۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۸
پیش بینی کاهش قیمت مس تا انتهای سال ۲۰۲۲
بازار گزارش می دهد؛

پیش بینی کاهش قیمت مس تا انتهای سال ۲۰۲۲

در یک سال گذشته بازار مس با تلاطم های زیادی روبرو بود ولی پیش بینی می شود در سال جاری و سال اینده ما شاهد افت قیمت در این بازار باشیم. اگرچه تا رسیدن به سطح قیمت قبل از کرونا فاصله زیادی وجود دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: بازار مس در یک سال اخیر با تحولات زیادی مواجه بود. سرعت افزیش قیمت در این بازار به دللی همه گیری کرونا باعث شد تا صنایع پایین دستی مس با چالشهای زیادی روبرو شوند ولی مشاهده شرایط کنونی در بازار نشان می دهد که وضعیت در این بازار در حال تغییر است.

سی ان ان در گزارشی نوشت: «با وجود اینکه بازار مس در هفته های اخیر نوسانات زیادی را تجربه کرده است ولی به نظر می رسد روند تغییرات قیمت به سمت کاهش است و این کاهش قیمت تا انتهای امسال هم ادامه خواهد داشت.»

 طبق گزارش نشریه بیزینس لاین انتظار می رود در ماه های باقی مانده امسال قیمت هر تن مس در بازار جهانی در فاصله ۸۵۰۰ تا ۹۵۰۰ دلار باشد. در روز گذشته قیمت هر تن مس در قراردادهای آتی سه ماهه در بورس فلزات لندن برابر با ۹۳۱۵ دلار بود در حالیکه قیمت فروش نقدی مس در همین زمان به ۹۳۲۳ دلار می رسید.

این وضعیت در شرایطی تجربه شده است که ما در سال جاری شاهد رسیدن قیمت هر تن مس به مرز ۱۰ هزار و ۷۰۰ دلار هم بودیم و حای پیش بینی هایی در مورد احتمال رسیدن قیمت هر تن تا ۱۲ هزار دلار هم ارایه شده بود.  

کوین استاین یکی از تحلیلگران بازار مس در مورد این پیش بینی های تازه در بازار مس به سی ان بی سی گفت: «همه گیری کرونا بازار مس را هم مانند بازارهای دیگر با بحران روبرو کرد. از یک طرف اختلال در تولید به دلیل تعطیلی های گسترده اتفاق افتاد و از طرف دیگر تقاضا به دلیل همه گیری کرونا هم شد. فشار ناشی از کاهش تولید به اندازه ای بود که این بازار سرعت بالای رشد قیمت را تجربه کرد و تورم زیادی در محصولات تولیدی با مس مشاهده شد. با وجود اینکه نمی توان انتظار داشت در سال آتی بازار به وضعیت ایده ال بازگردد ولی تداوم روند کاهش قیمت خبر خوبی برای صنعت مس و صنایع پایین دستی آن است.»

 مرکز مطالعات بازار مس پیش بینی می کند متوسط قیمت هر تن مس در سال ۲۰۲۱ به ۸۷۰۰ دلار برسد و در سال ۲۰۲۲ هر تن مس در بازار جهانی با قیمت ۸۳۷۰ دلار  برسد که خبر خوبی برای فعالان صنعت مس است.

با وجود اینکه کاهش قیمت مس در سال اتی خبر خوبی برای فعالان صنعتی است ولی باید در نظر داشت هنوز قیمت هر تن مس نسبت به قبل از شروع همه گیری کرونا بسیار بالا است و این مساله هزینه فعالیتهای صنعتی را افزایش داده است.

این مرکز دلیل پیش بینی کاهش قیمت را این طور بیان کرده است: «تولید مس در چین در ماه جولای امسال ۱۰.۴ درصد نسبت به سال قبل شد کرد و انتظار می رود تولید این فلز در چین در ماه های باقی مانده امسال افزایش یابد. این پیش بینی با توجه به موفقیت چین در کنترل بحران کرونا و از سرگیری فعالیتهای اقتصادی در این کشور انجام شده است. تا کنون بالغ بر ۲ میلیارد دوز واکسن در این کشور تزریق شده است و چین تزریق واکسن به تمامی  افراد بالاتر از سه سال را در دستور کار خود قرار داده است که می تواند نویدبخش بازگشت این کشور به روزهای قبل از کرونا باشد.»

 در صورت تحقق پیش بینی کاهش قیمت، هزینه فعالیتهای صنعتی وابسته به مس کاهش خواهد یافت.

کد خبر: ۱۰۶٬۹۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha