۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
نمایندگان مجلس در برابر ورود لوازم خانگی کره ای| ممنوعیت واردات تداوم می یابد
واکنش تند رئیس جمهور و مجلس به کالاهای کره ای

نمایندگان مجلس در برابر ورود لوازم خانگی کره ای| ممنوعیت واردات تداوم می یابد

کارگران، مهندسان، طراحان شرکت‌های تولید کننده لوازم خانگی ایرانی با امضای طوماری مخالفت خود را با بازگشت برندهای خارجی لوازم خانگی از جمله کره ایها به کشور اعلام کردند.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: در متن  این طومار که روز چهارشنبه گذشته در صحن علنی مجلس شورای توسط غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در معرض دید قرار گرفت آمده است: ما مهندسان و کارگران کارخانجات تولید لوازم خانگی کشور که در شرایط سخت تحریم با حضور جهادی در خط مقدم مقدم جنگ اقتصادی توانسته ایم این صنعت را به مرز خودکفایی برسانیم و پاسخگوی کمی و کیفی نیاز داخلی هستیم صراحتا مخالفت خود را با بازگشت برندهای خارجی بدعهد لوازم خانگی اعلام داشته و با امضای این طومار از مسئولان خواستار جلوگیری واردات لوازم خانگی خارجی هستیم تا اشتغال و معیشت کارگران در این بخش به خطر نیافتد.

 داخلی سازی را دنبال می کنیم و اجازه واردات بی رویه را نمی دهیم
حالا اما! رئیس جمهور و نمایندگان مجلس یک صدا به دنبال حمایت از تولید داخل هستند به نحوی که دکتر رئیسی به صراحت با نام بردن لوازم خانگی کره ای ها در نشست با نخبگان، ایثارگران و علمای خراسان‌جنوبی گفت: برخی دم از این می‌زنند که دوباره محصولات کره‌ای وارد کشور شود؛ اجازه واردات بی‌رویه لوازم خانگی را نخواهیم داد.

وی گفت: در کارخانجات تولیدی لوازم منزل  در این مدت خیلی خوب پیش رفتند، جلوی برخی کارخانه‌های محصولات کره‌ای را گرفتند و نگذاشتند محصولات آن به کشور ما وارد شود و دفاتر تولیدی و توزیعی را نسبت به ایران اسلامی محدود کردند نتیجه این شد که کارخانجات لوازم خانگی به راه افتاد و الان نیاز کشور را برطرف می‌کند، اکنون که نیاز کشور برطرف می‌شود برخی دم از این می‌زنند که دوباره این محصولات کره‌ای وارد کشور شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما اجازه نخواهیم داد واردات بی‌رویه‌ای که تولید کشور را تحت الشعاع قرار می‌دهد، صورت بگیرد یعنی نوع واردات بی‌رویه‌ای که تولید کشور را تحت الشعاع قرار دهد، نمی‌گذارد کشور در مسیر تولید و اقتصاد مستقل و مقاومتی قرار بگیرد.

وی گفت: این نباید اتفاق بیفتد و باید تولیدکنندگان لوازم داخلی و در یک کلمه داخلی‌سازی باید در کشور رونق پیدا کند، این سیاست دولت است و همین سیاست را دنبال خواهیم کرد.

بیش از ۳۰۰ هزار کارگر مستقیم و یک میلیون و  ۵۰۰ هزار شاغل غیرمستقیم در صنعت لوازم خانگی کشور مشغول کارند
آمارها نشان می دهد که هم اکنون به طور متوسط بیش از ۳۰۰ هزار کارگر مستقیم و یک میلیون و  ۵۰۰ هزار شاغل غیرمستقیم در صنعت لوازم خانگی کشور مشغول به کار هستند و در حال حاضر  کشورمان در تامین نیاز لوازم خانگی مورد نیاز بازار به خودکفایی رسیده و نیازی به واردات در این زمینه ندارد.

در این خصوص «انور حبیب زاده» نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار درباره زمزمه احتمال ورود نمایندگی های شرکت های کره ای به کشور در شرایطی که تولید کنندگان داخلی هم اکنون مشابه محصولات این شرکت ها را به سهولت تولید می کنند، گفت: این دوشرکت با تحریم ایران کشورمان را ترک کردند البته با خروج آنها از ایران تولید کنندگان داخلی توانستند نیاز کشور به لوازم خانگی را تامین کنند.

وی اظهارداشت: اکنون با انتشار برخی خبرها شنیده می شود کره ای ها قرار است دوباره به ایران برگردند اما نمایندگان مجلس تصمیم گرفته اند با توجه به اینکه آنها در زمانی که ایران به آنها نیاز داشت کشور را ترک کردند، اجازه نخواهد داد دوباره در کشور فعالیت خود را آغاز کنند.

تولید کنندگان می گویند در شرایط تحریم و کرونا محصولاتی به بازار عرضه کرده اند که با بسیاری از محصولات کره ای برابری می کنند
وی با بیان اینکه روز چهارشنبه طوماری با امضای ۱۸ هزار تولید کننده، طراح، کارگر، مهندس، صنعت گر و فعالان این عرصه به مجلس خواهان حمایت مجلس شورای اسلامی از تولید داخل شده اند تصریح کرد: تولید کنندگان تاکید کرده اند که در شرایط تحریم و کرونا محصولاتی به بازار عرضه کرده اند که با بسیاری از محصولات کره ای برابری می کنند.

حبیب زاده خاطرنشان کرد: فعالان عرصه تولید لوازم خانگی تاکید دارند؛ اکنون که تولید لوازم خانگی در کشور افزایش یافته است و خیلی ها در این صنعت مشغول به کارهستند، شایسته نیست کالاهای مشابه خارجی وارد شود و صنعت لوازم خانکی کشور را با چالش مواجه کند.

وی ادامه داد: صنعت لوازم خانگی در کشور اکنون جان گرفته است و چندین هزار نفر در این بخش مشغول کار هستند، بنابراین مجلس اجازه نخواهد داد محصولاتی وارد کشور شود که تولید داخل را به حاشیه ببرد زیرا واردات لوازم خانگی خارجی تولید و اشتغال را با چالش بزرگی مواجه خواهد کرد.

مافیای واردات لوازم خانگی برای تولید داخل نقشه کشیده اند اما مجلس به این راحتی اجازه نخواهد داد که سرمایه های تولید کنندگان داخلی به خطر بیافتد

این نماینده مردم در مجلس اظهارداشت: امضا کنندگان این طومار معترض هستند که مافیای واردات لوازم خانگی برای تولید داخل نقشه کشیده اند اما مجلس به این راحتی اجازه نخواهد داد که سرمایه های تولید کنندگان داخلی به خطر بیافتد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چهارشنبه گذشته پس از ایراد گزارش طومار معترضین در صحن علنی مجلس به بازگشت احتمالی محصولات کره ای به کشور به دلیل ضیق وقت نمایندگان فرصت لازم را نداشتند به این موضوع  مهم رسیدگی شود، اما قرار است در اولین فرصت، مجلس به این موضوع ورود کند. بی تردید نمایندگان ملت اجازه نمی دهد حقوق تولیدکنندگان داخلی که کالای مشابه کیفی تولید می کنند ضایع شود و مجلس قطعا تصمیم لازم را در این زمینه خواهد گرفت.

کیفیت کالاهای ایرانی در صنعت لوازم خانگی در سالهای اخیر بسیار ارتقا یافته است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص معتقد است که مجلس به مبارزه با قاچاق لوازم خانگی که در فروشگاه های عرضه لوازم خانگی به وفور یافت می شود، اهمیت زیادی قائل است.
«مصطفی طاهری» یادآورشد: برخی از لوازم خانگی موجود در بازار در مقیاس های کوچک و متوسط به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود که باید با ارائه راهکارهای مناسب و افزایش تولید در این زمینه قاچاق این کالاها را به کشور مهار کنیم.

این نماینده مردم  زنجان وطارم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مجلس از هرگونه خودکفایی در صنعت لوازم خانگی حمایت می‌کند و ما از هرگونه سرمایه گذاری خارجی در حوزه صنعت لوازم خانگی که دوستی آنها را برای ما ثابت شده حمایت می کنیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهارداشت: هم اکنون عمق ساخت داخل برخی از دستگاه‌های لوازم خانگی ما به ۷۰ تا ۸۰ درصد رسیده است و حتی با تلاش فعالان این عرصه صنعتی عمق تولید داخلی برخی از دستگاه های لوازم خانگی به ۱۰۰ درصد رسیده است.


این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: خوشبختانه بررسی‌های ما نشان می‌دهد که کیفیت کالاهای ایرانی در صنعت لوازم خانگی در سالهای اخیر بسیار ارتقا یافته است و همچنان باید این روند ادامه پیدا کند.

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با عمق تولید بیش از ۷۰ درصدی داخلی، تولید یخچال فریزر در ۴ ماهه نخست امسال، ۲۴ درصد و ماشین لباسشویی ۴۸ درصد افزایش یافت.

«کیوان گردان» با بیان اینکه در سال گذشته پیش بینی ما تولید ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه لوازم خانگی در کشور بود، گفت: اما در پایان سال ۹۹ تولید لوازم خانگی کشور به ۱۵ میلیون و ۵۰۰ دستگاه رسید و این ۴ میلیون دستگاه بیش از پیش بینی ما بود.

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد که اکنون در تولید لوازم خانگی در کشور به جایگاه خوبی رسیده ایم به طوری که در حدود ۳ سال پیش که عمق داخلی سازی ما در این صنعت ۳۰ تا ۴۰ درصد بود، پس از سه سال در حال حاضر به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.

گردان به روند ارتقا کیفیت محصولات و افزایش اشتغالزایی در این صنعت اشاره کرد و گفت: در سال ۹۸ تولید لوازم خانگی در کشور حدود ۹ میلیون دستگاه بود، اما با تلاش صنعتگران این عرصه و تولیدکنندگان در سال گذشته تولید لوازم خانگی به  ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه افزایش یافت.

با تداوم ممنوعیت واردات لوازم خانگی باید از این صنعت همواره حمایت کنیم
وی، با بیان اینکه در یک افق ۵ ساله ما به دنبال افزایش تولید لوازم خانگی و صادرات این محصولات ایرانی هستیم، گفت: صنعت لوازم خانگی کشور هم اکنون برای بیش از ۳۰۰ هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است و با تداوم ممنوعیت واردات لوازم خانگی باید از این صنعت همواره حمایت کنیم.

مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهارداشت: بیش از سه سال پیش ۶۰ درصد لوازم خانگی موجود در بازار ایران برندهای خارجی بودند، اما هم اکنون خودمان تامین کننده تقاضای بازار لوازم خانگی کشور هستیم و با افزایش تولید باید زمینه صادرات لوازم خانگی نیز را برای سایر کشورهای منطقه فراهم شود.

گردان با بیان اینکه بررسی‌های آماری نشان می دهد که واردات کشورهای منطقه و به همراه روسیه سالانه ۳۷ میلیارد دلار لوازم خانگی است، گفت:  با افزایش صادرات به بازارهای هدف باید صنعتگران ما نیز از این بازار سهم خود را افزایش دهند.

موفقیت صنعت لوازم خانگی ایران در سال‌های اخیر زمانی به دست آمده است که ما در شرایط تحریم بسیار سختی قرار گرفتیم اما با تلاش صنعتگران هم اکنون صنعت لوازم خانگی ایران به مرز خودکفایی رسیده است و بیا از این مزیت بزرگ صنعتی به هر نحوی شده حمایت شود.

کد خبر: ۱۰۶٬۹۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha