۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
دولت جدید به دنبال  عمق بخشی به بورس است| دلایل رشد بورس از امروز تا آینده
معامله‌گر آتی سکه کارگزاری سامان در گفتگو با بازار؛

دولت جدید به دنبال عمق بخشی به بورس است| دلایل رشد بورس از امروز تا آینده

حسین‌نیا کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: تصمیم شورای عالی بورس بیشتر مبتنی بر عمق بخشی به بازار است تا بحث توسعه بازار بورس.

 بازار؛ گروه بورس: حسن حسین‌نیا کارشناس بازار سرمایه علاوه بر عملکرد حقوقی‌ها در نوسان شاخص کل بورس تهران، افزایش قیمت‌های کالاهای اساسی در دنیا، آزاد سازی قیمت‌ها در برخی از صنایع، انتظارات تورمی در جامعه و همچنین عملکرد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را دلیل نوسانات اخیر در بازار سهام می‌داند.

شاخص بورس تهران بعد از اینکه به عدد ۱میلیون ۵۵۰ هزار واحد در دو هفته گذشته رسید، در هفته گذشته با ریزش‌های سنگین در محدود ۱میلیون ۵۰۰ هزار تا ۱میلیون ۵۵۰ هزار در حال نوسان بود و دیروز با ریزش نزدیک به ۴ هزار واحد به بر روی عدد ۱میلیون ۵۳۷ هزار واحد قرار گرفته اما امروز وضع شاخص بهتر بوده و نمادهای شاخص ساز در حالت تعادل قرار گرفتند.

حسین‌نیا  که معامله گر آتی سکه در کارگزاری بانک سامان را بر عهده دارد، در گفتگو با بازار که در زیر مشروح آن را می‌خوانید، با برداشتی که از رفتار مالی بازار سهام دارد معتقد است که دید مثبتی از طرف سهامداران به بازار سرمایه در "سال جاری" وجود دارد.

آنچه باعث رونق شدید بازار در ماه‌های گذشته شد، خریدهای سنگینی بود که توسط حقوقی‌ها صورت گرفت. معاملات آن‌ها شناوری سهام را کاهش داد و این امر باعث شد که رشد قیمتی در سهم ها بالاتر برود، اما به هر حال  ورود جریان نقدینگی به  بازار با اهداف قیمتی بالاتری، هنوز مشاهده نشده است

او همچنین در این گفتگو تصمیم جدید شورای عالی بورس مبنی بر بازارگردانی سهم‌های دولتی توسط صندوق توسعه را با هدف عمق بخشی به بازار عنوان کرد.

*بعد از اینکه بازار سرمایه از خرداد ماه تا اول شهریور ماه تقریبا به صورت پیوسته رشد داشت، در دو هفته اخیر نوسانات بزرگی را در شاخص کل شاهد بودیم، دلیل این نوسانات از نظر شما چیست؟ چقدر در این بالا و پایین شدن شاخص کل حقوقی‌ها سهیم هستند؟
درست است که حقوقی‌ها در  بازار تاثیر گذار هستند، اما عوامل دیگری هم در نوسانات بازار وجود دارد که از جمله می‌توان به آزاد سازی قیمت که در برخی از صنایع اتفاق افتاده و همچنین انتظارات به وجود آمده به آزاد سازی قیمت در صنایع دیگر،  روی کار آمدن دولت جدید  و وعده‌های که داده شده، مثل ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال که این مسئله بر روی واحدهای تولیدی بزرگ مثل سیمانی‌ها، فولادی‌ها و شرکت‌های دیگر تاثیر گذار باشد و از آن منتفع گردند، انتظارات تورمی که  دائما دست خوش تغییرات می‌شود و همچنین افزایش تولید شرکت‌های بزرگ صنعتی که آمار عملکرد آن‌ها نوید بخش روزهای خوب برای این شرکت‌ها است، اشاره کرد.

 با توجه به قطعی برق در ماه‌های اخیر، مقدار تولید و فروش  برخی از شرکت دست خوش تغییرات شد و کمی بر روی شور و شعفی که در بازار ایجاد شد، تاثیر گذاشت، اما بازهم انتظار هست که با بهبود شرایط و اینکه مشکل قطعی برق بعد از شهریور برطرف خواهد شد، با  رشد و رونق در حوزه کارخانجاتی که از قطعی برق دچار کاهش تولید شدند، روبه رو شوند.

 تورم جهانی و افزایش شدید قیمت‌های کالاهای اساسی که در سطح دنیا داشتم به داخل سرایت کرد و ما می‌بینیم که قیمت محصولات که با قیمت‌های جهانی خودشان در ارتباط هستند، مثل صنایع فلزات اساسی و صنایع معدنی رشد خوبی را نسبت به سال گذشته داشتند و این مسئله در صورت‌های مالی شرکت‌ها هم دیده می‌شود.

با توجه به این موارد به نظر می‌رسد که دید مثبتنی که از طرف جامعه سهامداران به بازار در سال جاری وجود دارد، واقع بینانه باشد.

*در سال گذشته شاهد بودیم که با هر بار نوسان در بازار، سهامداران حقیقی با هیجان رفتار می‌کردند، آیا در نوسانات اخیر هم چنین هیجانی از سوی سهامداران حقیقی لمس می‌شود؟
آنچه باعث رونق شدید بازار در ماه‌های گذشته شد، خریدهای سنگینی بود که توسط حقوقی‌ها صورت گرفت. معاملات آن‌ها شناوری سهام را کاهش داد و این امر باعث شد که رشد قیمتی در سهم ها بالاتر برود، اما به هر حال  ورود جریان نقدینگی به  بازار با اهداف قیمتی بالاتری، هنوز مشاهده نشده است.

با وجود اینکه ذائقه سهامداران متفاوت است اما  در مجموع کمی منطقی‌تر نسبت به گذشته عمل می‌کنند و همان گونه که شاهد هستیم، دیگر صف‌های خرید و فروش سنگین تشکیل نمی‌دهند. اما رفتار اقتصادی بیشتر جامعه، با توجه به بازارهای موازی  مثل بازار کریپتوکارنسی و سایر بازارها  مخرب و انتظار تورمی که در جامعه وجود دارد، به گونه‌ای که رئیس کل بانک مرکزی نسبت به صدور و پذیره نویسی اوراق تامین مالی با نرخ بهره نزدیک به تورم صحبت می‌کنند، به سمت نوسانگیری و کسب سودهای بالاتری هستند، یعنی اساسا جسورانه رفتار می‌کنند.

به نظر می‌رسد که سازمان بورس فعلا ترجیح می‌هد عمق بخشی به بازار را در دستور کار داشته باشند تا بحث توسعه بازار

   به نطر می‌رسد هنوز جریان نقدینگی به بازار سرمایه ورود پیدا نکرده است، اما اگر کسی در شرایط فعلی پویا باشد در هفته و ماهای آینده احتمال ورود جریان نقدینگی بزرگ به بازار وجود دارد و در آن زمان است که سازمان بورس باید علاوه بر بحث آموزش، به شرکت‌ها گوشزد کنند تا از فرصتی که به دست می‌آید در جهت توسعه فعالیت‌های خود استفاده کنند. متاسفانه در سال گذشته این شرکت‌ها آمادگی لازم جهت استفاده از منابع ورودی به بازار سرمایه را جهت توسعه فعالیت خود نداشتند.

تصمیم که هدفش عمق دهی به بازار است نه توسعه
*در هفته گذشته شور ای عالی بورس دستورالعملی مبنی بر اینکه سهم‌های دولتی که از این به بعد در بازار سهام عرضه می‌شود، توسط صندوق توسعه بازار، بازارگردانی شوند مصوب شد، با توجه به اینکه صندوق تثبیت از منابع دولتی تغذیه می‌شود  چرا دولت از صندوق توسعه بازار با وجود اینکه ذی نفعان زیادی دارد استفاده کرده است؟

اولا آنچه که مشهود است، هزینه‌ای هست که دولت برای بازگرداندن اعتماد مردم به بازار پرداخت می‌کند. این انتقاد وجود دارد که اگر از صندوق تثبیت برداشته  شود بهتر بود، اما در عین حال کسری بودجه دولت وجود دارد و اینکه آیا توان مالی دولت  در این حد است که بتواند  این میزان از نقدینگی را تامین کند.

مسئله بعدی محدودیت دولت است که باید به عنوان یک واقعیت آن را بپذیریم، علاوه بر آن به نظر می‌رسد که سازمان بورس فعلا ترجیح می‌دهد عمق بخشی به بازار را در دستور کار داشته باشند تا بحث توسعه بازار.

*آیا سپردن سهام دولتی به صندوق توسعه باعث سهم خواهی در آینده نمی‌شود؟
این مسئله همیشه وجود دارد و هر شرایطی که چیده شود این مسئله شکل می‌گیرد. قدرت صندوق توسعه بازار هم در برابر حقوقی‌ها زیاد نیست که بخواهد تغییر دهنده جهت بازار سرمایه باشد.

کد خبر: ۱۰۶٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha