۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
سبقت قیمت برنج از یارانه| ارزاق عمومی دیگر عمومیت ندارد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

سبقت قیمت برنج از یارانه| ارزاق عمومی دیگر عمومیت ندارد

مشهد- قیمت یک کیلو برنج به‌عنوان قوت عامه مردم این روزها تا نرخ ۴۸ هزار تومان و بیش از یارانه دریافتی قد کشیده است و به قول شهروندان دیگر جزو ارزاق عمومی نباید آن را محسوب کرد!

بازار؛ گروه استان‌ها: گرانی لجام‌گسیخته ارزاق عمومی مانند روغن و برنج و گوشت حالا موجب شده تا برخی افراد از این مواد غذایی به‌عنوان ارزاق خصوصی و مختص پولدارها یاد کنند تا ارزاق عمومی!

بررسی آماری که اخیراً مرکز آمار ایران در رابطه با متوسط قیمت اقلام خوراکی اعلام کرده بود در رابطه با برنج نشان می‌دهد که هر کیلو برنج ایرانی در مردادماه امسال به‌طور متوسط ۳۸ هزار و ۶۰۰ تومان فروش رفته اما این کالا تا ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان هم قیمت خورده است.

با گشت‌وگذاری در عمده‌فروشی‌های مشهد واقع در خیابان مصلی و هم‌چنین خیابان مطهری مشهد درحالی‌که در شهریور ماه  پارسال هر کیلو برنج ایرانی به‌طور متوسط حدود ۲۷ هزار تومان قیمت داشت و در تیرماه امسال به ۳۷ هزار تومان و ارقام دو بار کشت به کیلویی ۴۸ هزار تومان رسیده است.

در بازارچه خبر است؟
گرانی هزینه‌های تأمین مسکن در کنار رشد قیمت مواد غذایی سبب شد که این روزها برخلاف گذشته که عبارت «نسیه ممنوع حتی به شما» در بیشتر فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی به چشم می‌آمد، فروش جنس نسیه و حساب دفتری در سوپرمارکت‌های محلی و به‌خصوص در مناطق کم برخوردار مشهد رونق بگیرد.

به گفته فروشنده‌ها، این روزها افزایش قیمت کالاهای اساسی، دامنه نسیه اجناس را نیز گسترش داده است. بر این اساس اگر درگذشته شهروندان کیسه برنج، روغن و چای را به‌صورت نسیه می‌خریدند، اکنون کالاهایی مانند رب، ماکارونی، قند و شکر، مواد شوینده و بهداشتی، بیسکویت برای کودکان را به‌صورت نسیه خریداری می‌کنند.

سبقت قیمت برنج از یارانه| ارزاق عمومی دیگر عمومیت ندارد

با توجه ‌به اینکه اکنون حداقل تأمین هزینه خوراک یک خانواده برای زنده ماندن ۳ میلیون تومان اعلام‌شده است لذا طبیعی است که بسیاری از کارمندان و کارگران بازنشسته و ای شرکتی در تأمین مخارج خود دچار مشکل شوند.

گرانی لبنیات
در میانه بازار مواد غذایی مصلا قیمت برخی از مواد غذایی موردنیاز مردم را قیمت می‌گیریم.

بنا بر گفته اسد کاریزی متصدی یکی از فروشگاه‌های توزیع مواد لبنی تمامی محصولات از سال گذشته تاکنون حداقل ۵۰ درصد تا ۱۲۰ درصد گران شده است.

وی با اشاره به سبد شیرهای نایلونی در بیرون مغازه خود به ما می‌گوید: قیمت شیر پاستوریزه هر یک لیتر آن در مرداد سال قبل ۵۴۰۰ تومان بود اما حالا به ۹ هزار تومان قوطی‌های پلاستیکی قیمت آن از ۷۵۰۰ تومان به ۱۴ هزار تومان رسیده است.

وی بابیان اینکه دراین‌بین کره حیوانی نیز خیلی گران شده است به ما می‌گوید: سال گذشته کره ۲۵۰ گرمی را قالبی ۱۳ هزار تومان می‌فروختیم اما حالا قیمت آن به ۳۸ هزار تومان رسیده است و امسال کره 100 گرمی را باید به این قیمت بخرید.

این فروشنده اذعان می‌کند: اگر سال گذشته با ۱۳ هزار تومان یک قالب کره ۲۵۰ گرمی می‌توانستید بخرید امسال با این رقم فقط ۱۰۰ گرم کره به شما می‌دهند.

کاریزی اظهار می‌کند: یک قالب کره صد گرمی کره نسبت به مرداد سال گذشته ۱۲۱.۵ درصد افزایش داشته؛ به‌طوری‌که این کالا در مرداد پارسال به‌طور متوسط ۴۸۶۶ تومان فروش رفته اما در تیر امسال به ۱۰ هزار و ۵۶۰ تومان و در ماه قبل تا ۱۰ هزار و ۷۷۰ تومان هم قیمت خورده است

وی می‌گوید: همین دوغ‌هایی که ۷۰ درصد آن آب است هم تا سال پیش یک و نیم لیتری آن ۷ هزار و ۲۰۰ تومان قیمت داشت اما حالا به ۱۵ هزار تومان رسیده است و یک لیتری آن را باید ۱۲ هزار تومان پول بدهی.

کاریزی بابیان اینکه فقط همین هفته گذشته پنج هزار تومان بر روی قالب‌های پنیر ۳۰۰ گرمی رفته است، به ما می‌گوید: تا هفته گذشته پنیر لبنه ... را ۱۷ هزار و ۵۰۰ می‌فروختیم ما الآن ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

این فروشنده اذعان می‌کند : باور کنید ما گران نمی‌فروشیم بلکه گران به ما می‌فروشند.

نرخ‌های مصوب کشک است
با گشت‌وگذاری در بازار به‌خوبی می‌توان دریافت که قیمت‌های مصوب در اصل کشک است و کمتر فروشنده و حتی مصرف‌کننده‌ای به آن توجه دارد.

سبقت قیمت برنج از یارانه| ارزاق عمومی دیگر عمومیت ندارد

مشاهدات خبرنگار ما نشان می‌دهد که قیمت قند هم افزایش‌یافته است. مثلاً الآن نرخ یک کارتن پنج کیلویی از ضعیف‌ترین نوع قند، به ۷۴ هزار تومان و از مارک‌های معروف تا ۸۵ هزار تومان هم رسیده است.

بنا بر گفته برخی از فروشندگان ازیک‌طرف، قیمت شکر افزایش‌یافته است و شکر صنعتی با نرخ مصوب پیدا نمی‌شود و قیمت قند به کیلویی ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان  رسیده است.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بابیان اینکه سهمیه‌های متعددی برای تنظیم بازار به این استان اختصاص و در حال توزیع است، گفت: در این راستا ۲۵۰۰تن سهمیه برنج محرم وصفر که به استان اختصاص یافت، در هفته‌های گذشته توزیع شد.

علی غفوری‌مقدم در پاسخ به اینکه قیمت نرخ برخی اقلام مانند قند و شکر در بازار با نرخ‌های مصوب تعزیراتی همخوانی ندارد نیز پاسخ داد: شکر سهمیه‌ای در انبار غله ۱۱۵۰۰ تومان است که هزینه بار نیز به قیمت آن اضافه می‌شود و در نقاط مختلف استان وارد شبکه توزیع می‌شود.

وی اذعان کرد: توزیع این اقلام کالای اساسی قبل از تعطیلات هفته گذشته ابلاغ‌شده است و در روزهای آینده در شبکه‌های توزیع استان عرضه می‌شود.

غفوری‌مقدم هم‌چنین قیمت برنج‌های تنظیم بازار را به ازای هر کیلو برنج تایلندی باقیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج هندی را به قیمت هر کیلو ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان عنوان کرد.

بازار مرغ تنظیم است
وی هم‌چنین در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از کالاهای اساسی مانند مرغ هرماه دچار التهاب و بحران می‌شود نیز پاسخ داد: مسئولیت نظارت بر زنجیره تأمین گوشت مرغ بر عهده سازمان جهاد کشاورزی و نظارت بر نحوه توزیع آن بر عهده معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی است که در ماه‌های اخیر نیز اقدامات زیادی از سوی این ۲ نهاد به‌منظور ساماندهی بازار مرغ در سطح استان انجام شد.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: کشتارگاه‌های مرغ و خودروهای حمل گوشت مرغ در خراسان رضوی باید بارکد مربوط به ثبت نرم‌افزار سامانه جامع تجارت را از اداره پست دریافت کرده و نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند تا فرآیند تولید تا توزیع زیر نظر بازرسان قرار گیرد، در غیر این صورت عرضه گوشت مرغ توسط آن‌ها به‌عنوان عرضه کالا خارج از شبکه تلقی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خرده‌فروشان گوشت مرغ نیز باید در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کنند و میزان دریافتی گوشت مرغ خود را در این سامانه به ثبت برسانند افزود: خوشبختانه با تدابیر بکار رفته در حال حاضر کمبود و یا مشکلی در عرضه قیمت در بازار مرغ نداریم.

اتمامِ‌حجت استاندار
گرانی‌ها به‌قدری لجام‌گسیخته است که استاندار خراسان رضوی در هفته گذشته در جلسه کارگروه تنظیم بازار استان اظهار کرد: اینکه به فاصله یک شبانه‌روز افزایش قیمت را در برخی کالاها مشاهده کنیم به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست و این‌یک سودجویی است.

سبقت قیمت برنج از یارانه| ارزاق عمومی دیگر عمومیت ندارد

محمدصادق معتمدیان در این جلسه اذعان کرد: قیمت‌های اقلام اساسی و مصرفی مردم باید تا پایان هفته طی یک برنامه ضربتی به قیمت مصوب برگردد و در این خصوص هیچ کوتاهی در بحث نظارت‌ها پذیرفتنی نیست.

استاندار خراسان رضوی با تأکید بر لزوم برخوردهای شدید با گران‌فروشان گفت: نظارت‌ها در برابر گران‌فروشی زودتر تشدید پیدا کند، همچنین ظرفیت بسیج و دستگاه‌های گوناگون پای‌کار باشند و برخوردهای بازدارنده با گران‌فروشان فوراً آغاز شود.

گران‌فروشی از نوع بالادستی
حمید یاراحمدی کارشناس ارشد بازار سرمایه‌گذاری در بورس خراسان در این رابطه به ما می‌گوید: اصل جریان مهم در این شرایط حقوق مصرف‌کننده، گرانی که به مردم تحمیل‌شده است، بیشتر در اثر سوء مدیریت در بحث کلان است که این هم یک نوع گران‌فروشی بالادستی لحاظ می‌شود.

وی اظهار می‌کند: گران‌فروشی سطح خرده‌فروشی هرچقدر هم در جامعه زیاد باشد، در مقابل گران‌فروشی بالادستی یا همان گرانی خیلی ناچیز است.

یار محمدی معتقد است گرچه نمی‌توان منکرِ وجودِ برخی سودجویان و فرصت طلبین در بازار بود اما نباید تقصیرِ گرانی‌های اخیر را فقط بر گردنِ بازار انداخت و هرروز بر فشار به کسبه افزود.

وی تأکید می‌کند: دراین‌بین باید مسبب اصلی این گرانی‌ها را جستجو و به مردم معرفی کرد که به نظر می‌رسد مقصرِ بخش قابل‌توجهی از گرانی‌های اخیر خودِ دولت باشد.

این کارشناس بازار سرمایه و بورس بیان می‌کند: این روزها کشور با جهش قیمت بسیاری از کالاها مواجه شده است. گرانی چند برابری کالاها که برای چندمین بار طی ماه‌های اخیر در سطح کشور روی می‌دهد کمر بسیاری از مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد را خم کرده است.

 وی می‌افزاید: نوسان قیمتی که در بازار می‌بینیم به علت نوسان قیمت ارز است و تا وقتی‌که قیمت ارز نوسان دارد بقیه قیمت‌ها هم نوسان خواهد داشت.

یار محمدی تأکید می‌کند: اگرچه بسیاری ممکن است این گرانی‌ها را به بازار ارتباط دهند که البته بخشی از آن می‌تواند صحیح باشد اما عامل اصلی گرانی خودِ دولت است.

وی با اشاره به این موضوع که مسئولیت گرانی و گران‌فروشی بر عهده یک دستگاه نیست بلکه همه دستگاه‌ها و وزارت خانه‌ها نقش دارند یادآور می‌شود: انتقاد من به ستاد تنظیم بازار استانی و کشوری این است که بیشترین مباحث مطرح‌شده در حوزه مواد غذایی است، باید ستاد تنظیم بازار در همه حوزه‌های اقتصادی مثل، مسکن، اجاره‌بها، زمین، لوازم‌خانگی، طلا، خودرو و ... به‌صورت نظارتی و تنظیمی وارد شود.

خرید برنج با دلار

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در همین رابطه به بازار گفت: خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده و تامین سهمیه برنج طرح تنظیم باازر در ماه محرم افزون بر 2 هزار و 500 تن برنج به این استان اختصاص یافت.

علی غفوری مقدم در گفت و گو با بازار با بیان اینکه در روز های منتهی به مهرماه حتی شاهد کاهش قیمت برخی از کالاهای اساسی در سطح بازار بودیم افزود: در طی دو هفته گذشته قیمت برخی از اقلام پروتئینی مانند گوشت قرمز و روغن با کاهش نرخ و حتی کمتر از از قیمت مصوب رسید.

وی توضیح داد: همه ساله با فرا رسیدن ایام محرم به دلیل بالا رفتن تقاضا برای این محصول و افزایش مراسم مذهبی لذا شاهد نوسان و تغییر قیمت ها هستیم که البته امسال تقارن محرم با ممنوعیت واردات برنج کمی بیشتر بازار را تحت تاثیر خود قرار داد.

وی عنوان کرد: تا سال گذشته برنج با ارز دولتی وارد می‌شد ولی در حال حاضر با ارز آزاد وارد می‌شود و لذا این موضوع خود بر افزایش قیمت برنج از سال گذشته تاکنون تاثیر داشته است.

معاون بازرگانی سازمان صمت خراسان رضوی با بیان اینکه ذخایر سایر کالاهای اساسی نظیر شکر و برنج نیز در انبار غله استان در شرایط خوب و ایده آل است و هیچ محدودیتی از نظر میزان ذخایر موجود در انبار غله و فرآیند توزیع آن در شبکه وجود ندارد افزود: هم‌زمان با اختصاص سهمیه برنج سهمیه  ۲۴۲۰ تن شکر تنظیم بازار خانوار به استان خراسان‌رضوی هم در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته وی، شکر سهمیه‌ای در انبار غله ۱۱۵۰۰ تومان است که هزینه بار نیز به قیمت آن اضافه می‌شود و در نقاط مختلف استان وارد شبکه توزیع می‌شود.

کد خبر: ۱۰۶٬۷۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha