۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
آلودگی گوگرد بنزین بالاتر از حد مجاز
رئیس سازمان ملی استاندارد خبر داد

آلودگی گوگرد بنزین بالاتر از حد مجاز

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: آلودگی گوگرد در بنزینی که در غیر کلانشهرها توزیع می‌شود بالاتر از حد مجاز است.

به گزارش بازار، غلامرضا شریعتی در نشست خبری امروز که در سازمان ملی استاندارد برگزار شد افزود: وزارت نفت نتایج تحلیل بنزین، نفت و گاز در سال ۹۹ را به ما ارائه نکرد، اما ما با نمونه گیری‌هایی که در نقاط کشور انجام داده ایم به این نتیجه رسیدیم باوجود بهبود کیفی بنزین، هنوز بنزین تولیدی داخل با استانداردها فاصله دارد.

وی ادامه داد: مقادیر گوگرد و سرب در بنزینی که در کلانشهرها توزیع می‌شود مطابق استاندارد است، اما بنزین توزیع شده در غیرکلانشهرها از مقادیر گوگرد بالاتری برخوردار است که با استاداردها مغایرت دارد.

شریعتی گفت: عدد اکتان بنزین سوپر و معمولی هم در کلانشهرها و شهرها مطابق استاندارد نیست و ما این نتایج را به مراجع ذیرصلاح اطلاع دادهایم.

شریعتی ادامه داد: البته مسئولان پالایشگاه اعلام کرده اند که نتایج آزمایش‌های آن‌ها در زمان تولید بنزین در پالایشگاه‌ها مطابق استاندارد است، اما ما بنزین را از پمپ بنزین‌ها یعنی محلی که مردم آن را خریداری می‌کنند نمونه برداری کرده ایم، زیرا استانداردهای بنزین در زمان توزیع برای ما اهمیت دارد.

وی درباره میزان آلودگی گازوئیل هم افزود: در حوزه نفت و گاز میزان شاخص‌هایی مثل گوگرد، روان کنندگی و تقطیر در دمای ۹۵ درجه بالاتر است. برای مثال در گازوئیل معمولی، آلایندگی گوگرد اختلاف قابل توجهی دارد و در گازوئیل یورو ۴ هم اختلاف بسیار معنادار است که باید اصلاح شود.

شریعتی در ادامه جلسه درخصوص استانداردهای مصالح ساختمانی نیز افزود: سازمان ملی استاندارد تفاهم نامه‌ای با سازمان نظام مهندسی کشور درباره کیفیت مصالح ساختمان به امضا رسانده که به گفته نظام مهندسی، ۴۰ سال پیش باید به انجام می‌رسید.

وی گفت: در سال ۵۴, متوسط عمر مفید یک ساختمان در دنیا ۲۷ سال بود، اما امروز متوسط عمر ساختمان در دیگر کشورها به ۱۰۰ سال رسیده در حالی که در ایران هنوز متوسط عمر ساختمان ۲۷ سال است.

وی افزود: این یعنی هدر رفت منابع که با ایجاد کمیته مشترک بین سازمان ملی استاندارد و نظام مهندسی کشور، قرار شد تا سیاستگذاری کنترل و نظارت بر استفاده از مصالح و تجهیزات ساختمانی از کارخانجات تولیدی تا مصرف، بیشتر شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: با توجه به اینکه ممکن است این کمیته در زمان کوتاه به نتایج لازم نرسد سازمان ملی استاندارد در این حوزه اقدام کرد و تا کنون ۷ هزار و ۶۷ بازرسی و ۷ هزار و ۵۶ نمونه برداری از مصالح ساختمانی انجام داده که در نهایت منجر به هزار و ۸۶۱ تذکر، ۱۶۱ تعلیق پروانه و هزار و ۴۷۰ ابطال پروانه شده و پرونده‌های این تخلفات در حال پیگیری است.

وی درباره استانداردهای تولید خودرو نیز افزود: بدلیل تحریم‌ها ما ناچار شدیم تعدادی از استانداردهای ۸۵ گانه خودروسازان را تعلیق کنیم که البته موارد تعلیق شده، نمونه‌های کم اهمیتی مثل حس گر (سنسور) باد لاستیک هستند و اثری در ایمنی خودروها ندارد.

وی گفت:اما مشکل دیگر خودروسازان، پلتفرم‌های قدیمی خودروهاست که طی جلسات فشرده‌ای که با آن‌ها داشتیم، خودروسازان متعهد به تغییر آن شدند و در حال حاضر هم تولید خودروهایی مثل شاهین و تارا از نتایج آن است هر چند حتی همین خودروها هم بااستانداردهای جهانی خودروسازها فاصله بسیاری دارند و این فاصله‌ها باید هر چه زودتر کم شود.

وی هچنین در ادامه درباره استانداردهای تولید مواد غذایی افزود: سازمان ملی استاندارد، مدتی است که در حوزه کنترل وزن و حجم مواد غذایی در هنگام فروش ورود کرده و تاکنون موارد بسیاری از کم فروشی در محصولات گزارش شده که البته نتایج این بررسی هنوز آماده نیست، اما در اسرع وقت منتشر می‌شود که در این نشست هشدار می‌دهیم تولیدکننده‌هایی که در تولیدات خود کم فروشی می‌کنند معرفی خواهند شد.

کد خبر: ۱۰۶٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha