۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
ایران ششمین کشور با مصرف بالای انرژی| سهم برق از قیمت فولاد در ایران ۴، در جهان۲۲ درصد
معاون برنامه ریزی و نظارت بر شبکه برق:

ایران ششمین کشور با مصرف بالای انرژی| سهم برق از قیمت فولاد در ایران ۴، در جهان۲۲ درصد

مذکوری، معاون برنامه ریزی و نظارت بر شبکه برق گفت: سهم قیمت برق در هزینه تولید فولاد حتی با وجود افزایش قیمت برق درایران تنها ۴ درصد است در صورتی که این مقدار در متوسط جهانی ۲۲ درصد گزارش می شود.

به گزارش خبرنگار بازار اردشیر مذکوری، معاون برنامه ریزی و نظارت بر شبکه برق  با بیان اینکه  حدود ۳۶.۳ درصد برق در بخش صنعت مصرف می شود، ادامه داد : مقایسه شدت مصرف انرژی درایران و جهان نشان می دهد که رشد شدت مصرف انرژی ایران در بازه زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ حدود  ۷۵ درصد بوده است.  به عبارت دیگر ایران  ششمین کشور جهان با شدت مصرف انرژی بالا محسوب می شود.

او اضافه کرد: سهم برق از قیمت  تمام شده فولاد درایران تنها ۴ درصد است در صورتی که این مقدار در متوسط جهانی  ۲۲ درصد گزارش می شود.

او نیاز به برق کشور در سال ۱۴۱۹ را حدود  ۷۷۷ تراوات ساعت اعلام کرد و گفت : تنها نیمی از گاز مورد نیاز به نیروگاه ها تخصیص خواهدیافت. آیا با توجه به مقدار انرژی مورد نیاز ذکر شده، هزینه سرمایه گذاری جهت تامین ۷۷۷ تراوات انرژی در توان کشور خواهد بود.

مذکوری همچنین سهم هر ایران از یارانه انرژی  در سال ۲۰۱۹ را حدود یک هزار دلار اعلام کرد و گفت: ۲۷ درصد از کل یارانه انرژی پرداخت شده در جهان مربوط به ایران بوده است.  

سهم برق از قیمت  تمام شده فولاد درایران تنها ۴ درصد است در صورتی که این مقدار در متوسط جهانی ۲۲ درصد گزارش می شود

معاون برنامه ریزی و نظارت بر شبکه برق با اشاره به رشد مصرف برق در سال های گذشته، گفت: پیش از این گفته می شد که ما ۲۰۰ ساعت پیک مصرف داریم اما اگر فکری برای مدیریت مصرف نکنیم تمام ۸ هزار و ۷۰۰ ساعت پیک مصرف خواهد بود.  

تصمیم محدودیت برق صنایع فولاد در سطح کلان و با نگاه ملی بود
مذکوری در پاسخ به این پرسش مهم  که چرا بایستی صنایع فولادی و سیمانی جبران کمبود تولید برق را داشته باشند و سایر صنایع مستثنی باشند، گفت: صنعت برق کشور دچار یک ناترازی در تولید و مصرف شده است که حفظ توازن شبکه و پایداری آن در تابستان ۱۴۰۰ با این میزان ناترازی در دنیا رکورد محسوب می شود.

او افزود: تصمیم برای اعمال محدودیت به صنایع فولادی و سیمانی توسط مقامات ارشد دولت و دستگاه های نظارتی و امنیتی اتخاذ شده است و ما مجری این تصمیم گیری بودیم. چرا که با ملاحظات اجتماعی، تصمیم بر عدم خاموشی در بخش خانگی بود و تمام تلاش ما هم این بود که با تعاملات دیسپاچینگ، مدیریت شبکه و فولاد کمترین خدشه در تولید فولاد کشور وارد شود و با نگاه ملی بتوانیم این ناترازی تولید و مصرف برق را با حفظ پایداری شبکه جبران کنیم.

کد خبر: ۱۰۶٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha