۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۰
صادرات ۱۴۵ هزار تن فلفل دلمه ای در ۱۳۹۹| صادرات جهانی ۶ میلیارد دلاری در ۲۰۲۰
مدیرکل دفتر امور گلخانه ای وزارت جهاد در گفتگو با بازار

صادرات ۱۴۵ هزار تن فلفل دلمه ای در ۱۳۹۹| صادرات جهانی ۶ میلیارد دلاری در ۲۰۲۰

در حالیکه در سال ۲۰۲۰ صادرات جهانی فلفل دلمه ای به ارزش ۶.۱ میلیارد دلار بوده است ایران نیز ۱۴۵ هزار تن از این محصول صادر کرده و در جایگاه ۳۶ دنیا قرار گرفته است.

بازار؛ گروه کشاورزی: یکی از محصولات جالیزی پر مصرف در دنیا انواع فلفل است که غالبا در فضای باز یا به صورت گلخانه ای کشت می شود و بازار پررونقی دارد. به طوری که بر اساس گزارشات منتشر شده در سطح بین المللی در سال ۲۰۲۰ ارزش صادراتی فلفل دلمه ای بالغ بر ۶.۱ میلیارد دلار بوده است که به طور متوسط نسبت به ۴ سال قبل یعنی ۲۰۱۶ به میزان ۲۲.۱ درصد رشد داشته است. از سوی دیگر این آمارها می گوید: ارزش صادرات این محصول در ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ به میزان ۷.۷ درصد رشد کرده است.

این گزارشات همچنین حاکی از این است که در سال ۲۰۲۰ ایران در بحث صادرات فلفل دلمه ای در جایگاه ۳۶ دنیا قرار گرفته است. از سوی دیگر این داده های آماری نشان می دهد که ایران میزان صادرات خود را از نظر ارزشی در ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ به میزان ۶۶.۵ درصد کاهش داده است.

در سال ۹۹ حدود ۱۴۵ هزار تن صادرات فلفل های دلمه ای گلخانه ای و فضای باز صورت گرفته است

در سال ۹۹ صادراتی به میزان ۱۴۵ هزار تن فلفل دلمه ای انجام شده است
غلامرضا تقوی، مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرگزاری «بازار» در خصوص میزان تولید و صادرات فلفل  گفت: در بحث صادرات فلفل دلمه ای در سال ۹۹ حدود ۱۴۵ هزار تن صادرات داشته ایم که این حجم صادرات مربوط به فلفل های دلمه ای گلخانه ای و فضای باز است.

تقوی افزود: البته باید توجه داشته باشیدکه با توجه به اینکه محصولات گلخانه ای استانداردهای لازم برای صادرات را دارد غالبا بخش عظیمی از فلفل دلمه ای صادراتی محصول گلخانه ای است و فلفل دلمه ای کشت شده در فضای باز کمتر صادر می شود.

آسیای میانه و کشورهای عربی؛ اصلی ترین مقاصد محصول فلفل ایران
وی در خصوص مقاصد صادراتی این محصول نیز خاطر نشان کرد: محصول فلفل دلمه ای عمدتا به کشورهای آسیای میانه همچون اوکراین، روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و همچنین  پاکستان، افغانستان و کشورهای عربی اطراف همچون عراق،   امارات متحده عربی، قطر و کویت ارسال می شود.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سطح زیر کشت فلفل دلمه ای گلخانه ای ۱۷۵۱ هکتار است افزود: در سال ۹۹ بیش از ۲۶۰ هزار تن فلفل دلمه ای گلخانه ای تولید داشته ایم.

در ۲۰۲۰ مکزیک برترین صادر کننده فلفل دلمه ای بوده و صادراتی به میزان ۱.۵ میلیارد دلار رقم زده است

کشورهای برتر صادر کننده فلفل دلمه ای در ۲۰۲۰ کدامند؟
گفتنی است در حالی ایران در سال ۲۰۲۰ در جایگاه ۳۶ صادراتی محصول فلفل دلمه ای قرار گرفته است که بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده در این سال کشورهای «مکزیک، اسپانیا، هلند، کانادا و ایالات متحده» ۵ صادر کننده بزرگ دنیا بوده اند و در مجموع تامین کننده بیش از ۷۸ درصد از کل فلفل دلمه ای صادراتی بودند که به گفته کارشناسان جهانی  این نشان دهنده یک بازار جهانی نسبتاً متمرکز است.

گزارشات جهانی منتشر شده همچنین می گوید: در سال ۲۰۲۰ کشور اول صادر کننده یعنی مکزیک ۱.۵ میلیارد دلار فلفل دلمه ای صادر کرده است و به این ترتیب ۲۳.۹ درصد از کل فلفل های صادراتی را تامین کرده است. از سوی دیگر اسپانیا با صادراتی به ارزش ۱.۴ میلیارد دلار به عنوان دومین صادر کننده برتر سهمی به میزان ۲۲.۸ درصد در این بازار داشته است.

کشور هلند نیز در این بازار به میزان ۱۸.۸ درصد سهم داشته و با انجام صادراتی به ارزش ۱.۱ میلیارد د لار فلفل دلمه ای در جایگاه سوم دنیا قرار گرفته است.

این گزارشات همچنین نشان می دهد که کشور کانادا با صادرات ۵۰۴ میلیون دلاری سهمی ۸ درصدی و ایالات متحده نیز یا صادرات ۲۶۷ میلیون دلاری سهمی ۴.۴ درصد داشته اند و به این ترتیب چهارمین و پنچمین صادرکنندگان برتر فلفل در ۲۰۲۰ بوده است.

ترکیه؛ ششمین صادر کننده فلفل دلمه ای در سال ۲۰۲۰
‌از سوی دیگر کشور ترکیه با ثبت کردن صادراتی به ارزش ۱۵۶ میلیون دلار ششمین صادر کننده برتر بوده است.  بر این اساس کشورهای «مراکش، چین، کره جنوبی، اسرائیل، فرانسه، بلژیک، هند، ویتنام و آلمان» نیز در جایگاه هفتم تا پانزدهم دنیا جا گرفته اند. به این ترتیب این ۱۵ کشور برتر بیش از ۹۲ درصد از کل فلفل دلمه ای جهان را در سال ۲۰۲۰ صادر کرده اند.

گفتنی است در بین این ۱۵ صادر کننده کشور هند نسبت به ۲۰۱۹ بیشترین افزایش صادرات را به میزان ۵۲.۸ درصد داشته است و پس از آن کشور ترکیه ۲۵ درصد صادرات خود را افزایش داده است. چین و بلژیک نیز افزایشی ۲۰.۸ درصدی و ۲۰.۳ درصد داشته اند.  این در حالی است که کشور کره جنوبی حجم صادراتی خود را در مدت نامبرده به میزان ۴.۴ درصد کاهش داده است.

در ۲۰۲۰ قاره اروپا صادراتی به ارزش ۲.۹ میلیارد دلار رقم زده که  ۴۸.۴ درصد از کل بار ارسالی  فلفل بوده است

صادرات ۲.۹ میلیارد دلاری اروپا در ۲۰۲۰
از سوی دیگر در بخش دیگری از گزارشات منتشر شده آمده است: از دیدگاه قاره ای، صادرکنندگان در اروپا بالاترین ارزش فلفل دلاری را در طول سال ۲۰۲۰ با محموله هایی به ارزش ۲.۹ میلیارد دلار رقم زده اند که به عبارتی ۴۸.۴ درصد از کل بار ارسالی بوده است.

همچنین در رتبه دوم آمریکای شمالی قرار گرفته است و  ۳۶.۶ درصد از کل بازار صادراتی این محصول  را به خود اختصاص داده است. صادرکنندگان آسیایی نیز با داشتن سهمی به میزان ۱۰.۹ درصد در جایگاه سوم قرار گرفته اند. آفریقا، آمریکای لاتین و اقیانوسیه نیز در جایگاه بعدی قرار گرفته اند.

کد خبر: ۱۰۷٬۱۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha