۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
امضای قرارداد خرید هواپیما بین ایرباس و هند
خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛

امضای قرارداد خرید هواپیما بین ایرباس و هند

ایرباس ۹ سال تلاش می‌کرد تا مناقصه ساخت ۵۶ هواپیمای ترابری نظامی برای نیروی هوایی هند را برنده شود.

به گزارش بازار، وزارت دفاع هند از امضاء قرارداد خرید هواپیما با شرکت هواپیماسازی ایرباس خبر داد. ایرباس ۹ سال تلاش می‌کرد تا مناقصه ساخت ۵۶ هواپیمای ترابری نظامی برای نیروی هوایی هند را برنده شود. وزارت دفاع هند روز پنجشنبه اعلام کرد ایرباس، ابرشرکت هوافضای اروپا و سازنده بزرگترین هواپیمای جت مسافربری جهان، قراردادی به ارزش سه میلیارد دلار با شرکت هواپیماسازی نظامی تتای هند امضا کرده است. بر این اساس ظرف دو سال پس از امضای قرارداد، هند ۱۶ فروند هواپیمای ایرباس دفاعی و فضایی که در کارخانه ایرباس در اسپانیا ساخته می‌شود، را وارد می‌کند. ۴۰ فروند بقیه نیز در قالب کنسرسیومی با مدیریت گروه هندی تتا در مدت ۱۰ سال تولید خواهد شد.

وزارت دفاع هند شامگاه چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این نخستین بار است که طی یک قرارداد، هواپیمای نظامی در هند توسط یک شرکت خصوصی تولید می‌شود. بر اساس اعلام وزارت دفاع هند، این اقدام گامی بزرگ و رو به جلو در کارزار و تلاش همه جانبه دولت هند برای ساخت هواپیماهای نظامی است. دولت ملی گرای حاکم بر هند در سال‌های اخیر تلاش‌های خود را برای کاهش وابستگی هند به واردات و ایجاد اشتغال افزایش داده است. انتظار می‌رود توافق با ایرباس ۶۰۰ شغل در بخش تولید و شش هزار شغل غیر مستقیم دیگر در کشور ایجاد کند. هر فروند هواپیمای ترابری نظامی اِی‌اس‌اِی سی-۲۹۵ مجهز به سیستم‌های جنگ الکترونیکی ساخت هند خواهد شد.

هند به منظور رقابت چند دهه اخیر با پاکستان و افزایش تنش‌ها با چین، مبالغ قابل توجهی از بودجه خود را صرف نوسازی زیرساخت‌های قدیمی نظامی این کشور کرده است. در همین راستا کشور هند، ۹.۴ میلیارد دلار برای خرید جنگنده‌های رافال (Rafale) ساخت شرکت فرانسوی Dassault هزینه کرده است. به گفته مقامات، حداقل ۲۶ فروند از این جنگنده‌ها تحویل داده شده و پیش بینی می‌شود ۱۰ فروند دیگر نیز تا پایان سال ۲۰۲۱ تحویل داده شود. چندی پیش نیز شرکت ایرباس اروپا قراردادی به ارزش ۸۰ میلیارد روپیه‌ای (حدود ۱.۶ میلیارد دلار) برای تامین شش هواپیمای سوخت رسان هوایی را برای نیروی هوایی هند برنده شد. این هواپیماهای سوخت رسان برای افزایش برد جت‌های جنگنده‌ای که در شمال شرقی هند (بنگال غربی) و در مرز هند و چین مستقر هستند خریداری می‌کند. این شش هواپیما به شش هواپیمای دیگر ناوگان شمال شرق از جمله 'سوخویی ۳۰ ام کی‌ای ' (Su-۳۰MKI) و میراژ ۲۰۰۰ افزوده خواهند شد.

کد خبر: ۱۰۶٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha