۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
 آزادسازی واردات خودرو راهکاری برای شکست انحصار خودروسازان داخلی است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

آزادسازی واردات خودرو راهکاری برای شکست انحصار خودروسازان داخلی است

سمنان- دزیانی، کارشناس خودرو گفت: آزادسازی واردات خودرو یکی از طرح‌های خوب مجلس است که می‌تواند راهکار موثر شکست انحصار دو خودروساز داخلی باشد اما اجرای درست آن بسیار اهمیت دارد.

غلامحسین دزیانی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه آزادسازی واردات خودرو یکی از اقدامات خوب مجلس است که می‌تواند انحصار ایران خودرو و سایپا را که سال‌ها است با هر کیفیت و هر قیمتی که می‌خواهند خودرو را تحویل می‌دهند و مردم نیز ناچار هستند تنها از این خودروسازان ماشین بخرند، بشکند، تاکید کرد: نگران دو موضوع هستیم نخست لابی خودروسازان و دوم عدم اجرای درست طرح؛

وی با اشاره به اینکه از مجلس خبر می‌رسد طرح «آزادسازی واردات خودرو» با تصویب اولیه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در فاز نهایی تصویب قرار گرفته است، تاکید کرد: در این طرح ساماندهی خودرو، مبنی بر واردات محصولات هیبریدی با تعرفه صفر و مغایر خواندن آن با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مورد مخالفت شورای نگهبان قرار گرفت که البته مجلس آن را اصلاح کرد.

واردات بدون انتقال ارز
این کارشناس خودرو با بیان اینکه ای کاش شورای نگهبان به این بند ایراد نمی‌گرفت چرا که خودروهای هیبریدی به دلیل عدم آلایندگی هوا می‌توانستند مفید باشند، گفت: به هر صورت ماجرای طرح به اینجا رسید که کمیسیون صنایع ماده مذکور را با اصلاحاتی در چارچوب «آزادسازی مشروط واردات» سرانجام تأیید کرد اما موضوع این است که شروط واردات خودرو به این راحتی هم نیست.

از مجلس خبر می‌رسد طرح «آزادسازی واردات خودرو» با تصویب اولیه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در فاز نهایی تصویب قرار گرفته است

دزیانی بیان کرد: در خبرها آمده است که بر این اساس، هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند نسبت به واردات خودرو در قالب یکی از دو روش «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» اقدام کند. این دو روش برای ورود خودروهای خارجی با هدف «استقلال واردات خودرو از تعهد ارزی سیاست گذار» طراحی شده و لذا باید به این بند توجه ویژه کرد.

وی با بیان اینکه در مصوبه اولیه، ورود خودروهای کارکرده حداکثر سه‌سال ساخت نیز مجاز خوانده شده است، گفت: مشخص است که مجلس به ارتقای کیفی خودروها به مثابه یکی از راهکارهای کاهش تصادفات جاده‌ای تاکید داشته است.

آیا اجازه رقابتی شدن فضا داده می شود؟
این کارشناس خودرو بیان کرد: همان طور که در خبرها نیز آمده تصویب نهایی این طرح می‌تواند دست‌کم دو تحول بزرگ در بازار خودرو به نفع تقاضای مصرفی رقم بزند. فضای فعلی بازار، بهترین زمان ممکن برای آزادسازی واردات خودرو است؛ به‌طوری‌که مسیر برای کاهش قیمت تا سطح متعارف هموار می‌شود.

دزیانی افزود: رقابت در پس واردات می‌تواند خودروساز را مجبور کند که کیفیت را بالا ببرد فکر کنید شما می‌توانید فولکس واگن آلمانی اصل با آن فناوری را ۴۰۰ میلیون تومان بخرید آیا حاضر هستید به کوئیک ۲۵۰ میلیون تومان پول بدهید که اندازه یک تایر فولکس واگن کیفیت ندارد؟ این طرح خوب است اما ما را نگران می‌کند به دو دلیل نخست اینکه آزاد سازی مشروط به چه معنی است اینکه قرار باشد شما خودرویی که در خارج از کشور ۲۵۰ میلیون تومان است را به دلیل اینکه بازار خودرو ساز ایرانی را کساد نکند مجبور شوید یک میلیارد تومان وارد کنید همان بهتر که از اصل این طرح اجرا نشود.

تصویب نهایی این طرح می‌تواند دست‌کم دو تحول بزرگ در بازار خودرو به نفع تقاضای مصرفی رقم بزند. فضای فعلی بازار، بهترین زمان ممکن برای آزادسازی واردات خودرو است؛ به‌طوری‌که مسیر برای کاهش قیمت تا سطح متعارف هموار می‌شود

وی گفت: دومین ابهام این است که استقلال از تعهد ارزی سیاستگذاری یعنی خوب است اما اینگونه باید خودروسازان مجبور به تحرک هستند و چون توان این را ندارند که خودشان را بالا بکشند قاعدتاً لابی می‌کنند که خودروی خارجی دست کم پایین بکشند یا آنقدر گران وارد شود که مردم همین خودروی ایرانی را ترجیح دهند. اینها مسائلی است که از پس اجرای این طرح خوب به ذهن ما می‌رسد و امیدواریم روزی به صورت کلی بازار خودرو در کشور آزاد و رقابتی باشد تا هر کس هر خودرویی دوست دارد بخر نه هر خودرویی که سایپا و ایران خودرو دوست دارند.

کد خبر: ۱۰۶٬۲۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha