۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۷
تبعات افزایش نرخ سود ثابت سپردهای بانکی برای اقتصاد
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

تبعات افزایش نرخ سود ثابت سپردهای بانکی برای اقتصاد

محقق، کارشناس اقتصادی گفت: باید سپرده‌های بانکی به سمت بخش مولد اقتصاد هدایت شده، و به جای افزایش نرخ سود ثابت سپرده ها، قیمت سهام افزایش یابد.

به گزارش بازار، محمد جواد محقق عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره افزایش نرخ سود سپردهای بانکی افزود: با توجه به نرخ بالای تورم، نرخ سود سپردهای بانکی درحال حاضر منفی بوده و اگر بخواهیم نرخ سود سپرده‌ها را افزایش دهیم به صلاح اقتصاد نیست.

وی با اشاره به اینکه باید سپرده‌ها را به صورت واقعی به بخش مولد اقتصاد وارد کنیم گفت: با ورود سپرده‌ها به بخش واقعی اقتصاد و تبدیل آن‌ها به سهام، می‌توانیم در جهت سود آوری سهام سهامداران حرکت کنیم.

محقق ادامه داد: بانک‌ها به عنوان یک تسهیل کننده، می‌تواند در این زمینه اقدام و سپرده‌ها را به بخش واقعی اقتصادی تزریق کنند.
وی گفت: طرح‌های مهم و سودآور که در دست دولت است می‌تواند از طریق بانک‌ها فعال شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: منابع بانک‌ها می‌تواند به صورت مشارکتی با اعطای مشوق‌هایی به سمت این طرح‌های سودآور هدایت شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال دولت قصد راه اندازی پالایشگاه با مبلغ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان را دارد و می‌تواند از طریق سپرده‌های مردم، این پروژه تامین مالی شود و در صورت سود دهی این پروژه، همه سپرده گذاران شرکت کننده به عنوان سهامدار پروژه شناخته شوند.

محقق با بیان اینکه در راه اندازی نیروگاه‌ها نیز می‌توان به این روش اقدام کرد گفت: با توجه به بازدهی نیروگاه‌های خورشیدی در تولید برق، می‌توانیم صادرات به کشورهای مختلف را داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه یک نیروگاه خورشیدی طی دو تا سه سال، بازگشت سرمایه دارد افزود: با راه اندازی این طرح‌های بزرگ، می‌توانیم مشکلات زیادی در کشور حل کنیم.

محقق درخصوص کاهش و یا افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی گفت: این اقدام در حال حاضر مشکل زا بوده و منابع بانک‌ها را هدر می‌دهد.

وی ادامه داد: استفاده از سپرده‌های خود مردم و هدایت سپرده‌ها به بخش مولد، می‌تواند در شرایط تحریم به ما کمک بزرگی کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: با افزایش صادرات غیر نفتی و هدایت سپرده‌ها به سمت تولید و صادرات، گام‌های بزرگی در جهت افزایش تولید و صادرات بر می‌داریم.

کد خبر: ۱۰۷٬۲۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha