۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
قیمت تضمینی هر کیلو سیب زمینی یک سوم آب معدنی کوچک!| قیمت تمام شده سیب زمینی؛ ۳۸۰۰ تومان
سخنگوی انجمن سیب زمینی ایران در گفتگو با بازار:

قیمت تضمینی هر کیلو سیب زمینی یک سوم آب معدنی کوچک!| قیمت تمام شده سیب زمینی؛ ۳۸۰۰ تومان

نیازی سخنگوی انجمن سیب زمینی ایران گفت: در حالی قیمت خرید تضمینی سیب زمینی ۱۲۰۰ تومان تعیین شده که تولید هر کیلوگرم آن برای کشاورزی ۳۸۰۰ تومان تمام می شود، لذا از دولت درخواست تجدید نظر داریم.

بازار؛ گروه کشاورزی: با اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی برخی فعالان بخش نسبت به نرخ های اعلام شده اعتراض و در خواست تجدید نظر دارند. یکی از این محصولات که با واکنش فعالان این حوزه روبه رو شده است محصول سیب زمینی است که بر اساس آنچه تعیین شده نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم سیب زمینی بهاره هزار ۱۷۵ تومان، سیب زمینی  پاییزه هزار و ۲۰۰     و قیمت خرید تضمینی سیب زمینی طرح استمرار نیز هزار و ۳۸۸ تومان برای سال زراعی جدید اعلام شده است.

این در حالی است که به گفته محمد رحیم نیازی عضو هیئت مدیره و سخنگوی انجمن سیب زمینی ایران سیب زمینی از محصولات استراتژیک است و شاید بتوان گفت بعد از گندم در درجه دوم قرار دارد خانواده جایگاه ویژه دارد و لذا تعیین چنین نرخ خریدی می تواند بر پایداری تولید آن تاثیر بگذارد.

نیازی در گفتگو با خبرگزاری بازار گفت: سالانه حدود پنج میلیون تن تولید داریم و همانطور که می دانید برای تولید این حجم سیب زمینی از منابع آب، خاک و انرژی استفاده می‌ کنیم این در حالی است که از نظر تامین انرژی سیب زمینی معادل با محصول برنج است.

وی با بیان اینکه نرخ خرید تضمینی تعیین شده بسیار پایین است و به هیچ وجه قابل بحث نیست، افزود: ما معتقدیم که قیمت اعلامی غیر کارشناسانه و غیر واقعی است و در خواست ما از دولت این است که در خصوص خرید تضمینی سیب زمینی تجدید نظر کند چرا که ما نسبت به این قیمت اعتراض داریم.

قیمت تولید هر کیلوگرم سیب زمینی در مناطق مختلف بین ۲۸۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان برای کشاورز تمام می شود و مسلما  قیمت خرید تضمینی ۱۲۰۰ تومانی  کارشناسانه و واقعی نیست

قیمت خرید تضمینی تعیین شده حتی اجاره زمین را هم پوشش نمی دهد| قیمت سیب زمینی در کشورهای همسایه از ۵۰ سنت تا یک دلار است
نیازی در خصوص میزان برداشت محصول نیز گفت: متوسط برداشت سیب زمینی در هر هکتار ۳۰ تن است و لذا قیمت تضمینی تعیین شده هزینه اجاره زمین را هم پوشش نمی دهد.

سخنگوی انجمن سیب زمینی ایران خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید هزینه های تولید همه انواع محصولات کشاورزی از کود گرفته تا ماشین آلات، بسته بندی، هزینه کارگری و غیره به طور سرسام آوری بالا رفته است و همین امر موجب شده امروز قیمت تمام شده هر کیلوگرم سیب زمینی در مناطق مختلف بین ۲۸۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان برای کشاورزی تمام می شود و مسلما نرخ تعیین شده به عنوان قیمت خرید تضمینی اصلا منصفانه و کارشناسانه نیست.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که قیمت محصول سیب زمینی در کشورهای همسایه از حدود ۵۰ سنت که معادل ۱۳ هزار تومان است شروع می شود و گاهی مواقع تا یک دلار هم می‌ رسد. و لذا مشاهده می کنید که نرخ سیب زمینی در ایران اصلا با کشورهای همسایه تناسب ندارد.

  این مقام مسئول اظهار داشت: بنابراین با نرخ تعیین شده برای خرید تضمینی سیب زمینی اتفاقات سال گذشته نیز تکرار می‌شود؛ به این معنا که تولید دچار اختلال می‌ شود و از سوی دیگر هم کشاورز ضرر می بیند و هم منابعی که صرف می کنند از بین می‌رود.

وی ادامه داد: این در حالی است که در حال حاضر قیمت یک بطری آب نیم لیتری ۳ هزار و ۵۰۰ تومان است و با توجه به آنچه که برای تولید یک کیلو گرم سیب زمینی آب مصرف می‌شود می بینیم که قیمت تعیین شده به هیچ وجه منطقی و واقعی نیست.

نیازی در خصوص قیمت بذر سیب زمینی نیز گفت: در حال حاضر قیمت بذر به اصطلاح با کلاس بذری A  حدود ۴هزار و ۵۰۰ تومان است.

کد خبر: ۱۰۶٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یازیخ کشاورز IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      1 0
      سلام متاسفانه کشاورز روز خوش ندیده و نخواهد دید عمرمون به فنا رفت.این جنایتی که برای کشاورز میشه قابل بخشش نیست از رهبر انقلاب میخواهم دستور رسیدگی فرمایند.قشر کشاورز مظلوم واقع شده . مسئولان عرضه داشته باشن در مورد صادرات فکری بکنن تا کی میتونن روابط عنادی با دولت ها داشته باشن ؟ همه که توان کانادا رفتن رو ندارن.