۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۲
عدم تمدید با رشد تصاعدی هرساله حق بیمه ها! | بیمه هایی که با تورم آب می روند
«بازار» گزارش می دهد؛

عدم تمدید با رشد تصاعدی هرساله حق بیمه ها! | بیمه هایی که با تورم آب می روند

باآنکه سیاست گذاریها و برنامه ریزی باید طوری باشد که مردم به پوشش انواع بیمه باهدف امید به آینده ترغیب شوند اما رشد تصاعدی سالانه شرکت های بیمه قدرت پوشش بیمه ای را از مردم در این شرایط سخت گرفته است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: آینده نگری و ترسیم نقشه راهی درست برای آسایش، آرامش و سلامت روحی و جسمی در آینده زندگی هر شخص و خانوادها با تحت پوشش قرار گرفتن زیر چتر شرکت های بیمه ای چون بیمه عمر، سلامت، زندگی، سرمایه گذاری و... هدفگذاری اصولی است که مورد توجه خیلی ها بوده و هست.

این دسته افراد که آینده خود را با پوشش بیمه ای و با پرداخت حق بیمه در عنفوان جوانی و میانسالی آینده زندگی خود و خانواده را تضمین کرده با چنین سرمایه گذاریی برای دوران پیری و بازنشستگی از اندوخته ذخیره شده خود در قالب دریافت خدمات بیمه ای به خوبی استفاده می کنند. چنین افرادی که معمولا از حقوق و یا تمکین مالی نسبتا مناسبی برخوردارند و می توانند بخشی از حقوق یا درآمدی خود را به پرداخت حق بیمه ها اختصاص دهند، مسلما به فکر دوران پیری، سلامت و تنهایی و... بوده و با موفقیت در انتخاب راهی درست، بیمه را پرستاری بی منت می دانند.

 ضریب نفوذ بیمه در ایران کمتر از یک‌سوم میانگین جهانی است طوری که این شاخص در کشورمان ۲.۵ و در جهان حدود ۸ درصد است. البته این موضوع به بحث چگونگی تحرک اقتصاد کشور و وضعیت جی دی پی بر می گردد و هر آنچه اقتصاد کشور پر رونق و از طرفی مردم نیز از وضعیت مالی نسبتا مناسبی برخوردار باشند بی تردید این شاخص اقتصادی نیز در کشور رشد می کند

چرا ضریب نفوذ بیمه در ایران به نسبت نرم جهانی بسیار اندک است؟
البته وضعیت اقتصادی نامساعد، کاهش ارزش پول ملی، رشد فزاینده تورم، گرانی کالا و خدمات دربازار، بیکاری و رکود اقتصادی سالهاست گذران زندگی را برای بیش از ۷۰ درصد مردم سخت کرده است. و آنها به زور می توانند تا سر ماه مایحتاج زندگی خود را فراهم کند چه برسد به اینکه فکری به حال آینده خود کنند. امااین تمام ماجرا نیست زیرا  پرداخت بیمه با  افزایش نرخ تورم و مبالغی که زمان پرداخت جذاب بوده اکنون نیز یکی از دلایل کاهش جذابیت بیمه ها شده است.

چنین وضعیتی باعث شده است تا ضریب نفوذ بیمه در ایران در مقابل نرم جهانی بسیار پایین و حداقلی شود. طبق گزارش های موجود ضریب نفوذ بیمه در ایران کمتر از یک‌سوم میانگین جهانی است طوری که این شاخص در کشورمان ۲.۵ و در در جهان حدود ۸ درصد است. البته این موضوع به بحث چگونگی تحرک اقتصاد کشور و وضعیت جی دی پی بر می گردد و هر آنچه اقتصاد کشور پر رونق و از طرفی مردم نیز از وضعیت مالی نسبتا مناسبی برخوردار باشند بی تردید این شاخص اقتصادی نیز در کشور رشد می کند.

حرکت در مسیر توسعه صنعت بیمه و افزایش میزان پوشش خدمات بیمه ای در کشور ابتدا نیازمند فرهنگ سازی و سپس چگونگی وضعیت اقتصادی کشور و بنیه مالی مردم دارد 

ضعف فرهنگ سازی در توسعه صنعت بیمه و ترغیب مردم به استفاده از خدمات بیمه ای کشور
سید سعید سیدهاشمی، کارشناس سابق بیمه عمر سامان در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره کاهش ضریب نفوذ بیمه در کشور و اینکه چرا مردم برای پوشش بیمه ای خیلی راغب نیستند آینده خود را با قرار گرفتن در زیر چتر خدمات متنوع بیمه تضمین کنند، گفت: حرکت در مسیر توسعه صنعت بیمه و افزایش میزان پوشش خدمات بیمه ای در کشور ابتدا نیازمند فرهنگ سازی و سپس چگونگی وضعیت اقتصادی کشور و بنیه مالی مردم دارد. حال از آنجایی که ضعف فرهنگ سازی در اطلاع رسانی درست به مردم نسبت به خدمات موثر بیمه بسیار ضعف است و از طرفی وضعیت اقتصادی کشور و خانوارها نیز خیلی مناسب نیست که بتوانند پس اندازی داشته باشند و از این طریق خود را تحت پوشش شرکتهای بیمه ای در بیاورند سری مشکلاتی است که متاسفانه پیشرفت صنعت بیمه کشور را در ته صف قرار داده است.

وی با بیان اینکه درباره توسعه صنعت بیمه بیش از آنکه باید به موضوع اقتصادی آن توجه شود باید به بحث فرهنگ سازی آن نگریسته شود گفت: دغدغه ای فرهنگی آینده نگری در خصوص چگونگی دریافت خدمات بیمه و ابعاد آن آنگونه به توسعه، شناخت بیمه و تاثیر گذاری مثبت آن در زندگی مردم دارد توجه نشده است. به طور مثال الان بیمه شخص ثالت برای مردم به خوبی جا افتاده  و اگر کسی موعد بیمه خودروش تمام شده است به هیچ وجه آن را از پارکینگ خارج نمی کند اما در بحث سلامت و آسایش و زندگی بی دغدغه در آینده که بیمه ها خدمات متنوعی در این راستا می تواند ارایه دهند هنوز برای مردم جا نیفتاده که این موضوع بیانگر ضعف فرهنگی در این بخش است.

در ایران فقط بیمه تامین اجتماعی و شخص ثالت برای مردم جا افتاده است، دلیل اصلی اینکه مردم نسبت به خدمات سایر بیمه ها چون بیمه عمر، سلامتی، سرمایه گذاری، آتش سوزی و ... بی توجه اند این است که اولا بیمه ها فرهنگ استفاده از بیمه و مزایای آن را به خوبی برای مردم بازگو نمی کنند و ثانیا اکثر قریب به اتفاق مردم هم به موجب گران بودن حق بیمه ها به سمت این نوع  بیمه ها نمی روند

بیمه شخص ثالث و تامین اجتماعی بیمه های سرشناس در ایران
این کارشناس بیمه افزود: در ایران فقط بیمه تامین اجتماعی و شخص ثالت برای مردم جا افتاده است و از این خدمات استفاده می کنند و دلیل اصلی اینکه مردم نسبت به خدمات موثر سایر بیمه ای چون بیمه عمر، سلامتی، سرمایه گذاری، آتش سوزی و ... بی توجه اند این است که اولا شرکت های بیمه فرهنگ استفاده از بیمه و مزایای آن را به خوبی برای مردم بازگو نمی کنند و ثانیا اکثر قریب به اتفاق مردم هم به موجب ناتوانی مالی و گران بودن حق بیمه ها به سمت این نوع بیمه ها نمی روند و فقط عده معدودی که تمکین مالی دارند تحت پوشش سایر بیمه ها قرار می گیرند.

سیدهاشمی تصریح کرد: متاسفانه شرکت های بیمه در ایران نسبت به مقوله اعتمادسازی و اقناع سازی عمومی آنگونه که مردم از آثار و مزیتهای استفاده از بیمه را در آینده آگاه باشند، ضعیف عمل کرده و نتوانسته اند در این زمینه موفق عمل کنند در حالی که این خلاء فرهنگی موجب شده است تا میزان بیمه عمر، زندگی و سرمایه گذاری در کشور در سطح پایینی قرار گیرد.

وی اظهار داشت: هر چند نرخ حق بیمه ها در کشور بالاست اما مدیریت حقوق و درآمد آنطور که پس اندازی برای پوشش بیمه کنار گذاشته شود و مردم به این سمت ترغیب شوند می تواند آینده بیمه شدگان را تضمین کند. از طرفی بیمه مرکزی نیز خیلی به بحث فرهنگ سازی استفاده از بیمه توجه نمی کند. به طور مثال سالهای گذشته جشنواره گزارش نویسی در صنعت بیمه برای شناخته شدن خدمات و آثار بیمه برگزار می شد اما چند سالی است که در رسانه ها صوتی، تصویری، مکتوب و مجازی توجه ای به چگونگی آثار و خدمات بیمه نمی شود طوری که اکنون ذهنیت مردم نسبت به شرکت های بیمه به گونه ای است که این شرکت ها برای سودآوری خود با فروش بیمه کار می کنند.

هرساله نرخ حق بیمه ها به صورت تصاعدی بالا می رود این افزایش قیمت درحالی است که در مقابل مردم نیز روز به روز به زیر خط فقر می روند، درآمدهای آنها ثابت است اما تورم همچنان بر مدار رشد قرار داد در چنین شرایطی با توجه به کاهش ارزش پول ملی کسی توان پوشش خدمات بیمه ای را ندارد

گران بودن حق بیمه و افت ارزش پول ملی مردم را از رفتن به سمت پوشش های بیمه ای باز گذاشته است
وی مهمترین عامل عدم ترغیب مردم به سمت بیمه ها را میزان بالای حق بیمه عنوان کرد و افزود: هرساله نرخ حق بیمه ها به صورت تصاعدی بالا می رود این افزایش قیمت درحالی است که در مقابل مردم نیز روز به روز به زیر خط فقر می روند، درآمدهای آنها ثابت است اما تورم همچنان بر مدار رشد قرار دارد.  در چنین شرایط با توجه به کاهش ارزش پول ملی و گرانیها کسی توان پوشش خدمات بیمه ای را ندارد و چه بسا خیلی ها که تحت پوشش بیمه عمر، زندگی و یا سرمایه گذاری هستند مدت هاست حق بیمه خود را نمی پردازند و عملا از خدمات  آینده این صنعت در حال خارج شدن هستند.

بنا به این گزارش، اظهارات کارشناسان درباره ضرورت چگونگی تحرک بخشی و بررسی صنعت بیمه در حالی است که اخیرا بیمه مرکزی با ارایه گزارشی اعلام کرده است؛ میزان تغییرات حق بیمه تولیدی و خسارت پرداختی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب در حدود ۴۵.۷ و ۴۰ درصد رشد برآورد شده است.

همچنین حق بیمه تولیدی اکثر رشته های بیمه غیر از سه رشته بیمه بدنه اتومبیل، درمان و پول با ۳۷.۷، ۲۳.۴ و ۴۱ درصد رشد، بالاتر از رشد بازار بیمه (با ۴۵.۹ تا ۱۹۲.۳ درصد) بوده  است، که در مجموع با سهم عمده ۷۵.۳ درصد از کل، رشد حق بیمه تولیدی بازار در حدود ۴۵.۷ درصد را رقم زده است. به گواه کارشناسان و تجارب گذشته رشد حق بیمه تولیدی بازار در دوره های زمانی کمتر از ۹ ماهه با تغییرات زیادی همراه بوده و پس از آن، رشد بازار بیمه به میزان سالانه خود نزدیک خواهد شد.

در چنین شرایطی بیمه مرکزی به عنوان متولی صنعت بیمه کشور به همراه وزارت اقتصاد و کارشناسان باید فکری به حال صنعت بیمه کنند و با برنامه ریزی درست همچنین راهکارهای کارشناسانه صنعت بیمه را پویا نگه دارند.

کد خبر: ۱۰۶٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha