۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
ناسازگاری در ساختار تعاونی‌های اردبیل مشهود است
استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل:

ناسازگاری در ساختار تعاونی‌های اردبیل مشهود است

اردبیل- مظفری، استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: ناسازگاری در ساختار تعاونی‌ها به ناکارآمدی این مجموعه در سطح ملی و استان اردبیل منجر شده است.

هاشم مظفری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: شکل‌گیری تعاونی‌ها در دنیا سابقه دیرینه دارد به طوری که امروز بخشی از این تعاونی‌ها با گذشت سال‌های طولانی همچنان با موفقیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند چرا که ساختار شکل‌گیری و قانونمندی آنها خاص و برتر است.

وی تصریح کرد: سال‌هاست که بخش تعاون در کشور و استان اردبیل به رغم برخورداری از رانت‌ها و مزیت‌های خاص دولتی در مسیر توسعه و رسیدن به اهداف ۲۵ درصد ظرفیت اقتصادی کشور و مدیریت آن با خلأهایی روبه‌رو هستند که بهتر است در رفع آنها آستین بالا زده و کمر همت ببندیم.

استاد اقتصاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: تحلیل‌ها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۹۷ درصد تعاونی‌ها در سطح ملی و استانی ناموفق بوده و نتوانستند در حرکت‌های گروهی خود برای رسیدن به اهداف توسعه اقتصادی و تولیدی به شایستگی‌های مورد نظر دست پیدا کنند.

مظفری ناسازگاری در ساختار تعاونی‌ها را یکی از آسیب‌ها و دغدغه‌های جدی برشمرد و افزود: باید در کنار اصلاح ساختار حقوقی تعاونی‌ها، این مجموعه‌ها را به سمت یک شرکت سهامی عام با برجستگی‌های خاص قانونی و ساختار درست حرکت دهیم تا ضعف‌ها برطرف شده و به نوعی همه ذینفعان از مزایای طرح‌های توسعه تعاونی بهره‌مند شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: با ساختار کنونی که ضعف‌ها و نارسایی‌ها در آن مشهود است، بخش تعاون به قسمت تنفس مصنوعی اقتصاد ایران سوق داده شده که خروج از سی. سی. یو و آی. سی. یو برای رسیدن به هوشیاری این بخش الزاماتی را می‌طلبد که بهتر است با راهکاری درست همچون کشورهای دیگر این بخش را از ساختار ناسازگاری به سمت یک ساختار درست و واقع‌بینانه حرکت دهیم.

مظفری یکی از ویژگی‌های شکل‌گیری تعاونی‌ها را تطبیق آنها با روحیه عدالت‌طلبی و همچنین حرکت با انگیزه‌های اصلاح‌گری به دور از شعار و نگاه فرصت‌طلبانه توصیف کرد و ادامه داد: اگر اصلاحات حقوقی و قانونی در این فرآیند شکل بگیرد، قطعا در آینده بخش تعاون می‌تواند با احیا و قرار گرفتن در مسیر توسعه کشور اهداف مورد نظر را در کمک ۲۵ درصدی به اقتصاد کشور در کنار بخش خصوصی و دولتی به خوبی انجام دهد.

کد خبر: ۱۰۶٬۲۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha