۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
حکایت پیله‌های بی پروانه و اسکله مانده در حسرت «رو-رو»
بازار گزارش می‌دهد؛

حکایت پیله‌های بی پروانه و اسکله مانده در حسرت «رو-رو»

ساری- درحالی ۲۱ پروژه اقتصاد مقاومتی برای شتاب بخشی به فرایند توسعه مازندران طراحی شده که برخی از آن در سایه ناهماهنگی بین دستگاه‌ها و نبود نقدینگی متوقف شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: طی سه سال گذشته ۹۷ پروژه اقتصاد مقاومتی در مازندران تهیه شد که بسیاری از این طرح‌ها، وزن لازم برای گنجایش در قالب و قاب اقتصاد مقاومتی را نداشتند، از این رو تعدادی و حذف و پالایش و سرانجام شمار این طرح‌ها به ۲۱ ابر پروژه با زیرشاخه‌هایش رسید.

گردشگری حاشیه رودخانه، دهکده اقتصاد مقاومتی، احداث سیلوی غلات، پرورش و احیای نوغانداری، ماهی در قفس، تجهیز پایانه محصولات شیلاتی، زراعت چوب، توسعه کشت در اراضی شیبدار و غیره از جمله طرح‌های اقتصاد مقاومتی مازندران به شمار می‌رود.

به رغم گذشت سه سال برخی از پروژه‌ها یا اجرا نشده و یا عملیات آن به کندی صورت می‌گیرد که تکمیل و تجهیز پایانه شیلاتی و پرورش ماهی در قفس از جمله آن به شمار می‌رود.

مفید غلامی راد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران درباره عدم اجرا و یا توقف برخی طرح‌های اقتصاد مقاومتی با اشاره به تهیه ۲۱ پروژه اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: پروژه شیل گذاری از جمله طرح‌های اقتصاد مقاومتی بود که به تازگی آغاز شده است.

احیای لاک پشتی نوغانداری
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به عدم اجرای طرح پروژه ماهی در قفس، موقعیت زمانی و مسائل محیط زیستی را دلیل عدم اجرایی این طرح ذکر کرد و گفت: احیا و توسعه نوغانداری، پرورش کرم ابریشم از جمله طرح‌های عقب مانده است زیرا این پروژه باید طی شش ماه رشد ۵۰ درصدی داشته باشد و اکنون پیشرفت آن ۲۰ درصد است.

وی عدم مبادله موافقتنامه بین دستگاه استانی و ستاد مرکزی را از جمله دلایل تأخیر در شروع و اجرای پروژه پرورش و احیای نوغانداری ذکر کرد و گفت: همچنین پروژه مرمت، لایروبی و بهسازی آب بندان ها و جمع آوری آب‌های سطحی باید ۳۰ درصد رشد داشته باشد که اکنون چهار درصد رشد دارد.

حکایت پیله های بی پروانه و اسکله مانده در حسرت «رو- رو»

غلامی راد تأخیر در ابلاغ اعتبارات را دلیل عدم اجرای طرح مرمت و بهسازی آب بندان ها ذکر کرد و گفت: تجهیز و اصلاح نژاد مرکز مرغ بومی استان نیز از دیگر پروژه هایی بوده که با تأخیر مواجه شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با عنوان اینکه مرکز اصلاح نژاد مرغ بومی استان در روستای پنبه چوله فعالیت دارد، گفت: امسال از منابع ملی و استانی برای این طرح اعتبار در نظر گرفته شده ولی میزان پیشرفت طرح هشت درصد از ۵۰ درصد است.

پایانه شیلاتی پیشرفتی ندارد
وی تکمیل و تجهیز پایانه محصولات صادراتی شیلاتی استان قره برون را از دیگر پروژه‌هایی ذکر کرد که متوقف شده است و گفت: قرار بود طی شش ماه این مرکز ۴۵ درصد رشد و پیشرفت داشته باشد که فاقد پیشرفت است.

غلامی راد، اتمام نقدینگی بخش خصوصی را دلیل توقف پروژه پایانه صادراتی شیلاتی ذکر کرد و گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری نیز با تأخیر روبرو است و از ۳۰ درصد رشد برنامه‌ای، ۱۵ درصد رشد دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران آزادسازی سواحل را از دیگر پروژه‌های اقتصاد مقاومتی دارای تأخیر و عقب ماندگی برشمرد و گفت: ۲۵ درصد برنامه‌ها محقق شده است.

وی اجرای عملیات آبخیزداری در ساری را که قرار بود طی شش ماه ۳۰ درصد پیشرفت داشته باشد و متوقف شده است، از دیگر پروژه‌های اقتصاد مقاومتی بیان کرد و گفت: آزادسازی سواحل و معابر ساری نیز به دلیل عدم همکاری مناطق تحت تصرف متوقف مانده است.

وی بهسازی محور خطیرکوه – شهمیرزاد را از جمله پروژه‌های اقتصاد مقاومتی بین استانی ذکر کرد و گفت: این پروژه با دست خالی شروع شده است و تلاش می‌کنیم بین مازندران و سمنان راه ارتباطی نزدیکتری داشته باشیم.

غلامی راد یادآور شد: مسیر خطیرکوه – شهمرزاد ۲۵ کیلومتر از مسیر قائمشهر- فیروزکوه – سمنان را کوتاه‌تر می‌کند و دارای مزیت‌های گردشگری خوبی است و مازندران را به شهمیرزاد سمنان وصل می‌کند.

اسکله رو- رو عقب مانده است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران تجهیز و تکمیل اسکله ریلی رو رو را دارای عقب ماندگی ذکر کرد و گفت: رشد پروژه طی شش ماه ۳۷ درصد برآورد شده بود و اکنون ۱۰ درصد آن محقق شده است.

حکایت پیله های بی پروانه و اسکله مانده در حسرت «رو- رو»

وی ایجاد کیوسک‌های تولید و فروش هنرمندان صنایع دستی را از دیگر طرح‌های اقتصاد مقاومتی بیان کرد و گفت: رفع فرسودگی خطوط شبکه‌های توزیع و انتقال که قرار بود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد ۱۰ درصد رشد دارد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران یادآور شد: با تأمین منابع از سوی شرکت توانیر طرح کابلی و زیرزمینی شدن شبکه‌های برق در استان اجرا و با اجرای این طرح، شبکه‌های برق رسانی زیرزمینی می‌شود.

اجرای نوغانداری در پنج شهرستان مازندران
بخشی از پروژه‌های عقب مانده اقتصاد مقاومتی مربوط به جهاد کشاورزی است و عزیزاله شهیدی فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز درباره دلیل تأخیر در اجرای طرح نوغانداری گفت: این پروژه در پنج شهرستان سوادکوه شمالی، رامسر، ساری، قائمشهر و بابل در دست اجرا است زیرا این مناطق دارای سابقه نوغانداری در دهه‌ها و سال‌های گذشته است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه نوغانداری طی دو تا سه سال اخیر مسیر روبه جلویی را طی می‌کند و رونق گرفته است، گفت: این طرح در مناطق کم برخوردار و روستایی رواج دارد و احیا و توسعه نوغانداری در سطح استان با بهره برداری از فرصت‌های موجود و ایجاد واحدهای تولیدی روستایی جزو برنامه‌ها است.

شهیدی فر یادآور شد: طرح نوغانداری برای بهبود و توسعه معیشت خانوارهای روستایی نقش بسزایی دارد و هدفی که این طرح در سال جاری دنبال می‌کند، این است که دو هزار و ۸۳۶ جعبه نوغان توزیع شده سال قبل را به سه هزار جعبه در سال جاری برساند.

وی گفت: افزایش ۲۰۰ هزار اصله نهال توت در شهرستان‌های مختلف از جمله پنج شهرستان یادشده و تأمین علوفه پرورش کرم بریشم از برنامه‌ها است و در سال جاری ۴۰۰ هزار قلمه توت تهیه کردیم تا بتوانیم ۲۰۰ هزار اصله نهال دریافت کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: نگرانی برای توسعه نوغانداری وجود ندارد و جزو طرح‌هایی بوده که کامل محقق خواهد شد.

وی درباره توسعه کشت در اراضی شیبدار با اظهار اینکه این طرح در ۱۵ شهرستان استان اجرا شده است، گفت: در مناطقی که اراضی شیبدار و کوهستانی داریم، با هدف جلوگیری از فرسایش و روان آب‌ها و حفاظت منابع طبیعی این طرح اجرا می‌شود.

شهیدی فر توسعه باغات و گیاهان دارویی را از دیگر اهداف ذکر کرد و گفت: امسال ۳۰۰ هکتار از اراضی شیبدار است به زیر کشت باغات و گیاهان دارویی می‌رود و تاکنون ۶۰۰ میلیون تومان تأمین مالی و اعتباری نیز محقق شده و برای ۳۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

امسال ۳۰۰ هکتار از اراضی شیبدار است به زیر کشت باغات و گیاهان دارویی می‌رود و تاکنون ۶۰۰ میلیون تومان تأمین مالی و اعتباری نیز محقق شده و برای ۳۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است

وی میزان پیشرفت فیزیکی را ۷۵ درصد ذکر کرد و گفت: با طرح کشت اراضی شیبدار بخش عمده‌ای از باغات سیاه ریشه نظیر هلو، شلیل، گردو، سیب، گلابی در مناطق کوهستانی رونق یافته است، مازندران با استعدادهایی که در زمینه گیاهان دارویی دارد می‌تواند اشتغال زیادی جذب کند.

حکایت پیله های بی پروانه و اسکله مانده در حسرت «رو- رو»

شهیدی فر درباره پروژه ریزمغزی ها نیز با بیان اینکه ۱۰۰ درصد محقق شده است، گفت: حضور ۱۲۵ محقق در مراکز جهاد کشاورزی و تأمین ریزمغزی ها، سبب بهبود کیفیت در تولیدات شده و در کاهش سموم تأثیر بسزایی دارد.

وی درباره دلال عدم تأخیر لایروبی آب بندان ها گفت: در سه سال اخیر اتفاقات خوبی در این بخش رخ داده است و سال قبل هفت میلیارد تومان برای این طرح اعتبار گذاشته شده است.

شهیدی فر یادآور شد: لایروبی آب بندان ها در افزایش حجم آب آبندان ها تأثیر بسزایی داشته است و جزو طرح‌هایی بوده که نیازمند حمایت است و نباید آن را به مردم واگذار کرد.

وی با بیان اینکه عمق برخی آب بندان ها به نیم متر کاهش یافته و هم سطح با اراضی شالیزاری رسیده است، گفت: انتظار داریم در سال‌های آینده این مسیر ادامه یابد تا ۱۷ هزار هکتار ۸۰۰ قطعه آب بندان لایروبی و بهسازی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: از نیمه دوم شهریور عملیات اجرایی لایروبی آب بندان ها شروع می‌شود.

تکمیل طرح‌های اقتصاد مقاومتی می‌تواند زنگار محرومیت را از چهره مازندران در حوزه‌های مختلف بزداید و تحقق کامل این طرح‌ها نیازمند حمایت دولت و رفع مشکلات فراروی اداری و مالی است.

کد خبر: ۱۰۵٬۹۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha