۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶
زندگی در آسیای شرقی  از نیویورک هم گرانتر است
به گزارش موسسه مطالعاتی اکونومیست در سال ۲۰۲۰

زندگی در آسیای شرقی از نیویورک هم گرانتر است

در سال جاری هزینه زندگی در سه شهر آسیایی هنگ کنگ،سنگاپور و اوساکا بیش از نیویورک است و افت ارزش پول اروپا باعث شد تا جایگاه شهرهای اروپایی در این فهرست نسبت به سال قبل تنزل یابد.

خبرگزاری بازار- یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب یک شهر برای زندگی هزینه های زندگی در آن شهر است به همین دلیل است که موسسه مطالعاتی  اکونومیست هر ساله فهرستی از گران ترین شهرهای دنیا ارایه می دهد.طبق گزارش سال جاری این موسسه شرایط تورمی کشور و تغییرات ارزش پول ملی دو فاکتور مهمی است که می توان در جایگاه یک شهر در این فهرست اثر بخش باشد.

 طبق گزارش سال ۲۰۲۰  این موسسه شهرهای هنگ کنگ، سنگاپور و اوساکا  گران ترین شهرهای دنیا هستند و هزینه زندگی در این شهرها از نیویورک امریکا بالاتر است.  در سال جاری اوساکا که شهری در کشور  ژاپن است توانسته گوی رقابت را از پاریس برباید و جایگاه سومین شهر گران دنیا را به خود اختصاص دهد. برای این مقایسه شاخصی  تحت عنوان شاخص هزینه های زندگی تهیه شده است که نیویورک به عنوان معیار شاخص ۱۰۰ را به خود اختصاص داده است و در هر سه شهر آسیایی معرفی شده، شاخص برابر با ۱۰۲ است.

 طبق این گزارش نیویورک در جایگاه چهارم فهرست جای گرفته است و لس انجلس در جایگاه هشتمین شهر گران دنیا قرار دارد. موسسه مطالعاتی اکونومیست با اشاره به ارتقای جایگاه شهرهای امریکایی در فهرست گران ترین شهرهای دنیا نسبت به سال گذشته نوشت: « افزایش ارزش دلار در بازار جهانی و ثبات نسبی میزان تقاضا در بنگاه های اقتصادی عامل اصلی افزایش هزینه های جاری زندگی مردم به خصوص افزایش هزینه پوشاک و رشد تورم در امریکا بود و در نهایت ارتقای جایگاه شهرهای این کشور را به همراه آورد.»

 این مطالعه که هرساله انجام می شود، هزینه تامین بالغ بر ۱۶۰ کالا و خدمت در ۱۳۳ شهر دنیا  را مورد بررسی قرار می دهد و اطلاعات ارزنده ای را در اختیار اقتصاددانان قرار می دهد. موسسه مطالعاتی اکونومیست بالغ بر ۳۰ سال است که این گزارش را ارایه می دهد و اطلاعات ارزنده ای در این زمینه در اختیار فعالان اقتصادی و مردمی که قصد سفر یا زندگی در یک شهر را دارند، قرار می دهد.

 افت جایگاه شهرهای اروپایی 

 بر مبنای گزارش  سال جاری شهرهای آسیایی توانسته اند ارتقای جایگاه را تجربه کنند و جایگاه  شهرهای اروپایی  در این رده بندی تنزل یافته است. به عنوان مثال پاریس از جایگاه  سوم به پنجم رسیده است و زوریخ هم که در سال گذشته در ابتدای فهرست قرار داشت ، امسال به عنوان پنجمین شهر گران دنیا معرفی شده است. موسسه اکونومیست در مورد دلیل افت جایگاه شهرهای اروپایی در این فهرست نوشت: «قیمت پایین منابع انرژی که اصلی ترین کالاهای وارداتی به قاره سبز است در کنار عدم رشد قابل توجه میزان تقاضا برای انواع کالاها در این کشورها در سال ۲۰۱۹، باعث شد تا  تورم در این کشورها رشد چندانی نداشته باشد. عدم افزایش تورم عامل مهمی در افت جایگاه این شهرها در میان شهرهای گران دنیا بود. افتی که به نظر می رسد فاکتور مثبتی برای یک کشور محسوب شود.»

توکیو در این رده بندی جایگاه نهم را دارد در حالیکه در گزارش قبلی در میان ده شهر گران دنیا قرار نداشت. دلیل ارتقای جایگاه توکیو در گزارش سال جاری را می تواند افزایش ارزش ین در بازار جهانی دانست.

شهر ژنو متعلق به کشور سوییس  که با ۵  رتبه تنزل جایگاه توانست به عنوان دهمین شهر گران  دنیا معرفی شود در حالیکه در گزارش قبلی جایگاه پنجم دنیا را داشت و شهر کپنهاگ که در گزارش سال قبل در رده هفتم دنیا قرار داشت ، در گزارش سال جاری در میان ده شهر گران دنیا جایگاهی ندارد.

اکونومیست در گزارش خود نوشت:« افزایش ارزش دلار امریکا در سال گذشته باعث شد تا از میان ۱۶ شهر امریکایی ۱۵ شهر شاهد ارتقای جایگاه خود در میان شهرهای گران دنیا باشند. در مقابل افت ارزش واحد پول کره جنوبی باعث شد تا سیول از فهرست ده شهر گران دنیا خارج شود.»

کاهش ۴ درصدی هزینه های زندگی در جهان

بررسی ها نشان داده است در یک سال اخیر متوسط هزینه زندگی در دنیا ۴ درصد کاهش یافته است که خبر خوبی برای جهانیان است ولی تهدیدهای بزرگی اقتصاد امروز دنیا را هدف قرار داده است که می تواند موجب تغییر این وضعیت در سال آینده باشد.  این تهدیدهای بزرگ عبارتند از تاثیر اجرای سیاستهای پولی سهل گیرانه به منظور حمایت از اقتصاد داخلی کشورها به خصوص در شرایط پرتنش و بی ثبات ناشی از انتشار ویروس کرونا، افزایش بی ثباتی در اقتصاد دنیا  و در نهایت جنگ تجاری امریکا و چین و عدم امکان اجرای فاز اول توافق تجاری دو کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن.

آمارها نشان می دهد در میان تمامی شهرهای مورد مطالعه دو شهر دمشق متعلق به کشور سوریه و شهر تاشکند پایتخت کشور ازبکستان در انتهای فهرست به عنوان ارزان ترین شهرهای دنیا برای زندگی معرفی شده اند.

گران ترین شهرهای دنیا برای زندگی در سال ۲۰۲۰

جایگاه در رده بندی جهانی

 شهر

کشور

شاخص

۱

سنگاپور

سنگاپور

۱۰۲

۲

هنگ کنگ

هنگ کنگ

۱۰۲

۳

اوساکا

ژاپن

۱۰۲

۴

نیویورک

امریکا

۱۰۰

۵

پاریس

فرانسه

۹۹

۶

زوریخ

سوییس

۹۹

۷

تل آویو

اسراییل

۹۷

۸

لس آنجلس

امریکا

۹۶

۹

توکیو

ژاپن

۹۶

۱۰

ژنو

سوییس

۹۵

کد خبر: ۱۰٬۷۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha