۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۰
شالی‌ها دپو شدند| حباب قیمتی و تخلیط برنج در بازار؛ فریب عنوان روی کیسه را نخورید
بازار گزارش می‌دهد؛

شالی‌ها دپو شدند| حباب قیمتی و تخلیط برنج در بازار؛ فریب عنوان روی کیسه را نخورید

ساری- افزایش قیمت هویج در برابر برنج و دست های پشت پرده مافیا برای زمین زدن تولید ملی و داخلی، سبب دپوی شالی ها در انبارها و کارخانه ها شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بیش از ۹۳ درصد برنج مازندران برداشت شد و با اوضاع و احوال گرانی اقلام و مواد غذایی نظیر هویج، کشاورزان رغبتی برای فروش برنج با قیمت‌های پایین ندارند.

گشتی در شالیکوبی های مازندران نشان می‌دهد شالی کاران به رغم آنکه، شالی ها را تبدیل به برنج سفید کرده اند و با آنکه مشتری دست به نقد برای خرید محصول حضور دارد، اما از فروش آن امتناع می‌کند.

رکود بازار برنج در مازندران و احتکار آن در انبارها سبب شده تا قیمت برنج در بازار از ۴۰ هزار تومان فراتر رود و هم قیمت با یک کیلوگرم هویج شود. تداوم افزایش قیمت برنج در بازار به تاکید کارشناسان، زنگ خطری برای برندترین محصول ایرانی شمال محسوب می‌شود.

برنج شمال در بازار تخلیط می‌شود
سید تقی جعفریان عضو هیئت مدیره تعاونی شالیکوبی داران کشور با عنوان اینکه برنج استان در بازار تخلیط و فروخته می‌شود، این اقدام را زنگ خطری برای محصول ایرانی ذکر کرد و گفت: برنج تخلیط شده در بازار تا کیلویی ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نمی‌توان برنج با قیمت کمتر از ۵۰ هزار تومان خرید، اظهار داشت: در مازندران رقم‌های مختلفی از برنج شامل، ندا، فجر، شیرودی و غیره کشت می‌شود و دلالان با تخلیط برنج بر برند استان لطمه زده اند.

شالی‌ها دپو شدند| حباب قیمتی و تخلیط برنج در بازار؛ فریب عنوان روی کیسه را نخورید

وی گفت: روی کیسه‌های برنج عنوان طارم اعلا درج می‌شود درحالی که با انواع و رقم‌های مختلف برنج داخلی و خارجی تخلیط شده است.

جعفریان با عنوان اینکه تخلیط برنج توسط بازاریان و دلالان صورت می‌گیرد، گفت: این اقدام نوعی رانت و جنگ اقتصادی محسوب می‌شود.

عضو هیئت مدیره تعاونی شالیکوبی داران کشور با اظهار اینکه حدود یک ماه چراغ شالیکوبی ها خاموش شده است، گفت: کشاورز نیز شالی های خود را که برای برنج کردن به شالیکوبی آورده است را نمی‌فروشد و می‌گوید دست به بار من نزن.

کشاورز نیز شالی های خود را که برای برنج کردن به شالیکوبی آورده است نمی‌فروشد و می‌گوید دست به بار من نزن!

وی گفت: شالی دم سیاه و فجر گرگان سال قبل شش هزار تومان قیمت داشت و اکنون به ۱۷ هزار تومان رسید، شالی شیرودی ۱۸ هزار تومان، ندا ۱۶ هزار تومان و شالی دم سیاه گنبد به ۲۲ هزار تومان رسیده که در تاریخ بی سابقه است.

جعفریان با اظهار اینکه برنج کالای استراتژیک محسوب می‌شود و نمی‌توان آن را از سفره‌های مردم حذف کرد، گفت: به عنوان نمونه اگر گندمکار بگوید، گندم را نمی‌فروشم برای ذخایر استراتژیک لطمه می‌خورد.

وی گفت: نمی‌شود که همه اقدام به خرید بار و محصول و انبار آن کنند تا پس از گران شدن بفروشد و باید فکری به حال این بازار شود.

جعفریان ادامه داد: اکنون بیشتر برنج‌ها در حال دپو شدن در انبارها است و کسی فروشنده نیست و اگر بخواهید ۱۰۰ کیلو برنج برای مصرف خانگی تهیه کنید، نمی‌توان پیدا کرد.

عضو هیئت مدیره تعاونی‌های شالیکوبی داران کشور با اظهار اینکه روند کنونی زنگ خطری برای عدم خرید برنج ایرانی و مازندران محسوب می‌شود، گفت: ۸۰ درصد برنج‌ها پس از تخلیط به فروش می‌رسد و قیمت این برنج‌های تخلیط شده در بازارهای مختلف از جمله تهران تا کیلویی ۵۰ هزار تومان است

افزایش قیمت برنج در بازار، دست مردم عادی و کم درآمد را از برنج‌های ناب ایرانی کوتاه کرده و بیشتر مردم به خرید برنج‌های نیم دانه روی آورده اند.

رواج خرید نیم دانه‌ها
به گفته فروشندگان و مغازه داران، افزایش قیمت برنج سبب شده تا برخی از مردم به خرید برنج نیم دانه روی آورند، این درحالی که قبلاً خرید برنج نیم دانه در فروشگاه‌ها چندان معمول نبوده است. هرچند افزایش قیمت برنج سبب رضایت شالیکاران شده و سود منطقی را نصیبشان می‌کند اما افزایش غیرمتعارف نرخ برنج، بر مصرف کننده فشار وارد می‌کند.

محمد حسینی کارشناس حوزه اقتصادی و بازار با اظهار اینکه هرچند قیمت برنج نسبت به تورم و رشد بالای قیمت دیگر اقلام نظیر هویج و غیره بالا نیست، گفت: اما افزایش قیمت برنج برای مصرف کننده سنگین و نامتعارف است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه بیشتر مصرف کنندگان استان و کشور فاقد زمین شالیزاری و مزرعه هستند، مصرف سالانه برنج یک خانوار بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلوگرم ذکر کرد و گفت: نبود نظارت بر خرده فروشی‌ها و بازار فروش برنج از جمله دلایل رشد قیمت محسوب می‌شود.

دپوی شالی‌ها در انبارها| حباب قیمتی و تخلیط برنج در بازار

وی در عین حال به هزینه بالای کشت و تولید برنج اشاره کرد و گفت: قیمت بالای نهاده‌های کشاورزی و غیره سبب شده تا هزینه‌های تولید محصول نیز افزایش چشمگیری داشته باشد.

افزایش قیمت برنج نقشه مافیای واردات است
همچنین علی محمد رمضانی مسئول دفتر برنج جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار به نقش دلالان و واسطه‌ها برای افزایش قیمت برنج اشاره و اضافه کرد: دلالان در پی آن هستند تا با افزایش قیمت محصول، از اهرم‌های فشار برای واردات محموله‌ها و یا افزایش قیمت برنج‌های خارجی بهره برند.

وی با عنوان اینکه چندین برابر نیاز داخلی کشور برنج وارد می‌شود، افزود: این درحالی که برنج‌های خارجی از نظر عطر و طعم و کیفیت قابل قیاس با برنج داخلی و محلی نیستند.

وی همچنین به موضوع تخلیط برنج اشاره و اضافه کرد: افراد و دست‌هایی که برخی خارج از استان نشسته اند با تخلیط برنج، تلاش دارند برند استان و شمال را لطمه زنند.

رمضانی با اشاره به افزایش هزینه تولید برنج گفت: هر هکتار بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد و و هر کیلوگرم نیز ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان هزینه دارد و کشاورزان با عشق و سختی مشغول تولید هستند.

در حال حاضر دلالان برنج را کیلویی ۲۹ تا ۳۱ هزار تومان از کشاورزان خریداری و تا مرز ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند و اختلاف ۲۰ هزار تومان سودهای کلانی را به جیب واسطه‌ها سرازیر می‌کند، از این رو نظارت بیشتر بر بازار برنج، التهاب کاذب قیمتی را کاهش خواهد داد.

برنج ایرانی و محلی شمال طی یک ماه گذشته از ۳۸ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان در فروشگاه‌های برنج رسیده است.

کد خبر: ۱۰۶٬۲۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha