۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
جزییات بسته پیشنهادی وزارت صمت برای حمایت از بخش تولید
مدیر کل دفتر امور اقتصادی وزارت صمت مطرح کرد:

جزییات بسته پیشنهادی وزارت صمت برای حمایت از بخش تولید

مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: شیوع کرونا از دو طرف عرضه و تقاضا آثار و پیامدهای اقتصادی به همراه داشته است، در همین راستا موارد بررسی و بر این اساس بسته پیشنهادی تهیه شده است.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، احمد تشکینی گفت: در طرف عرضه می توان به چالش‌هایی مانند محدودیت در خرید و تامین مواد اولیه و نهاده‌های تولید از داخل و خارج؛ آسیب دیدن بخش هایی از زنجیره تامین؛ کاهش و یا عدم توانایی برخی صنوف در پرداخت مالیات، عوارض و حق‌الزحمه نیروی کار؛ افزایش معوقات بانکی؛ کاهش سرعت گردش نقدینگی در بنگاه ها و محدودیت در حمل و نقل بین المللی و داخلی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: در طرف تقاضا نیز چالش‌هایی مانند تغییر سبد مصرفی خانوارها، افزایش تمایل به ذخیره‌سازی، تشدید انگیزه قاچاق (به ویژه اقلام بهداشتی) و کاهش حجم تجارت خارجی و کسری تراز تجاری(در این دوره زمانی) بوجود آمده است.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاست های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: کشورهای درگیر شیوع بیماری کرونا نیز با هدف کاهش آثار و پیامدهای منفی اقتصادی بیماری کرونا بسته های حمایتی، ابزارها و سیاستهای متناسبی را بکار گرفته اند.

تشکینی افزود: چین، مالزی، ایتالیا، کره جنوبی و ...، از جمله این کشورها می باشند که عمده سیاستهای حمایتی مشتمل بر امور مالیاتی، تامین اجتماعی و تسهیلات بانکی است.

وی تاکید کرد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدامات مناسبی برای کاهش آثار منفی اقتصادی شیوع کرونا بکار گرفته شده است و بسته سیاستی و حمایتی برای کاهش این آثار تدوین شده است.

مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاست های تجاری گفت: جزییات این پیشنهادها به ترتیب شامل موارد ذیل است :

پیشنهادات مطرح در طرف عرضه شامل:

_ کاهش و به تعویق انداختن پرداخت های هزینه‌ای کسب و کارها اعم از مالیات‌های مستقیم، مالیات بر ارزش افزوده، عوارض کسب و پیشه و سایر عوارض شهرداریها، فاضلاب و پسماند، قبوض آب، برق، گاز و تلفن تا زمان عادی شدن شرایط؛
_ کاهش و به تعویق انداختن حق بیمه سهم کارفرمایان و کارگران تا زمان عادی شدن شرایط؛
_ استمهال، تمدید سررسید یا تجدید وام بانک‌ها و صندوق‌های حمایتی؛
_ استمهال، تمدید سررسید یا تجدید وامهای حساب ذخیره ارزی و صندوق توسعه ملی؛
_ استمهال یکساله، تقسیط پرداخت بدهیهای قبلی به سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی (مالیات مستقیم و ارزش افزوده)؛
_ تامین منابع مالی (سرمایه در گردش) با شرایط سهل و نرخ ترجیحی برای فعالیت های اقتصادی؛
_ تمدید مزایا و معافیت‌هایی که به موجب ضوابط خاص تا پایان سال برقرار بوده است (نظیر آیین‌نامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها)؛
_ کاهش یا عدم دریافت اجاره بهای کسب و کارهایی که از املاک و مستغلات دولتی، خصولتی و نهادهای حاکمیتی استفاده می کنند (بشرط عدم اخراج نیروی کار و یا کمترین تعدیل).
پیشنهادات مطرح در طرف تقاضا شامل:
_ تامین منابع برای پرداخت تسهیلات ارزان به مردم به منظور تقویت قدرت خرید
_ نظارت بر زنجیره تامین کالاهای تولیدی
_ کاهش هزینه مبادلاتی و بهبود کارآیی زنجیره تامین از طریق ایجاد بسترهای الکترونیک

کد خبر: ۱۰٬۶۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha