ربات جراح زنان و زایمان رونمایی شد
تسلط بدون توقف ربات ها بر دنیای پزشکی

ربات جراح زنان و زایمان رونمایی شد

استارت آپ چینی «Edge Medical Robotics »از اولین ربات جراح متخصص زنان و زایمان رونمایی کرد؛ این ربات دقت جراحی را چند برابر نموده و کمترین آثار برش را به جای می گذارد .

به گزارش بازار به نقل از «archyde.com »؛ با پیشرفت فناوری، ظهور ربات‌ها بیش از پیش در نظر مردم و کارشناسان برجسته به نظر رسیده است؛ از این رو، دامنه فعالیت ربات‌ها مدتی است که به بیمارستان‌ها نیز گسترش پیدا کرده و برخی جراحی‌های حساس نیز با کمک آن‌ها میسر می‌شود. به طور کلی، جراحی با ربات ها یا جراحی با کمک ربات، به پزشکان این امکان را می دهد که انواع مختلفی از روشهای پیچیده را با دقت، انعطاف پذیری و کنترل بیشتر از آنچه در روشهای معمول ممکن است انجام دهند.

 ورود ربات به جراحی های بسیار پیچیده تاریخچه طولانی ندارد ولی سرعت بهره گیری از این فناوری در انواع جراحی های باز در حال افزایش است. جراحی زنان و زایمان یکی از شاخه های پر خطر و حساس پزشکی است که نیازمند حداکثر دقت و سرعت بوده و  از یک فضای یالقوه برای ورود بازوهای رباتیک  و سایر فناوری ها برخوردار می باشد.

در این راستا بسیاری از  کمپانی های فعال در حوزه تلفیق فناوری و پزشکی اهم توجه خود را بر روی جراحی های زنان و زایمان معطوف ساخته اند که از این جمله می توان به استارت آپ  چینی Edge Medical Robotics  در شهر شنژن  اشاره کرد که اولین نسل ربات جراح آندوسکوپی را روانه بازار تجهیزات پزشکی نمود؛ این ربات هم اکنون آزمایش های بالینی در زمینه جراحی های زنان و زایمان در بیمارستان های چین را  آغاز نموده و مورد توجه بسیاری از پزشکان قرار گرفته است.

 ربات جراح زنان و زایمان رونمایی شد

این ربات دستیار پزشک  که اکنون در  بیمارستان عمومی ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) در پکن و اولین بیمارستان وابسته به دانشگاه ژنگژو در استان هنان چین شروع به کار کرده است،  پزشکان را قادر می سازد  تا انواع مختلفی از فرایند های جراحی زنان را در مقایسه با روش‌های جراحی معمولی، با دقت، انعطاف پذیری و کنترل بیشتری انجام دهند و مهم تر اینکه  ، این ربات‌ها ضمن ایجاد برش‌های بسیار کوچک‌تر از آنچه که به طور معمول و سنتی انجام می‌شود، به جراحان اجازه می‌دهند تا با دقتی باورنکردنی کار خود را انجام دهند.

وانگ  جیانچن  که مدیر عاملی  شرکت Edge Medical Robotics و چندین پروژه توسعه فناوری در سازمان فضایی چین را در کارنامه خود دارد  گفت: جراحانی که از سیستم رباتیک استفاده می کنند در می یابند که در بسیاری از روش ها، دقت، انعطاف پذیری و کنترل را در حین عمل تقویت می کند و به آنها اجازه می دهد در مقایسه با تکنیک های سنتی، موقعیت را بهتر ببینند. با استفاده از جراحی رباتیک، جراحان می توانند روشهای ظریف و پیچیده ای را انجام دهند که ممکن است با روشهای دیگر مشکل یا غیرممکن باشد. اغلب، جراحی رباتیک باعث می شود جراحی با حداقل تهاجم امکان پذیر باشد.

وی این موضوع نشان دهنده پیشرفت عظیم چینی‌ها در زمینه صنعت توسعه ربات جراحی دانست و افزود :  انجام عمل‌های جراحی با کمک این ربات یک گام بزرگ در فناوری پزشکی محسوب می‌شود. با این حال به دلیل برخی مشکلات در حوزه فناوری، صنعت توسعه ربات‌های جراحی داخلی ما مدت‌ها تحت سلطه محصولات خارجی بود و ربات‌های جراحی فقط در بخش‌های زنان و زایمان چند بیمارستان مورد استفاده قرار می‌گرفتند و هزینه استفاده از آن‌ها بسیار بالا و برای بسیاری از بیماران مقدور نبود و این موضوعات مانع پیشرفت جراحی رباتیک در چین می‌شود.

 ربات جراح زنان و زایمان رونمایی شد

جی می  متخصص زنان و زایمان بیمارستان وابسته به دانشگاه ژنگژو  نیز ورود ربات ها به جراحی های زنان و زایمان را بسیار خوشایند خواند و اظهار داشت : ربات‌های جراحی می‌توانند نقش مهمی در افزایش توانایی بیمارستان‌ها داشته باشند و به پزشکان اجازه دهند خدمات درمانی بهتری را به بیماران ارائه دهند؛ ربات‌های جراحی ساخت چین در مقایسه با ربات‌های همسان ساخت کشورهای دیگر مقرون به صرفه‌ ترند و از پتانسیل بالایی برای انجام امور و مراقبت‌ های اولیه برخوردارند چرا که دارای  عوارض کمتری مانند عفونت محل جراحی بوده،   درد و ریزش خون کمتر را به همراه دارند، سریعتر می باشند و مهم تر اینکه  جای زخم های کوچکتر و کمتری را بر روی بدن زنان به جای می گذارند.

ناگفته نماند، این ربات شامل بازوی دوربین و بازوهای مکانیکی با ابزار جراحی است که به آنها وصل شده است. جراح بازوها را هنگام نشستن در کنسول رایانه در نزدیکی میز عملیات کنترل می کند. این کنسول از جراحی توصیف بهتر، بزرگنمایی وتصویر ۳ بعدی از محل جراحی را نشان می دهد و به همراه سیستم جامع در آن  جراح اعضای دیگر تیم را که در طول عمل کمک و هدایت می نماید.

کد خبر: ۱۰۶٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha