۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
سازمان بنادر و دریانوردی از هرگونه شفافیت و تحقیق و تفحص استقبال کرد

سازمان بنادر و دریانوردی از هرگونه شفافیت و تحقیق و تفحص استقبال کرد

پس از اینکه مجلس شورای اسلامی روز گذشته انجام تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی را مصوب کرد این سازمان امروز با صدور اطلاعیه ای از هرگونه شفافیت و تحقیق و تفحص توسط مجلس استقبال کرد.

بازار؛ گروه راه ومسکن: روز گذشته «عبدالجلال ایری» سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در قرائت گزارش این کمیسیون برای تحقیق و تفحص ازسازمان بنادر و دریانوردی گفت: در اجرای ماده (۲۱۲) آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ابتدا اطلاعات واصله از دستگاه‌های اجرایی در اختیار متقاضیان تحقیق و تفحص قرار گرفت و نظر به اظهار متقاضیان مبنی بر عدم کفایت اطلاعات ارائه شده کمیسیون، موضوع درجلسه رسمی ‌کمیسیون مطرح و پس از استماع نظرات طرفین، ضرورت انجام تحقیق و تفحص در این سازمان به تصویب رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر  و دریانوردی؛ در جریان بررسی طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی طی جلسه علنی ۱۴شهریورماه سال جاری مجلس شورای اسلامی، جناب آقای خضریان؛ نماینده مجلس شورای اسلامی درمقام تبیین ضرورت تحقیق و تفحص از سازمان بنادر و دریانوردی بدون ارایه و استناد به حداقل مستندات و شواهد قابل توجه و نوعاً به صورت کلی و با استناد به برخی گفته ها و ... تخلفاتی را به طور مستقیم یا غیر مستقیم به سازمان بنادر و مدیران آن (بدون تعیین دوره زمانی که تخلفات ادعایی رخ داده) نسبت دادند که به علت مغایرت آشکار برخی از آنها با واقعیت هایی که بدون فرآیند تحقیق و تفحص نیز به آسانی قابل راستی آزمایی بود (از قبیل وجود ده ها خانه متعلق به سازمان در شمال شهر و واگذاری آنها به اعضای هیأت عامل و مدیران سازمان با قیمت نازل و به صورت اقساطی) علاوه بر سیاه نمایی ناموجه و کاملاً دور از انصاف از وضعیت جاری یکی از دستگاههای اجرایی موفق (به گواهی شناسایی رسمی سازمان بنادر به عنوان سازمان برتر یا نمونه درحوزه های مختلف در سطح ملی) و بسیار مهم و تاثیرگذار در جریان فعالیت های تجاری و اقتصادی کشور؛ عملاً به مثابه متهم ساختن مدیران مزبور به ارتکاب جرایم مالی تلقی می شود. قابل ذکر است که نماینده مزبور پیشتر نیز موارد و اتهامات فوق را در قالب مصاحبه با برخی رسانه ها مطرح کرده بودند.

لذا لازم است در مقام تنویر افکار عمومی و دفاع از حقوق انسانی بخشی از مدیران و کارکنان تلاش گر قوه مجریه در این سازمان، توضیحاتی ارایه شود: 
سازمان بنادر و مدیران آن ضمن استقبال از تحقیق و تفحص که حق مسلم مجلس شورای اسلامی است، به نوبه خود بر شفاف سازی حداکثری در این زمینه تاکید می نماید. در عین حال انتظار این بود که نماینده مزبور در مقام اعمال حق نمایندگی برای وصول به هدف اقناع سایر نمایندگان محترم نسبت به ضرورت تحقیق و تفحص از سازمان بنادر، سایر اصول و موازین قانون اساسی و عرفی را نیز پاس می داشتند و با طرح برخی شبهات کاملاً کذب و ناروا، حریم و حرمت و به تعبیر قانون اساسی در اصل ۲۲، حیثیت مدیران عالی یک دستگاه اجرایی را که با افتخار خود را وقف خدمت به نظام اسلامی نموده اند، این گونه پایمال نمی­کردند و با سیاه نمایی بی دلیل؛ بدین صورت افکار عمومی و ذهن ملت را نسبت به بخشی از خدمتگزاران خود مشوش نمی ساختند؛ به نحوی که گویا در طول سال های گذشته فساد فراگیر بر این سازمان و مدیران آن حاکم بوده و مع­الاسف دستگاههای مهم نظارتی از قبیل دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی نیز از این امر غافل بوده اند. ایشان در بخشی از اظهارات خود، اعلام کردند:

سازمان بنادر و دریانوردی تحت حسابرسی قرار نداشته و زیر نظر دستگاههای نظارتی نبوده است. " این ادعا به استناد سوابق و مستندات موجود از جمله صدها مورد سؤال، مکاتبه و بازرسی توسط سازمان محترم بازرسی و دیوان محترم محاسبات کشور ازسازمان بنادر درطول سالهای گذشته و استقرار نمایندگان محترم سازمان های نظارتی مزبور در سازمان بنادر، کاملاً بی اساس و مغایر واقعیت است و برای سازمان و مدیران آن حقیقتاً مشخص نیست چرا ایشان بدون کمترین توجه به مستنداتی که در این زمینه به ایشان و کمیسیون محترم مربوط از طرف سازمان بنادر ارایه شد، چنین ادعایی را مطرح کردند.

طبق اصل چهلم قانون اساسی هیچکس نمی تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد  و به طور کلی اعمال اختیارات نمایندگی حسب مورد باید در چارچوب اصول کلی مذکور در فصل اول قانون اساسی؛ از جمله اصل ۲۲ که طبق آن حیثیت اشخاص مصون از تعرض است مگر در مواردی که قانون تجویز کند، اعمال شود.

با این حال؛ این موازین مترقی که ناظر بر حقوق بنیادی افراد ملت است  از سوی نماینده مزبور نقض شد و لذا طبعاً حق دفاع و انجام هرگونه اقدام قانونی و مشروع در این زمینه برای سازمان بنادر محفوظ خواهد ماند.

این در حالی است که سخنگوی کمیسیون عمران مجلس درباره محورهای تحقیق و تفحص اعلام کرد که سازمان بنادر و دریانوردی مشمول مقررات قانون محاسبات عمومی کشور و آئین نامه معاملات دولتی نمی‌باشد و بنابر گزارشات و خبرهای واصله تخلفات و سواستفاده هایی در این سازمان محتمل است. همچنین نحوه و کیفیت برگزاری جلسات شورای عالی سازمان و تصمیمات گرفته شده باید مورد تحقیق و تفحص قرار بگیرد.

نماینده مردم بندرترکمن در مجلس ادامه داد: بررسی نحوه استفاده اختیارات اعضای هیات عامل در واگذاری های بدون ترک تشریفات بویژه ماده۳۱ آیین نامه معاملات این سازمان،  سومدیریت و کم کاری های این سازمان در حوزه فناوری اطلاعات و بررسی کارشناسی هزینه‌های انجام شده طی مدت ۲سال گذشته و بررسی نحوه انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری شرکت های فعال در بندر شهید رجایی و ابهامات مطرح شده درباره اختصاص سهمیه رانتی به برخی شرکت های خاص بدون سابقه مرتبط و سرمایه گذاری در بنادر نیز از محورهای تحقیق و تفحص است.

وی تصریح کرد: بررسی چگونگی پرداخت پاداش های سالیانه به اعضای هیات عامل و مدیران سازمان، بررسی شرایط اهلیت و رقابت پذیری در قراردادهای واگذاری ها و اپراتورهای بنادر و بررسی عملکرد سازمان بنادر در فرآیند اجرایی قانون شناسایی کالاهای متروکه در محورهای تحقیق و تفحص گنجانده شده است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی و نحوه فرآیند در تسهیلات ارائه شده از محل وجوه اداره شده،  بررسی پرداخت تسهیلات و رفاهیات به اعضای هیات عامل و مدیران سازمان،  بررسی عملکرد مالی و اجرایی سازمان در حفظ و حراست بیت المال و نحوه واگذاری اراضی ۲۴۰۰ هکتاری پس کرانه بندرشهیدرجایی نیز به عنوان دیگر محورهای تحقیق و تفحص در نظر گرفته شده است.

کد خبر: ۱۰۶٬۳۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha