۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۳
خسارت خشکسالی به باغداران «ماژین»| استفاده از آب سیمره چاره مشکل است
بازار گزارش می‌دهد؛

خسارت خشکسالی به باغداران «ماژین»| استفاده از آب سیمره چاره مشکل است

ایلام- باغداران بخش ماژین از توابع شهرستان دره شهر در تابستان امسال به دلیل خشکسالی و کمبود آب متحمل خسارت‌های فراوانی شده‌اند، آنها انتظار دارند از آب رودخانه سیمره برای باغات منطقه استفاده شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: خشکسالی‌های اخیر و کم آبی بلای جان کشاورزان و باغداران در بخش ماژین از توابع شهرستان دره شهر شده است. کمبود آب و مشکلات شبکه آبرسانی بند انحرافی و همچنین عدم مدیریت مناسب باعث شده خسارات زیادی به باغداران این بخش وارد آید.

متاسفانه بند انحرافی پشته ماژین که بیشترین سهم تامین آب کشاورزی در این بخش را دارد این روزها حال و روز خوشی ندارد و نیاز به لایروبی دارد.

هیچ مسئولی به داد باغداران نرسید
یکی از کشاورزان بخش ماژین در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: حدود دو هکتار باغ دارم که اما بر اثربی آبی خشک شدند، حاصل بیست سال زحمت و تلاش خود و خانواده ام خشک شدن باغات بود و حالا هیچ مسئولی هم نیست که به داد ما برسد.

رضا انوری افزود: هم اکنون نیز به دلیل خرابی شبکه آب هیچ گونه آبی از طرق این لوله‌ها به ما نمی‌رسانند، کشاورزان این بخش از بی آبی با معضلات زیادی مواجه شده‌اند، عاجزانه از مسئولان درخواست داریم به داد کشاورزان این منطقه برسند.

کاهش ۵۰ درصدی تولیدات ماژین
مدیر جهاد کشاورزی ماژین نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کاهش بارندگی و خشکسالی‌های اخیر در بخش ماژین منجر به کاهش ۵۰ درصدی عملکرد در حوزه کشاورزی شده است به گونه‌ای که باعث گلایه کشاورزان این منطقه شده است.

در هر هکتار سه تا چهار تن محصول لیموترش برداشت می شود و مطابق پیش بینی ها امسال نیز بیش از ۱۰۰ تن به ارزش تقریبی ۱۰۰ میلیارد ریال از باغات مثمر این بخش لیموترش برداشت و روانه بازار شود

زهرا محمودی افزود: خشکسالی‌های اخیر هر چند گریبانگیر همه کشاورزان استان شده، اما آنچه درد کشاورزان ماژین را را دو چندان کرده است این است که هنوز نتوانسته‌اند از آب رودخانه سیمره و شبکه‌های انتقال آب بهره گیری لازم را ببرند.

خسارت خشکسالی به باغداران «ماژین»| استفاده از آب سیمره چاره مشکل است

وی تصریح کرد: بخش ماژین دره شهر قطب تولید لیمو ترش در استان ایلام است، حدود ۶۰ هکتار باغ مرکبات در این منطقه وجود دارد که از این میزان ۳۵ هکتار آن باغات مثمر لیموترش است.

محمودی بیان کرد: در هر هکتار سه تا چهار تن محصول لیموترش برداشت می شود و مطابق پیش بینی ها امسال نیز بیش از ۱۰۰ تن به ارزش تقریبی ۱۰۰ میلیارد ریال از باغات مثمر این بخش لیموترش برداشت و روانه بازار شود.

مردم از شبکه‌های آبرسانی مراقبت کنند
معاون آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در اواسط دهه ۸۰ با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان، سازمان جهاد کشاورزی استان از رودخانه ماژین یک بند انحرافی، خط انتقال و شبکه اصلی آبیاری تحت فشار برای حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی بخش ماژین تجهیز کرده است.

 با توجه به اینکه امسال خشکسالی است، این موضوع طبیعی است که مقدار آب در این شبکه کمتر باشد، در صورت تخصیص اعتبار در بحث لایروبی به منطقه ماژین کمک خواهیم کرد

تورج کرمی افزود: شبکه‌های آبرسانی از نظر بهره برداری طبق قانون به عهده تعاونی اعضای تشکیل دهنده آن است و بهره برداری این شبکه‌ها بر عهده آنها است.

وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته نیز سازمان جهاد کشاورزی معمولاً مبالغی را در ارتباط با لایروبی شبکه‌های آبرسانی کمک کرده است، واقعیت این است که خود مردم باید بهره برداری را از اینکه شبکه‌ها را عهده بگیرند.

خسارت خشکسالی به باغداران «ماژین»| استفاده از آب سیمره چاره مشکل است

کرمی اضافه کرد: با توجه به اینکه امسال خشکسالی است، این موضوع طبیعی است که مقدار آب در این شبکه کمتر باشد، در صورت تخصیص اعتبار در بحث لایروبی به منطقه ماژین کمک خواهیم کرد.

پیگیری استفاده از آب رودخانه سیمره برای باغات ماژین
وی با اشاره به اینکه شبکه‌های آبرسانی در واقع متعلق به خود مردم است و دولت این امکان را ندارد که در روستاها و بخش‌ها از این شبکه‌ها مراقبت کند، تصریح کرد: خواهش ما از مردم این است که شبکه‌هایی که دولت هزینه کرده و در اختیار آنها گذاشته، مراقبت کنند.

کرمی اضافه کرد: در ارتباط با استفاده از رودخانه سیمره برای اراضی و باغات منطقه ماژین در صورتی که اجازه به جهاد کشاورزی استان برای تخصیص آب داده شود و اعتبار وجود داشته باشد، حتماً از مسئله طریق مسئولان سد سیمره پیگیری می‌شود.

وجود ظرفیت بزرگی چون رودخانه سیمره که از غرب تا شرق ماژین امتداد دارد می‌تواند چاره گشای این کم آبی کشاورزان منطقه باشد، با لایروبی و اصلاح شبکه آبرسانی بند انحرافی و احداث ۲ دستگاه پمپاژ در ضلع شرقی و غربی و تزریق آن به آب این شبکه مشکل آب کشاورزی بخش ماژین برطرف خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۷٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha