۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
ثبت جهانی فرصتی برای رونق اقتصادی و توسعه گردشگری همدان است
پژوهشگر اقتصاد گردشگری در گفتگو با بازار؛

ثبت جهانی فرصتی برای رونق اقتصادی و توسعه گردشگری همدان است

همدان -خاکسار، پژوهشگر اقتصاد گردشگری بابیان اینکه ثبت یک اثر تاریخی از همدان در فهرست آثار جهانی می تواند درآمدهای خالص و ناخالص ارزی را بالا ببرد، گفت: این اقدام فرصتی برای رونق اقتصادی گردشگری است.

پژوهشگر اقتصاد گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: در حالی به اذعان کارشناسان و متخصصین صنعت گردشگری، ثبت جهانی آثار تاریخی و فرهنگی می تواند چشم‌اندازی متکی به توسعه پایدار را به روی استان همدان باز کند که همدان هنوز هم از بهره مندی یک اثر ثبت جهانی محروم است.

مرتضی خاکسار با بیان اینکه ثبت آثار ملی در یونسکو با خود اثرات بسیار مثبتی به همراه دارد، عنوان کرد: تبعات مفید این اتفاق برای هر کشور کاملاً ملموس است، چراکه از یک سو، صبغه تاریخی و فرهنگی آن کشور به جهانیان معرفی می شود و این امر می تواند روی رونق اقتصاد گردشگری اثر بگذارد و از سویی، می توان از اعتبارات مناسبی برای حفظ و نگهداری این آثار کمک گرفت.

نویسنده کتاب «گردشگری ایران و ترکیه در مسیر ابریشم» با اشاره به اینکه هر چه میزان آثار ملموس و غیرملموس کشورها در یونسکو بیشتر شود، می توان شناسنامه تاریخی و فرهنگی خود را بهتر و مناسب تر عرضه نمود، عنوان کرد: با ورود اسم و عنوان یک اثر تاریخی و فرهنگی در لیست یونسکو، خود به خود آن آثار جهانی شده در لیست گردشگری دنیا قرار می گیرد و این امر دستاوردهای اقتصادی به همراه دارد.

در کنار این آثار می توان اشتغالزایی و درآمدزایی از عرصه های گردشگری، صنایع دستی، محصولات کشاورزی و غیره را نیز شاهد بود

خاکسار با بیان اینکه در کنار این آثار می توان اشتغالزایی و درآمدزایی از عرصه های گردشگری، صنایع دستی، محصولات کشاورزی و غیره را نیز شاهد بود، گفت: این آثار می توانند درآمدهای خالص و درآمدهای ناخالص ارزی را بالا ببرند و نباید از این مهم غافل بود.

وی در ادامه صحبت های خود با بیان اینکه تمامی این روند مذکور می تواند از سویی توسعه اقتصادی و از سویی توسعه پایدار را موجب شود، اظهار کرد: با ورود یک اثر تاریخی و فرهنگی به لیست یونسکو، ظرفیت های بازدید از آن به عنوان یک اثر استاندارد و معیار به جهانیان معرفی می شود، از تخریب زیست محیطی آن محدوده ممانعت به عمل می آید، در امر بازدید، مرمت و مقاوم سازی و اقدامات دیگر، مشکلی نباید برای آن آثار ایجاد شود و همه این ها می تواند به توسعه پایدار کمک کند.

ورود نام یک اثر در لیست جهانی یونسکو تبادلات فرهنگی، تبادلات ارزی، تبادلات گردشگری و غیره را به همراه دارد

این پژوهشگر اقتصاد گردشگری در این راستا یادآور شد: ورود نام یک اثر در لیست جهانی یونسکو تبادلات فرهنگی، تبادلات ارزی، تبادلات گردشگری و غیره را به همراه دارد و این روند می تواند به ویژه در دل شهرستان های کوچک توسعه اقتصادی بسیار مناسبی را رقم بزند.

مترجم کتاب «مدیریت گردشگری پایدار» تاکید کرد: همان طور که بحث سیل در نوروزهای سال های گذشته روی کاهش گردشگری داخلی و بین المللی اثرات ملموس و بسیاری داشت حال نیز در جهت معکوس این روند، ورود یکی از آثار تاریخی و فرهنگی در لیست یونسکو می تواند اثرات بسیاری در جذب گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد و همین مقبولیت در سطح جامعه جهانی موجب توسعه اقتصادی و توسعه پایدار خواهد شد.

کد خبر: ۱۰۶٬۳۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha