۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
مراکز عرضه فرآورده های خام دامی نظارت بیشتری می طلبد
مطالبه شهروندان مشهدی از مسئولان

مراکز عرضه فرآورده های خام دامی نظارت بیشتری می طلبد

مشهد- با وجود اینکه تاکنون هیچ گزارشی از ابتلای حیوانات به ویروس کرونا گزارش نشده است اما بسیاری از کارشناسان بهداشتی و دامپزشکی توصیه می کنند که آلودگی به ویروس کرونا ممکن است از روش های ثانویه یعنی حمل و نقل و نگهداری غیر بهداشتی یا عدم رعایت نکات بهداشتی توسط فروشندگان باعث سرایت آلودگی شود.

خبرگزاری بازار-گروه استان ها: مشاهدات خبرنگار ما از سطح شهر نشان می دهد که با وجود تاکیدات کارشناسان بهداشتی مبنی بر اینکه از تکه تکه کردن گوشت سفید در مراکز عرضه مواد خام دامی باید جلوگیری کرد اما به نظر می رسد این توصیه ها در بسیاری از فروشگاه ها حتی مراکز معتبر جدی گرفته نمی شود.

کرونا و سودجویی برخی اصناف

علی رحمتی یکی از شهروندان مشهدی با بیان اینکه بیماری کرونا و تعطیلی مراکز اداری نباید موجب شود تا زمینه برای سودجویی برخی افراد در سطح شهر فراهم شود در این رابطه اظهار می کند:در دومین روز از سال نو از یک مرکز عرضه مواد غذایی که دارای فروشگاه های زنجیره ای بسیاری در سطح شهر مشهد است گوشت قرمز خریداری کردم اما در کمال تعجب مشاهده کردم که بسیاری از لاشه های گوشت گوسفندی توسط یک خودروی پراید به این مرکز حمل شده بود و خبری از خودروی حامل گوشت نبود!

وی با بیان اینکه در این مرکز هم چنین کارگران ماهی و مرغ را نیز بدون استفاده از هیچ گونه ماسک خرد و تکه تکه می کنند بیان کرد: ظاهرا تعطیلی ادارات دست برخی از افراد را برای تخلف باز گذاشته است.

عرضه مواد خام مجاز و غیر مجاز؟

در همین راستا یکی دیگر از شهروندان مشهدی با بیان اینکه تعطیلات موجب شده تا برخی از شهروندان به بیابان های اطراف رو آورده و به طبخ غذاهای کبابی در طبیعت بپردازند اظهار کرد: همین موضوع موجب شده تا برخی از قصابی ها و فروشندگان مواد پروتئینی نسبت به عرضه جوجه کباب آماده اقدام کنند که معلوم نیست این مواد خام در چه شرایطی تهیه شده است.

رامتین علی مرادی در این رابطه به خبرنگار ما گفت: نباید در شرایطی که ممکن است یک خطای کوچک جان هزاران نفر را به خطر بیندازد اجازه داد تا این سهل انگاری ها اتفاق بیفتد.

وی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از فروشگاه های عرضه مواد پروتئینی به ویژه در بلوار وکیل آباد که به ییلاقات مشهد منتهی می شود نسبت به عرضه مواد غذایی مانند جوجه کباب و یا شیشلیک فله و بدون پروانه بهداشتی اقدام می کنند که به نظر خطرآفرین است.

شرایط عرضه محصولات خام دامی

در همین رابطه رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با بیان اینکه بازرسی از فروشگاه های عرضه مواد غذایی هم چنان با نظارت بیشتری در ایام تعطیلات ادامه دارد به خبرنگار ما گفت: هرگونه قطعه بندی یا طعم دار کردن فرآورده های خام دامی در مراکز عرضه ممنوع است و این موضوع به تمامی واحد های صنفی نیز ابلاغ شده است.

دکتر محمود قربان زاده ابا بیان اینکه واحد های عرضه مواد خام دامی اجازه طعم دار کردن  و یا هرگونه قطعه بندی گوشت مرغ، فرآوری، تهیه جوجه کباب و شنیسل را به دلیل احتمال انتشار عومال بیماری زا و آلودگی ندارند یادآور شد: این تصمیم در راستای مقابله با مخاطرات بهداشتی ناشی از الودگی های میکروبی نظیر کرونا ویروس اتخاذ شده است.

وی با اشاره به مصوبات جلسه هماهنگی اقدامات بهداشتی و پیشگیری مخاطرات بهداشتی در اماکن دامی و مراکز تولید و عرضه فرآورده های خام دامی سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تشکل های صنفی گفت: این تصمیم در راستای صیانت از سلامتی مردم لازم الاجراست.

وی در خصوص عرضه برخی مواد غذایی طعم دار مانند جوجه کباب در برخی از فروشگاه ها افزود: این مراکز صرفا مجاز به عرضه فرآورده های مذکور به صورت بسته بندی شده در کشتارگاه های صنعتی و یا مراکز قطعه بندی و بسته بندی مجاز دارای پروانه بهداشتی بهره برداری معتبر از دامپزشکی  هستند.

وی خاطرنشان کرد: حتی به مردم توصیه می شود تا ماهی را نیز در قالب بسته بندی های معتبر خریداری کنند.

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان افزود: در مراکز  عرضه فرآورده های خام دامی هرگونه فرآوری و طعم دار کردن گوشت قرمز نیز ممنوع بوده و چرخ گوشت صرفا و فقط بنا به درخواست متقاضی و در حضور مشتری باید صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه شهروندان می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف مراتب را به ادارات دامپزشکی شهرستان محل سکونت خود اعلام کنند بیان کرد: شماره  ۱۵۱۲ شماره پیامگیر اداره کل دامپزشکی و سامانه پیامک اداره کل به شماره ۳۰۰۰۰۱۵۱۲ برای ارائه گزارش های مردمی در نظر گرفته شده است.

کد خبر: ۱۰٬۶۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha