۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱
برخی مدیران حلقه کامل کننده نقشه دشمن| انتقاد از دلالی سوداگران در بورس
یک تولید کننده مواد شیمیایی با بازار مطرح کرد؛

برخی مدیران حلقه کامل کننده نقشه دشمن| انتقاد از دلالی سوداگران در بورس

کرج- مدیرعامل کارخانه ایوان شیمی کرج گفت: مدیران ناسالم می خواهند تولید کشور خاموش شود و کاری که دشمن نمیتواند انجام دهد، اینها به راحتی انجام می دهند.

مهشید عبادی؛ بازار: کارخانه «ایوان شیمی کرج» از سال ۱۳۷۴ در تولید مواد شیمیایی شروع به کار کرد و سپس با تنوع محصولات و توسعه کیفیت محصولات و رونق در بازار موفق به صادرات محصولات شرکت به کشورهای اروپایی شد.

شرکت ها و کارخانه هایی که با مواد شیمیایی و پتروشیمی سر و کار دارند، مدتهاست با چالش های زیادی برای تولید مواجه هستند. برای اطلاع از این شرایط با موسی عباس‌نژاد مدیر عامل کارخانه ایوان شیمی گفتگو کردیم که مشروح آن را می خوانید.

* درباره نوع محصولات خود مقداری توضیح دهید
به اعتقاد من اگر هر تولید کننده مواد شیمیایی خودش را به یک گونه یا راستا از مواد شیمیایی وابسته و معطوف کند یقینا" با نقصان بازار مواجه می شود، زیرا همه اجناس ‌را نمی شود به خارج صادر کرد و همیشه باید به یک سری از مواد شیمیایی وابسته بود. «ایوان شیمی کرج» تولید کننده مواد شیمیایی و قابل مصرف در بخش صنعتی و کشاورزی است و در حال حاضر تولیدات مواد شیمیایی خود را در« ۴ واحد» در شهرک صنعتی اشتهارد گسترش داده است و به برخی کشورهای اروپایی نیز صادرات دارد. انواع کودهای شیمیایی، گوگرد مایع، نیترات پتاسیم، دی آمونیو فسفات، نیترات کلسیم، سولفات، منیزیم، پتاسیم منیزیم، سولفات پتاسیم و نیترات کلسیم کریستال از نمونه محصولات تولیدی ما هستند.

در مجموع ما تولید مواد شیمیایی را در دو بخش کاملا متفاوت که شامل بخش نیاز صنعت و بخش نیاز کشاورزی است، گسترش دادیم و در حال حاضر هم در مسیری قرار گرفته‌ایم که هم بخش صنعت و هم کشاورزی مرتب و بدون وقفه نیازمند مواد شیمیایی ما است و در حال حاضر در سه شیفت کار می کنیم.

*برای تامین مواد اولیه در شرایط تحریم آیا با مشکل مواجه نشدید؟
خوشبختانه تحریم ها برای ما مشکل چندانی ایجاد نکرد و با تحریم ها قیمت برخی موادی که از خارج وارد می شد، فوق العاده بالا رفت، ما در ان شرایط توانستیم بسیاری از مواد اولیه را در داخل کشور تهیه کنیم. با توجه به اینکه همان مواد شیمیایی را ما در داخل تولید می کنیم، تا حد امکان سعی می کنیم خودمان در داخل کشور نوآوری، تولید و تهیه کنیم.

برخی مدیران حلقه کامل کننده نقشه دشمن/ انتقاد از دلالی سوداگران در بورس

*برای تامین مواد اولیه وارداتی مشکلی ندارید؟
به دلیل اینکه داخلی ها قیمت ها را بالا برده اند خارجی ها هم بیشتر از این مقدار روی مواد اولیه افزایش قیمت داشتند، ما اگر مشکل خودمان را در داخل حل کنیم هیچ مشکلی با خارج نداشته و نخواهیم داشت.

*آیا قطعی های برق مشکلی در روند فعالیت شما ایجاد نکرد؟
قبل از مشکلات به وجود آمده ناشی از قطعی برق ما ۳ شیفت کار می کردیم که با وجود این مشکلات به۲و نیم شیفت کاهش یافت. برق آسیب های بسیاری به ما زد و مشکلات وحشتناکی را برای تولید کشور به وجود آورد. با توجه به زمانبندی که برای قطعی مشخص شده، دستگاه های ما آسیب ندید اما چون مجبوریم در بازه زمانی تعیین شده کار کنیم، تولید در یک بازه زمانی کار سختی است. چرا که زمانی را که کارگر به استراحت نیاز دارد و باید کار کند، کارایی و بازدهی کارگر و همچنین کیفیت را کاهش می دهد.

*عمده مشکلی که در صنعت و تولید خود دارید چیست؟
برخی از موادی که در پتروشیمی ما تولید می شود، توسط دلالان بورس دست به دست می چرخد و این روند باعث افزایش قیمت مواد اولیه می شود در نتیجه تولید کنندگان را با مشکل مواجه می کند. اگر این موضوع رفع شود ما داخل کشور هیچ مشکلی در رابطه با مواد اولیه و حداقل مواد شیمیایی نداریم.

*آیا شما ورود مواد اولیه به بورس را معضلی برای تولیدکنندگان می دانید؟
خیر، قطعا بورس می تواند قواعد و قانون خوبی داشته باشد، دروازه های تجاری، تعاملات‌ خرید و فروش، صادرات، واردات و غیره را داشته باشد.  اما بورس بازی در کشور ما مشکلات مزید بر علت ایجاد می کند و تولید کنندگان را با چالش مواجه می کند. در کشور ما چون تحریم هستیم این وضعیت شرایط ناهنجاری را ایجاد کرده است.  

برای مثال «اسید نیتریک» در یک برهه زمانی قبل از انتخابات ریاست جمهوری جدید ۳۵۰۰ تومان بود، ده روز قبلش به محض اینکه کابینه را می خواست تحویل بگیرد رسید به ۲۲۰۰ تومان این کار واقعا غیر منطقی است. همه موادی که در پتروشیمی داخل کشور تولید می شوند از این قاعده مستثنی نیستند. در صورتیکه پتروشیمی کشور من «اسید نیتریک ، اسیدسولفوریک و حتی گوگرد» تولید و تهیه می کند و تمام دنیا به گوگرد و سولفور کشور ما احتیج دارند. اما با دست به دست کردن مواد و دلال بازی در داخل کشور قیمت را یک شبه دو، سه‌ شاید هم چند برابر می کنند.

«اسید نیتریک» در یک برهه زمانی قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۳۵۰۰ تومان بود ولی ده روز قبل از تحویل کابینه  به یکباره رسید به ۲۲۰۰ تومان این کار واقعا غیر منطقی است

شخصی در روز ۱۰۰ هزار تن «اسید نیتریک» تولیدی پتروشیمی شیراز و اصفهان را می خرد، از هر کدام کیلویی۵۰۰_۴۰۰ تومان به آن اضافه می کند و در عرض یک روز بدون اینکه هیچ کاری بکند حداقل ۱۰۰ تا۱۵۰ کارگر را بیکار می کند زیرا خودش می خواهد به ازای هر ۱۰۰ هزار تن فلان مقدار سود ببرد و این اصلا منطقی نیست.

 این مشکلات نشان دهنده بی مدیریتی و ناسالم بودن مدیران ما است، اینها می خواهند تولید کشور خاموش شود و به دنبال همین هدف هستند. کاری که دشمن نتواند انجام دهد اینها به راحتی انجام می دهند.

برخی مدیران حلقه کامل کننده نقشه دشمن/ انتقاد از دلالی سوداگران در بورس

*در حال حاضر با چند درصد ظرفیت تولید، فعالیت می کنید؟
خوشبختانه با ۱۰۰ درصد ظرفیت و۵۰ نیرو تولید داریم فقط به دلیل زمان بندی قطعی برق از ۳ شیفت به ۲ و نیم شیفت کاهش فعالیت داشتیم.

*رقابت در بازار شما چطور است؟
ما سعی می کنیم از جنس های چینی ارزانتر بدهیم برای مثال این جنسی که در حال حاضر به اروپا صادر می کنیم پیش از ما چینی ها می خریدند، هم کیفیت محصول ما بهتر و هم قیمت ما پایین تر است. چینی ها هندلینگ خودشان را با انتقال مواد شیمیایی از چین به اروپا را افزایش قیمت دادند و علاوه بر آن دوری مسافت و فاصله آنها شرایط بهتری را برای ما به وجود آورده است و خداروشکر توانستیم بازار اروپا را بدست بگیریم.

*کشورهای هدف صادرات شما کدام کشورها هستند؟
ما حتی به کشورهای همسایه هم صادرات نداشتیم و فقط به اروپا صادرات داریم و بیشترین محصولات را به اسپانیا صادر می کنیم.

*برای بازگشت ارز به کشور آیا مشکلی ندارید؟
برای بازگشت ارز به کشور یقینا مشکلاتی وجود دارد ولی صادرات ما و بحث ارز به گونه‌ای است که آنها اجناسی را که به داخل کشور ما صادر می کنند، می‌آیند و تهاتر انجام می دهند و ما به پول ایرانی می رسیم.

*برای اورهال و تعمیر دستگاه ها و ماشین آلات خود چه چالش هایی دارید؟
متخصصین ما بدون نیاز به خارج می توانند برای تعمیرات دستگاه هایی که در تولید مواد شیمیایی کاربرد دارند، اقدام کنند. اگر در مواردی برای تعمیرات دستگاه هایی که تولید اروپا یا آمریکا هستند، به بحران و بن‌بست بخورند می توانند از دستگاههای مشابه استفاده کنند تا مشکلشان رفع شود اینطور نیست که نرسیدن دستگاه یک بن بست برای تولید محسوب شود. در بحث دستگاههای وارداتی شاید برخی از دستگاههایی که مصرف های چندگانه داشته باشند را وارد کنیم. در کل این مشکلات در تولید مواد شیمیایی بن بست نیست.

دست به دست کردن مواد شیمیایی توسط برخی افراد «غیر تولید کننده» یا سرمایه دارها در بورس در این حالت تحریم کار مضری برای کشور است که هیچ دشمنی نمی تواند انجام دهد اما اینها انجام می دهند؛ این اقدامات تولیدات داخلی را از بین می برد

*ریشه ضعف و مشکلات تولید را در چه می بینید؟ 
اگر وزیران و مدیران ما توان و تولید داخلی کشور را محاسبه کنند، هم تولید و هم صادرات خوبی خواهیم داشت و به نحو احسن می توانیم نیازهای داخل را تامین کنیم. اما متاسفانه وزیران و مدیران ما هیچ برآوردی از این قضیه ندارند.

دست به دست کردن مواد شیمیایی توسط برخی افراد «غیر تولید کننده» یا سرمایه دارها در بورس در این حالت تحریم کار مضری برای کشور است که هیچ دشمنی نمی تواند انجام دهد اما اینها انجام می دهند. این اقدامات تولیدات داخلی را از بین می برد، کارگرهای ما بیکار می شوند و اینها فقط باعث می شوند کارگرهای کشورهای دیگر کارکنند و اقتصاد کشورهای دیگر رونق بیشتری بگیرد.

چیزی که کشور ما را عقب نگه میدارد ندانم کاری وزیران و مدیران هست واگرنه داخل کشور هیچ چیزی کم نداریم ایران کشوری غنی، با مردمی با استعداد و کارگرانی توانا است. اما وضعیت فعلی کشور، وجود جوانان معتاد، گدایان و کاستی های دیگر نتیجه ندانم کاری های مدیران است.

در کشور ما فقط نیاز به ۲ وزیر کاربلد «وزیر صنعت معدن و کشاورزی» داریم تا اوضاع کشور درست شود.

من نمی گویم مدیران دانسته سنگ اندازی می کنند، بلکه ندانسته و با ندانم کاری و به این شکل می خواهند سود اضافی به جیب خودشان ببرند که نتیجه آن بیکاری کارگران و وضعیت خراب اقتصاد و معیشت کشور می شود. طمع پول و درآمدبالا، محول کردن مدیریت به افراد ناتوان و غیر متخصص در ادارات و دستگاه ها از دلایل دیگر این اتفاقات است.

کد خبر: ۱۰۶٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha