۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹
صنایع تبدیلی و غذایی فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری در همدان
یادداشت؛

صنایع تبدیلی و غذایی فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری در همدان

همدان- همدان به واسطه سرشناس بودن در تولید برخی محصولات کشاورزی پتانسیلی بالقوه دارد که می توان با سرمایه گذاری در ایجاد صنایع تبدیلی و غذایی برای توسعه اشتغال این استان روی آن تکیه کرد.

طاهره شهابی*؛ بازار: کشاورزی در راستای امنیت غذایی و جلوگیری از تسلط دشمن بر ما بسیار حائز اهمیت است و همه در تلاش هستند تا کشور به بیگانه نیاز پیدا نکند چراکه اگر غفلت کنیم و در بحث امنیت غذایی به خارج از کشور نیاز پیدا کنیم مشکلات عدیده‌ای برای کشور ایجاد می‌شود.

همان طور که بارها عنوان شده ایران کشوری با مزیت‌های نسبی فراوان در بخش کشاورزی و دامپروری و صنایع مرتبط است و کسب مقام‌های برتر در تولید و صادرات محصولات بخش کشاورزی و دامپروری و برخی محصولات زراعی و دامی و نظایر آن فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مرتبط با کشاورزی ایجاد کرده است.

در این میان استان‬ همدان‬ و‬ شهرستان‬ های‬ ۹‬ گانه‬ آن نیز‬ دارای فرصت‌های زیادی در بخش کشاورزی و دامی برای سرمایه‎گذاری هستند که‬ شاید کمتر به آنها توجه‬ شده‬ است.

شهرستان‌های استان همدان را که بررسی می‌کنیم قابلیت‌های فراوانی در بخش کشاورزی وجود دارد به طوری که با توجه به توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، اصلاح الگوی کاشت و توجه به پتانسیل‌ها فرصت‌های خوبی برای سرمایه‎گذاران در این بخش فراهم شده است.

اگر به شهرستان‌های همدان دقت کنیم هر کدام در یک بخش سرآمد هستند که می‌توان با لحاظ امتیازات خاص سرمایه گذاران را به ورود در این بخش ترغیب کرد.

بهار از مناطق مستعد کشت سیب زمینی با کیفیت بسیار عالی است تا جایی که شاید بتوان گفت در ایام کشت محصولات کشاورزی وسعت بسیاری از زمین‌های این منطقه به کشت سیب زمینی اختصاص می‌یابد

در حال حاضر هر یک از شهرستان‌های استان همدان در محصولاتی دارای قابلیت برند سازی هستند به گونه ای که شهرستان بهار یکی از مناطق مستعد کشت سیب زمینی با کیفیت بسیار عالی است تا جایی که شاید بتوان گفت در ایام کشت محصولات کشاورزی وسعت بسیاری از زمین‌های این منطقه به کشت سیب زمینی اختصاص می‌یابد.

نهاوند نیز با دارا بودن شرایط آب و هوایی مناسب و همچنین خاک حاصل خیز بستر تولید شماری از محصولات استراتژیک کشاورزی همچون کلزا و گشنیز است ضمن اینکه ملایر در تولید انگور سرآمد است و تویسرکان نیز به واسطه گردوی نابش در جهان حرف برای گفتن دارد.

سیر سولان، آلوی اسدآباد، سیب نهاوند، رازیانه رزن و چندین و چند محصول دیگر که استان همدان در تولید آنها در سطح کشور حرف برای گفتن دارد این نکته را مورد تاکید قرار می دهد که بخش‌ کشاورزی از پتانسیل‌های بسیار بالقوه استان همدان محسوب می‌شود و می‌توان به عنوان یک نقطه قوت برای ایجاد یک سرمایه گذاری پایدار در جهت توسعه اشتغال و رونق این استان بر روی آن تکیه کرد.

می‌توان با حذف قوانین دست و پاگیر حمایت از سرمایه گذاری در واحدهای کشاورزی که دارای مزیت هستند را وسعت داد تا سرمایه گذاری در بخش کشاورزی تسهیل شده و اطمینان بخش باشد

اگر سخت نگیریم می‌توان با حذف قوانین دست و پاگیر حمایت از سرمایه گذاری در واحدهای کشاورزی که دارای مزیت هستند را وسعت داد تا سرمایه گذاری در بخش کشاورزی تسهیل شده و اطمینان بخش باشد.

پرواضح است که با تعیین اولویت‌های مختلف سرمایه گذاری می‌توان مسیر توسعه را آسان‌تر طی کرد و از سویی مانع از هدر رفت سرمایه در مسیر اشتباه شد.

گذشته از فرصت های کشت محصول تقویت صنایع تبدیلی نیز یکی از بخش‌های موردتوجه در فرآیند توسعه است چراکه توجه بیشتر به این صنایع تسریع در رشد و توسعه کشاورزی و اقتصادی را موجب می‌شود.

درست است که استان همدان و شهرستان های ۹ گانه آن در تولید بسیاری محصولات یکه تاز کشور هستند اما نبود صنایع تبدیلی در این زمینه باعث شده که مزد زحمت کشاورزان به جیب خودشان نرود و به واسطه خام فروشی تولیدات عایدی چندانی از زحمات خود نداشته باشند.

باید از سرمایه گذارانی که شرایط لازم برای سرمایه گذاری دربخش توسعه صنایع تبدیلی و غذایی را دارند حمایت همه جانبه صورت گیرد

بر همین اساس لازم است از سرمایه گذارانی که شرایط لازم برای سرمایه گذاری دربخش توسعه صنایع تبدیلی و غذایی را دارند حمایت همه جانبه صورت گیرد چراکه به طور حتم حمایت و همکاری با افراد سرمایه گذار سبب توسعه اقتصاد پایدار استان می شود.

گسترش صنایع تبدیلی از دو جنبه‌ ارزش افزوده‌ ایجاد شده در بخش کشاورزی و رابطه‌ای که با بخش‌های دیگر دارد موجب ایجاد ارزش افزوده در سایربخش‌ها می‌شود و از آنجایی که صنایع تبدیلی از محصولات کشاورزی به عنوان ماده‌ اولیه استفاده می‌کنند گسترش و توسعه‌ صنایع مذکور موجب افزایش تولید و یا افزایش استفاده از تولیدات شده و به ‌طورغیرمستقیم ایجاد ارزش افزوده می‌کند.

بنابراین جذب سرمایه گذار برای ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و غذایی باید از اولویت های مهم در بخش کشاورزی باشد و فرش قرمزی که بارها از پهن کردن آن زیرپای سرمایه گار سخن گفته شود رنگ واقعیت به خود بگیرد تا شاهد ارزش افزوده تولیدات کشاورزی در استان همدان باشیم.

* فعال رسانه ای

کد خبر: ۱۰۶٬۲۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha