۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
نرخ خرید تضمینی ۷۵۰۰ تومان با نرخ جهانی گندم تناسب دارد
مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور:

نرخ خرید تضمینی ۷۵۰۰ تومان با نرخ جهانی گندم تناسب دارد

ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور با بیان اینکه قیمت جهانی هر تن گندم ۳۵۰ دلار است گفت: نرخ خرید تضمینی ۷۵۰۰ تومانی گندم با نرخ بازار جهانی تناسب دارد و رضایت نسبی گندم کاران را جلب خواهد کرد.

بازار؛ گروه کشاورزی: روز گذشته قیمت خرید تضمینی همه محصولات کشاورزی از جمله گندم به صورت رسمی اعلام شد که بر این اساس قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم معمولی برای سال زراعی جدید ۷هزار و ۵۰۰ تومان و برای گندم دوروم ۷هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شده است. با این وجود برخی معتقدند این نرخ با هزینه های تولید همخوانی نخواهد داشت و ممکن است باز هم موجب کاهش تحویل گندم از سوی کشاورزان به سیلوهای دولت شود.

علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران کشور که خود از اعضای شورای قیمت گذاری نیز است، در این خصوص در گفتگو با خبرگزاری بازار گفت: در تعیین قیمت خرید تضمینی گندم  قانون‌گذار چهار فاکتور را در قانون تعریف کرده است و اظهار داشته که شورای قیمت گذاری بر مبنای این ۴ آیتم باید قیمت تعیین کند؛ اول هزینه تولید یک کیلوگرم در یک واحد متعارف به علاوه سود معقول بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است.  فاکتور دوم نرخ تورم سالانه ای که کشور اعلام میکند می باشد که در زمان بررسی نرخ ها تورم بالغ بر ۴۷ درصد بود و مبنا ر را در تولید ۵۰ درصد در نظر گرفتیم؛ چون همیشه تورم تولید بالاتر از تورم عمومی است.

ایمانی افزود: فاکتور بعدی نرخ مبادله کالا در درون بخشی و برون بخش است و فاکتور چهارم نیز قیمت بازار جهانی است که در زمانی که نرخ گندم را بررسی می‌کردیم قیمت جهانی هر تن گندم بین ۲۲۰ تا ۲۵۰ دلار متغیر بود. اگرچه الان نرخ جهانی آن به ۳۵۰ دلار رسیده است.

وی تصریح کرد: بنابراین برای احتساب نرخ خرید تضمینی گندم با ارز نیمایی حساب کردیم به علاوه هزینه های تخلیه، انبارداری، سود بازرگانی، عوارض گمرکی و غیره و به این نتیجه رسیدیم که نرخ ۷۵۰۰ تومانی با نرخ بازار جهانی همسو است و تناسب دارد.

ایمانی افزود: در واقع بازار جهانی نیز به دلیل کرونا و خشکسالی تا حدودی تغییر کرده است و امروز قیمت جهانی این محصول به ۳۵۰ دلار رسیده است؛ با این وجود ما معتقدیم قیمت خرید تضمینی ۷۵۰۰ تومان رضایت نسبی گندمکاران را جلب خواهد کرد.

وی گفت: برای سال زراعی جدید نیز مثل سال های قبل ۶ میلیون هکتار زیر کشت گندم دیم و آبی خواهیم برد که در صورت فراهم بودن شرایط آب و هوایی و همچنین اگر نهاده های مورد نیاز تولید با قیمتی مناسب در اختیار کشاورزان قرار بگیرد، بین ۱۳ و نیم تا ۱۴ میلیون تن گندم برداشت خواهیم کرد.

کد خبر: ۱۰۶٬۵۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha