۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۳
غفلت کشاورزان قوچانی دام های عشایر را تلف کرد
بازار گزارش می دهد؛

غفلت کشاورزان قوچانی دام های عشایر را تلف کرد

قوچان- سینایی رئیس اداره امورعشایری قوچان گفت: بر اثر بی احتیاطی و غفلت کشاورزان تعداد ۴۰ راس از دام های عشایر منطقه به دلیل مصرف آب آلوده به سموم تلف شدند.

علیرضا سینایی در گفت وگو با بازار اظهار کرد: متاسفانه کشاورزان این منطقه که برای  رشد محصولات خود از کود سفید در مخزن  آب استفاده می کردند به دلیل عدم اطلاع رسانی به چوپانان آن منطقه موجب تلف شدن تعداد ۴۰ راس گوسفند  شدند.

وی افزود: اگر چه بلافاصله پس از این حادثه خروج مابقی احشام از منطقه انجام شد اما با این حال دامداران عشایر شاهد تلفات زیادی بودند.

وی با بیان اینکه این کود فقط دستگاه گوارش را درگیر می کند و احتمال آسیب رساندن به گوشت کم تر است افزود: در این راستا لاشه های این دام ها بلافاصله برای بررسی بیشتر  و سیر قانونی به دامپزشکی فرستاده شدند تا با بررسی اجازه مصرف و یا امحاء آن ها صادر شود.

رئیس اداره امور عشایری قوچان در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه خسارت این دامداران به شکلی تامین و یا مورد حمایت قرار خواهد گرفت افزود: خسارت وارده از طریق بیمه در حال پیگیری است  و لذا در صورت تایید اعتبار بخشی از خسارت به عشایر دامدار پرداخت خواهد شد.

سینایی خاطر نشان کرد: با توجه به این بی احتیاطی که منجر به تلف شدن ۴۰ راس دام شد لذا برای پیشگیری از حوادث آتی نیاز است تا کشاورزان با نصب علامت های هشدار در محل استفاده دام  و یا بکارگیری نگهبان برای جلوگیری از این دست حوادث اقدام کنند.

وی گفت: هم چنین آموزش و توصیه های لازم به کشاورزان و دامداران برای پیشگیری از حوادث احتمالی بسیار ضرورت دارد.

زخم های التیام نیافته
به گزارش خبرنگار بازار عشایر برون کوچ استان شامل عشایر شهرستان قوچان هستند که با ۴۵۰ خانوار و ۵۸ هزار رأس دام در فصل قشلاق با طی مسافت ۳۷۰ کیلومتر و عبور از مسیرهای فاروج، شیروان، بجنورد، مانه و سملقان و ایل راه‌های شلمی و خشتلی در شهرستان مراوه تپه استان گلستان مستقر می‌شوند.

همه‌ساله حدود ۴۵۰ خانوار عشایری در این منطقه ساکن می‌شوند و سایر عشایر قوچان به شهرستان‌های سرخس و کلات کوچ پیدا می‌کنند

متأسفانه عشایر قوچان در طی سال‌های گذشته همواره با مشکلات زیادی در حوزه راه، آب و تأمین امنیت مواجه بودند و خاطره تلخ مراو تپه در سال ۹۸ مهر تائیدی بر این موضوع می‌زند.

مردادماه سال ۹۸ متأسفانه به دلایل نامعلوم آتش‌بر خانه عشایر افتاد و در کمال ناباوری باری دیگر در دوم مهرماه نیز همین حادثه تلخ تکرار شد.

به واسطه یک روز سومین آتش سوزی که احتمال عمدی بودن آ ن می رفت در خانه های عشایری گزارش شد انما از آن جا که ظاهرا این آتش خاموشی نداشت لذا مهرماه همان سال دوباره آتش‌سوزی دیگری در منطقه رخ داد و منازل و دامداری ۹ خانوار عشایری در آتش سوخت که درمجموع تعداد خانه‌ها و جایگاه‌های دام خاکستر شده به ۲۹ مورد رسید و معادل ۴۸۰ میلیون تومان خسارت بر جای گذاشت.

بنا بر گفته عشایر متأسفانه همیشه این  دغدغه وجود دارد که هنگام خروج از آن منطقه در اواخر فروردین‌ماه چه اتفاقی برای محل سکونت عشایر در آن منطقه رخ می‌دهد.

کد خبر: ۱۰۶٬۳۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha