خارج کشور خریداری شود. قطعات خودروها عمدتا از آمریکا، انگلیس و آلمان به بازار امارات راه می‌یابند که تیون کاران از بازار این کشور متناسب با تغییراتی که می‌خواهند اعمال کنند، سفارش گذاری و خرید را انجام می‌دهند.

کاهش 70 درصدی تیون در بازار| 20 لیتر بنزین خودروهای اسپرت 5 میلیون تومان!

اگر مالک خودرو قصد داشته باشد که پیشرانه را بدون نصب توربوشارژر افزایش قدرت دهد، باید قطعاتی مانند میل سوپاپ و پیستون‌ها را تغییر دهد تا ۵۰ اسب بخار افزایش یابد. این قطعات حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز دارند

* باتوجه به اینکه شما تیون کار خودروهای آلمانی هستید، ارتقا موتور  این  خودروها  چه مقدار زمان و هزینه نیاز دارد تا ۵۰ اسب بخار افزایش یابد؟
اگر مالک خودرو قصد داشته باشد که پیشرانه را بدون نصب توربوشارژر افزایش قدرت دهد، باید قطعاتی مانند میل سوپاپ و پیستون‌ها را تغییر دهد تا ۵۰ اسب بخار افزایش یابد. این قطعات حدود ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه نیاز دارند. گفتنی است که بیشترین حجم تیون خودروهای وارداتی در کشور مربوط به محصولات آلمانی به ویژه ب‌ام‌و، مرسدس بنز و فولکس واگن گلف است.

باتوجه به اینکه تیونینگ خودرو یک پروسه هزینه بردار است، نسبت به سه سال گذشته  شاهد ۷۰ درصد کاهش در این بازار هستیم

* باتوجه به اینکه هزینه قطعات و دستمزدها به موازت نرخ ارز افزایش یافته، چند درصد تمایل مالکان نسبت به تیون کردن خودرو کاهش داشته است؟
باتوجه به اینکه تیونینگ خودرو یک پروسه هزینه بردار است، نسبت به سه سال گذشته  شاهد ۷۰ درصد کاهش در این بازار هستیم. زیرا افزایش نرخ ارز در انتخاب و تصمیم مالکان خودروها برای ایجاد تغییر تاثیر فراوانی داشته است.

* تیون موتور خودرو منجربه افزایش استهلاک آن خواهد شد؟ مالکان خودروها برای تیون کردن به کجا مراجعه کنند؟
بله، استهلاک پیشرانه به دلیل دریافت توان بالاتر از آن افزایش می‌یابد، زیرا هرچه خروجی از پیشرانه افزایش یابد، استهلاک ناشی از حرکت قطعات نیز افزایش خواهد یافت. در پاسخ به قسمت دیگر سوال شما باید گفت باید مالکان خودروها به مراکزی مراجعه کنند که کارنامه کاری قابل قبولی داشته باشند. مالکان خودروها برای تیون توجه به تبلیغات نداشته باشند، بلکه به خودروهایی که تغییر کرده دقت کنند.

* از آنجایی که شما تیون کار خودروهای آلمانی هستید، بهترین خودرو برای انجام تیون از نظر شما چیست؟
بهترین خودروهای که مناسب برای تیون هستند، فولکس واگن گلف و ب‌ام‌و است. زیرا قطعات این خودروها توسط تمام تولیدکنندگان در سراسر جهان تولید شده، تنوع کیفیت و قیمت بسیار فراوانی نسبت به سایر محصولات دارند.

* اگر مالک یک خودرو وارداتی با بودجه ۲۰ میلیون تومان به شما جهت تیون مراجعه کند، چه تغییراتی می‌تواند روی خودرو جهت افزایش قدرت ۲۰ اسب بخاری اعمال کند؟
با توجه به این بودجه و افزایش ۲۰ اسب بخاری قدرت، مالک خودرو فقط می‌تواند به سمت ریمپ ECU حرکت کند. اگر بخواهد بیشتر از این مقدار قدرت خودرو را افزایش دهد، مستلزم افزایش هزینه و بازکردن پیشرانه است. لازم به ذکر است مالکان خودروهای که تمایل به تیون دارند، قطعات را فقط از تولیدکنندگان و برندهای معتبر جهانی تامین کنند.

۲۰ لیتر بنزین باکیفیت که اکتان قابل قبول داشته باشد حدود ۵ میلیون تومان قیمت دارد. این بنزین توسط مالک خودرو خریداری و با بنزین سوپر ترکیب می‌شود که اکتان را به ۱۱۰ یا بیشتر برساند

* پس از انجام تیون پیشرانه آیا باید از روغن و بنزین باکیفیت استفاده شود؟
بله، مالکی که اقدام به تیون می‌کند باید از روغن‌موتورهای بسیار با کیفیت و وارداتی متناسب با پیشرانه در کنار بنزین‌های  با کیفیت برای خودرو استفاده ‌کند. به عنوان مثال ۲۰ لیتر بنزین باکیفیت که اکتان قابل قبول داشته باشد حدود ۵ میلیون تومان قیمت دارد. این بنزین توسط مالک خودرو خریداری و با بنزین سوپر ترکیب می‌شود که اکتان را به ۱۱۰ یا بیشتر برساند. گفتنی است خودروهایی که تیون می‌شوند باید از اکتان اورجینال استفاده کنند.

* چرا تیونینگ بدنه نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است؟
باتوجه به اینکه راهنمایی و رانندگی تغییرات در ظاهر خودرو و تولید صدای غیرعادی را ممنوع کرده است، تیون بدنه مانند سال‌های گذشته انجام نمی‌شود. معمولا در تیون بدنه، ابعاد گلگیر و سپر تغییر می‌کند که لاستیک فضای بیشتری برای عملکرد داشته باشد، باله آیرودینامیکی برای عقب خودرو نصب می‌شود که پایداری آن افزایش و دریچه روی کاپوت برای بهبود خنک‌کاری موتور قرار می‌گیرد. این موارد عمده‌ترین تغییرات اعمال شده روی بدنه خودرو است.

کد خبر: ۱۰۷٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha