۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
سیل هزاران کرمانی را زمین گیر کرد/ هزاران نفر در محاصره سیلاب
تکرار تراژدی در جنوب کرمان

سیل هزاران کرمانی را زمین گیر کرد/ هزاران نفر در محاصره سیلاب

کرمان - بارندگی های شدید طی ۲۴ ساعت گذشته موجب بروز سیلاب شدید در مناطق جنوبی و شرق استان کرمان شده و هر لحظه بر دامنه خسارت ها افزوده می شود.

خبرگزاری بازار- بارش های بی سابقه در جنوب استان کرمان خسارت های بسیار زیادی در بخش کشاورزی، راه ها، آب و برق و معابر و منازل مردم وارد کرده است این در حالیست که بارندگی همچنان تا انتهای هفته جاری ادامه دارد و سیلاب نیز پس از درنوردیدن جنوب کرمان به سمت شرق استان به راه افتاده است.

آبگرفتگی گسترده خانه ها در رودبار جنوب

هم اکنون ده ها هزار نفر در جنوب و شرق استان درگیر سیلاب هستند و روستاییان در محاصره سیل قرار دارند، استاندار کرمان دقایقی قبل برای بررسی وضعیت جنوب کرمان به این مناطق سفر کرده است و ستاد بحران در تمام شهرستانهای سیل زده تشکیل شده است.

با توجه به جاری بودن سیل در اکثر رودخانه های استان کرمان از مردم خواسته شده به هیچ عنوان در جاده های فرعی و اصلی جنوب کرمان رفت و آمد نکنند و در خانه های خود بمانند. دور شدن از مسیل رودخانه ها و مسیل ها در حالی توصیه شده که در برخی از شهرهای مانند زهکلوت و کهنوج و قلعه گنج آب از مسیل ها خارج و وارد خانه های مردم شده است.

حجم بالای سیلاب پس از اینکه شهرهای جنوبی کرمان را در تخریب کرد و خسارت های قابل توجه به جای گذاشت حالا به سمت شهرستانهای شرقی از جمله ریگان و فهرج به راه افتاده و از سوی دیگر باد شدید در این دو شهرستان موجب بروز طوفان شدید شن شده است و دید افقی را به شدت کاهش داده است.

بالگرد هلال احمر در راین زمین گیر شد

برای مقابله با سیلابی که به سمت روستاهای شرق کرمان در راه است دستور آماده باش صادر شده است از سوی دیگر بالگرد هلال احمر که به سمت جنوب کرمان در حال حرکت بوده امروز به دلیل شرایط بد آب و هوایی در راین به زمین نشسته و زمین گیر شده است.

فرماندار رودبار جنوب در گفتگو با بازار عنوان کرده است که ۱۵ هزار نفر در محاصره سیل قرار گرفته اند که اکثرا در مناطق روستایی قرار گرفته است.

محمود قانعی افزود: کمک رسانی برای مهار سیل در حال انجام است اما حجم بارندگی به حدی است که خسارتهای قابل توجهی به جای گذاشته است.

۱۲ پل در قلعه گنج تخریب شد

وی تصریح کرد: شهر زهکلوت به صورت کامل در محاصره سیل است و دهها روستا نیز با خطر جدی ورود سیلاب مواجه هستند خانه های مردم دچار آب گرفتگی شده است.

وی از خسارت جدی به بخش راه و زیر ساختهای شهرستان خبر داد و بیان کرد: ۱۲ دهنه پل تخریب شده است و کشاورزی مردم ۹۰ درصد خسارت دیده است اما خوشبختانه هیچ مورد تلفات انسانی تاکنون گزارش نشده است از مردم می خواهیم به مسیل ها به هیچ عنوان نزدیک نشوند.

پل ورودی شهر کهنوج کاملا تخریب شد

همچنین پل وردی شهر کهنوج نیز به صورت کامل تخریب شده و مانند یک سد عمل کرده و موجب بالا آمدن سطح آب و ورود سیل به بخشهای از کناره رودخانه شده است از مردم خواسته شده تدابیر ایمنی را در این بخشها رعایت کنند.

عبور و مرور در این مسیر نیز مختل شده است و تلاش برای راهگشایی راه ادامه دارد.

در این شهرستان نیز گزارش هایی از آبگرفتگی روستاها و منازل مردم دریافت شده است و بارندگی و سیلاب همچنان ادامه دارد.

در شهرستان قلعه گنج نیز شبکه آبرسانی به بیش از ۳۰ روستا به صورت کامل تخریب شده و مردم با مشکل مواجه هستند.

برق برخی از روستاها نیز بسته شده و مردم در محاصره سیل در انتظار امدادرسانی هستند اما امکان عبور از منطقه سیل زده را ندارند.

گفته می شود حجم ورود سیلاب به این مناطق هر لحظه در حال افزایش است و به دلیل نبود سیل بند در اطراف این روستاها آب به راحتی در حال ورود به روستاها است.

۸۰ روستا در ریگان در محاصره سیل هستند

۸۰ روستا در شهرستان ریگان نیز در محاصره سیل هستند، فرماندار ریگان در گفتگو با بازار عنوان کرد: از مردم روستاهای اطراف رودخانه ریگان می خواهیم به هیچ عنوان در مسیر رودخانه حضور نیابند چون حجم عظیمی آب در حال نزدیک شدن به منطقه است.

امین باقری افزود: وزش باد شدید نیز آغاز شده و طوفان شن مردم را خانه نشین کرده است و دید افقی به شدت کاهش یافته است.

طوفان شن هم در شرق کرمان به مشکلات مردم اضافه شد

وی به مردم توصیه کرد فعلا از جاده ریگان به چابهار و ایرانشهر استفاده نکنند چون با توجه به وزش باد هر لحظه امکان بسته شدن این جاده وجود دارد.

وی از تشکیل ستاد بحران در شهرستان خبر داد و بیان کرد: برق دهها روستا در حال حاضر قطع شده و سیل صدها دام را تلف کرده است.

ابعاد سیل هر لحظه بر ابعاد خسارتها می افزاید و طبق پیش بینی هواشناسی استان کرمان بارندگی تا روز جمعه ادامه دارد.

بارندگی ها تا آخر هفته ادامه دارد

مریم سلاجقه، کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمان در گفتگو با بازار عنوان کرد: بارندگی در مناطق سردسیر و ارتفاعات به صورت برف است و سرمازدگی کشاورزی اکثر شهرستانهای استان را تهدید می کند و به زودی شاهد افت شدید دما خواهیم بود.

وی تصریح کرد: افزایش ابر و بارندگی های پراکنده و سیلابی در ارتفاعات جنوب استان کرمان از مهمترین پدیده های هفته جاری خواهد بود.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی کرمان تصریح کرد: احتمال افزایش سیلاب در شهرستانهای جنوبی بسیار زیاد است و از مردم می خواهیم تدابیر ایمنی را رعایت کنند و کسانی که خانه هایشان در حاشیه رودخانه ها قرار دارند در معرض خطر قرار دارند.

سلاجقه افزود: از حضور در مسیر رودخانه ها خودداری کنید چون سیلاب به یکباره حتی مسیرهای خشک رودخانه را در بر می گیرد و در حالیکه در یک منطقه باران نمی بارد اما سیلاب در چند ثانیه رودخانه ها را به دلیل بارندگی در بالا دست فرا می گیرد.

در حالیکه مردم این روزها با کرونا و مشکلات ناشی از آن مواجه هستند که سیلاب به مشکلی دیگر برای مردم تبدیل شده است و صدها خانواده در جنوب کرمان را بی خانمان کرده است.

هنوز حجم دقیق خسارت ها گزارش نشده اما نکته تاسف بار این است که با وجود سیلاب سال گذشته باز هم تجربه های گذشته برای مسئولان درس عبرت نشده و آمادگی لازم برای جلوگیری از ورود سیلاب به روستاها ایجاد نشده است.

کد خبر: ۱۰٬۶۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha