۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶
شکست طرح ساماندهی وانت بارهای دستفروش در گلستان| جاده‌ها نا امن و کسبه معترض شدند
به نام معیشت به کام مرگ؛

شکست طرح ساماندهی وانت بارهای دستفروش در گلستان| جاده‌ها نا امن و کسبه معترض شدند

گرگان- وانت بارهای دستفروش در حالی جاده های گلستان را قرق کرده اند که طبق قانون این کار خلاف و خطرآفرین است اما زور دستگاه های نظارتی و مسئول به ساماندهی آن ها نمی رسد.

بازار؛ گروه استان‌ها: برای بسیاری از ما پیش‌ آمده که در مسیر محورهای ورودی و خروجی شهر گرگان، بساط وانت هایی که از شیر مرغ  گرفته تا جان آدمیزاد می‌فروشند، مشاهده کردیم. این دستفروشان برای ویترین فروش خود گاهی چند ده متر جلوتر از بساطشان کودک یا نوجوانی با پلاکارد قیمت به دست، به قصد ترغیب خودروهای عبوری، می نشانند که صدالبته موفق به وسوسه رهگذران و توقف منجر به خرید آنها هم می شود.

اما توقف در محور جاده ای حتی به قصد پرس و جوی قیمت کالا، منجر به ترافیک، گاهی تصادف و یا برخورد خودروها با عابرانی که به‌قصد خرید از این بساطی‌ها از خودرو بیرون آمدند، می شود. سال‌ها است که موضوع سامان دهی دست‌فروشان حاشیه جاده‌های برون‌شهری مطرح است اما در چند سال اخیر نه‌ تنها بساط دست‌فروشان و وانتی‌ها و امثال آن سامان دهی نشده بلکه در این مدت ضمن افزایش تعداد دست‌فروشان و بساطی‌ها تنوع فروش هم پیداشده است، از فروش محصولات و لوازم‌خانگی و پتو گرفته تا فروش میوه و صیفی جات و پوشاک که جلوه نازیبایی به محورهای ورودی و خروجی شهر داده است.

دستفروشی شغل طاقت فرسایی است
هرچند مخاطراتی که حضور دستفروشان در مجاور محورهای ورودی و خروجی و داخل شهر دارد را نمی توان نادیده گرفت اما این موضوع مطرح است که بسیاری از این بساطی‌ها نان‌آور خانواده و برخی از آن‌ها هم کشاورزان روستاهای اطراف شهر هستند که تولیدشان را مستقیم به  بازار عرضه می کنند؛ موضوعی که حشمت گرزین یکی از دستفروشان حاشیه محورگرگان- آق قلا به آن اشاره می کند و می افزاید: حدود ۶ سال است که با یک پیکان وانت مشغول فروش میوه در حاشیه خیابان هستم.

در چند سال اخیر نه‌ تنها بساط دست‌فروشان و وانتی‌ها و امثال آن سامان دهی نشده بلکه در این مدت ضمن افزایش تعداد دست‌فروشان و بساطی‌ها تنوع فروش هم پیداشده است

وی در گفتگو با خبرنگار بازار ادامه می دهد: دستفروشی شغل بسیار سخت و طاقت فرسایی است، در گرمای تابستان و سوز زمستان در کنار جاده بدون سرپناه هستیم و شرایط محیطی ما را اذیت می‌کند اما چه کنم که شغل و حرفه دیگری سراغ ندارم تا به دنبال آن بروم.

گرزین با بیان این که نه توان اجاره مغازه دارم و نه شغل مناسبی پیدا می کنم، می گوید: تنها دارایی من این وانت است و چاره ای جز دستفروشی با آن ندارم. هزینه های زندگی بسیار افزایش یافته و هیچ بسته حمایتی دریافت نمی کند در شرایطی که برای دریافت وام باید حتما ضامن یا جواز کسبی داشته باشم، به دلیل این شغل حتی نمی توانم وام بگیرم اما مجبور هستم برای تامین هزینه های زندگی ام به این کار ادامه دهم.

شکست طرح ساماندهی وانت بارهای دستفروش در گلستان | جاده‌ها نا امن و کسبه معترض شدند

گلایه کسبه دارای مجوز
در عین حال یکی از کسبه بازار در گرگان از این وضعیت دستفروشی گلایه مند است و می گوید: در حالی که ما مجبور به پرداخت اجاره های سنگین، مالیات، بیمه و هزینه های انرژی هستیم و دائم دستگاه های مختلف روی فعالیت ما نظارت دارند و اخطار می دهند، اما هیچ کسی توان برخورد با دستفروش را ندارد.

محسن احمدی که در خیابان رجایی گرگان کاسبی می کند به خبرنگار بازار می گوید: هر روز شاهدیم یک گوشه از خیابان و جاده های گلستان تبدیل به میادین تره بار شده و وانت های بیشتری در آنجا بساط کرده اند. فروش بدون واسطه آن ها در حالی که هیچ نظارتی روی قیمت و محصولات این وانتبارها نیست روی شغل ما تاثیر منفی گذاشته و به درآمد ما صدمه زده است.

وی با بیان این که بارها اعتراض خود را به متولیان اصناف اعلام کرده ایم ادامه می دهد: به نظر می رسد تا زمانی که کار قانونی و مجوزداری انجام ندهی هیچ کسی با شما کاری ندارد و هر جای این شهر بخواهی می توانی کاسبی کنی اما به محض دریافت اولین مجوز و کار قانونی، تک تک دستگاه ها برای اخطار و مچ گیری به صف می شوند.

حل مشکل اقدامی فرا دستگاهی می طلبد
معاون توسعه و مدیریت منابع شهرداری گرگان حل مشکل دستفروشی در حاشیه جاده های استان را اقدامی فرا دستگاهی عنوان می کند و می افزاید: رفع این معضل از عهده شهرداری به تنهایی خارج است و بنابراین همراهی سایر دستگاه ها را می طلبد.

سید محمدرضا سید النگی در گفتگو با بازار بابیان این مطلب که شهرداری به سهم خودش با ایجاد بازارچه محلی سعی به ایجاد مکانی مناسب برای عرضه محصولات دستفروشان کرده، می گوید: متاسفانه از دو بازارچه محلی که در خیابان شهید رجایی و پاسداران شهر گرگان، برای این افراد آماده شده بود، استقبالی نشد.

متاسفانه از دو بازارچه محلی که در خیابان شهید رجایی و پاسداران شهر گرگان، برای این افراد آماده شده بود، استقبالی نشد

او سرپیچی از ضوابط و مقررات بهداشتی و نهادهای نظارتی را دلیل عدم استقبال دستفروشان از بازارچه های محلی می داند و ادامه می دهد: شهرداری تلاش می کند با ساماندهی دستفروشان حق و حقوق مغازه داران تضییع نشود اما به دلیل زیاده خواهی دستفروشان و دوری از نظارت بهداشتی و امنیتی برای اسکان در مکانی ثابت سرباز می زنند از سوی دیگر دستفروشان مشکل معیشتی دارند این افراد به دلیل اینکه در ضوابط قانونی نیستند قانون گریزی می کنند و مقداری هم در این شرایط کرونا از رافت اسلامی مسئولین سوءاستفاده می کنند.

هر چند معاون توسعه و مدیریت منابع شهرداری گرگان معتقد است تمام تلاش خود را با احداث بازارچه برای ساماندهی دستفروشان به کار گرفته اما این موضوع قابل بحث است که همواره بازارچه های محلی که این دستگاه طی سالهای گذشته در گوشه و کنار شهر تاسیس کرده هم بلااستفاده مانده است.

شکست طرح ساماندهی وانت بارهای دستفروش در گلستان | جاده‌ها نا امن و کسبه معترض شدند

نزاع دستفروشان با راهدار
از آنجایی که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان مسئولیت حفظ حریم راهها را بر عهده دارد، از معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان درباره چگونگی وضعیت نابسامان دستفروشان حاشیه جاده ها گفت: نیروهای ما تذکرات و اخطارهای لازم به دستفروشان را دادند و گاهی این تذکرات مجر به درگیری فیزیکی شده که بعضا نیروهای راهدار از آن وقایع آسیب هم دیده اند.

غلامرضا بیکی بیان کرد: شهرداری و اداره کل راهداری به تنهایی قادر به حل این مشکل نخواهند بود و باید دستگاه های قضایی و انتظامی با عزمی جدی در کنار آنها قرار گیرند معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان با تاکید بر این مطلب که حمایت دستگاه ها باید مستمر باشد، ادامه می دهد: برخوردهای مقطعی برای این افراد بازدارنده نیست و باید استمرار داشته باشد.  

اعمال قانون می کنیم
رئیس پلیس راهور گلستان هم در خصوص اعمال قانون این افراد به خبرنگار بازار می گوید: پلیس وظیفه اعمال قانون سدمعبر در حاشیه جاده‌ها و معابر را بر عهده دارد و ما در مرحله اول تذکر داده و در صورت تکرار، فرد خاطی را جریمه و خودروی وی را هم به پارکینگ منتقل می‌کنیم.

شهرداری و اداره کل راهداری به تنهایی قادر به حل این مشکل نخواهند بود و باید دستگاه های قضایی و انتظامی با عزمی جدی در کنار آنها قرار گیرند

سرهنگ عباس مهاجر بسطامی با بیان اینکه قانون برای پلیس جریمه ۷۶ هزار و ۵۰۰ تومانی تعریف کرده و باید شهرداری این افراد را ساماندهی کند که شاهد حضور آنها در اماکن پرخطر نباشیم، تاکید داشت:  ممکن است یک خودرو بارها جریمه شده باشد اما برای کسب درآمد دوباره در این مسیر اقدام به دستفروشی می‌کند.

هرچند که پیش از این رئیس پلیس راه استان و سرپرست پلیس راهور گلستان در گفتگو با رسانه ها از برخورد و اعمال قانون با دستفروشان خبردادند اما آنچه امروز شاهدش هستیم رشد بی رویه وانتی های دستفروش در حاشیه محورهای استان و شهر گرگان است.

امیدواریم آنچه که معاون توسعه و مدیریت منابع شهرداری گرگان از آن اقدام فرادستگاهی یادمی کند هرچه سریعتر اتفاق بیافتد تا اتفاقات تلخی همچون تصادفات دلخراش در این محورها رخ ندهد.از سوی دیگر باید کرامت و شرایط معیشت وانت بارها و دستفروشان نیز حفظ شوند چرا که این افراد از روی ناچاری و مشکلات به این کار دست می زندد و از سوی دیگر وضعیت نابسامان جاده ها مستعد خطرات است.

کد خبر: ۱۰۵٬۹۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha