۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
با ۳۶۰ میلیون تومان پژو ۲۰۶ یا برلیانس H۳۳۰ بخریم؟ | کیفیت پارس خودرو یا ایران خودرو
بازار بررسی کرد

با ۳۶۰ میلیون تومان پژو ۲۰۶ یا برلیانس H۳۳۰ بخریم؟ | کیفیت پارس خودرو یا ایران خودرو

پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ نسخه صفرکلیومتر آن اکنون در بازار ۳۰۶ میلیون تومان قیمت و برلیانس H۳۳۰ ۱.۶۵ با قیمت ۳۶۷ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد که پژو ۲۰۶ گزینه مناسب خرید است.

بازار؛ گروه خودرو: در بازار خودرو یکی از کلاس‌های پر فروش، خودروهای سدان  اقتصادی هستند. خودروهای سدانی که این روزها در بازار آزاد به مثابه خودرو لوکس تلقی شده و هر روز دسترسی مشتریان برای خرید به آن‌ها کمتر می‌شود. باتوجه به جو حاکم در صنعت و بازار خودرو، قدرت خرید مشتریان کاهش یافته و اغلب به دنبال تهیه محصولات داخلی یا حتی چینی در کلاس دست دوم نیز هستند. محصولاتی که کیفیت چندانی نداشته و در دراز مدت مالکان خودروها با چالش‌های عدیده همراه می‌سازند. با این تفاسیر به بررسی خرید دو خودرو سدان پژو ۲۰۶ V۸ SD و برلیانس H۳۳۰ ۱.۶۵ در بازه قیمتی ۳۶۰ میلیون تومان پرداختیم که در ادامه آن را از نظر خواهیم گذارند.

با ۳۶۰ میلیون تومان پژو ۲۰۶ یا برلیانس H۳۳۰ بخریم؟ | کیفیت پارس خودرو یا ایران خودرو

سری ۳۰۰ از برلیانس به لطف طراحی جذاب‌تر از سری ۲۰۰ در بازار موفق‌تر ظاهر شد و نهایتا اواخر سال ۹۶ بود که گروه سایپا نسخه ۱۶۰۰ سی‌سی به سری۳۰۰ اضافه کرد

طراحی کدام یک بهتر است؟
شرکت خودروسازی پژو حدود دو دهه است که خودروی سایز کوچک اقتصادی و البته جذاب خود را در اختیار شریک ایرانی خود یعنی گروه صنعتی ایران خودرو قرار داد. این خودرو که همان ۲۰۶ است، با ظاهر جوان پسند و مصرف سوخت پایین و طیف وسیع از تریم‌های آن، سبب شد تا بسیار سریع‌تر از آنچه تصور می‌شد در بازار ایران محبوب و این روزها در میان جوانان و اسپرت‌ دوستان از جایگاه ویژه‌ای در کلاس خود برخوردار است. اما سال ۸۵ بود که گروه صنعتی ایران خودرو اقدام به تبدیل نسخه هاچ‌بک این خودرو به سدان کرد. نتیجه این پروژه یک سال بعد به ۲۰۶SD منتهی شد، طراحی مشابه نسخه هاچ‌بک و با استفاده از همان خطوط نرم و حفظ همان تناسب ابعاد، ظاهری جوان پسند را برای این سدان کامپکت به وجود آورد.

با ۳۶۰ میلیون تومان پژو ۲۰۶ یا برلیانس H۳۳۰ بخریم؟ | کیفیت پارس خودرو یا ایران خودرو

از سوی دیگر رقیب نچندان جدید این فرانسوی باتجربه را باید برلیانس H۳۳۰ دانست، این خودروساز چینی که به نوعی شریک تجاری کمپانی صاحب سبک ب‌ام‌و معرفی می‌شود در سال ۹۴ چهار محصول جدیدش که برپایه سدان جمع‌وجور خانوادگی و هاچ‌بک‌ بود را در اختیار گروه ساپیا گذاشت. سری ۳۰۰ از برلیانس به لطف طراحی جذاب‌تر از سری ۲۰۰ در بازار موفق‌تر ظاهر شد و نهایتا اواخر سال ۹۶ بود که گروه سایپا نسخه ۱۶۰۰ سی‌سی به سری۳۰۰ اضافه کرد تا بتواند نیازهای مشتریانش را مرتفع سازد. اگرچه از نظر ابعاد H۳۳۰ با پژو ۲۰۶SD هم تراز نیستند اما هر دو سدان‌های کامپکت معرفی می‌شوند که برلیانس H۳۳۰ با بهره‌گیری از خطوط تیز روی بدنه و المان‌های جدید طراحی، ظاهری به‌روزتر و زیباتر از پژو ۲۰۶SD دارد که از این نظر می‌توان گفت در سطح بالاتری از نماینده باتجربه و کهنسال فرانسوی دارد.

با ۳۶۰ میلیون تومان پژو ۲۰۶ یا برلیانس H۳۳۰ بخریم؟ | کیفیت پارس خودرو یا ایران خودرو

برلیانس H۳۳۰ ماجرا را به نفع خود تمام می‌کند زیرا امکاناتی چون سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، غربیلک فرمان چرمی همراه با تنظیم صدا روی فرمان دارد

آپشن فاکتور اصلی خرید
طراحی داخی پژو۲۰۶ به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن، از مواد پلاستیک خشک استفاده شده که طراحی ساده آن حرفی برای گفتن ندارد. در این زمینه یکی از نکات بسیار منفی که کابین ۲۰۶ وارد است، عدم فضای مناسب برای سرنشینان عقب به دلیل فاصله محوری ۲.۴متری و عدم طراحی صندلی‌های راحت و ارگونومی است که باتوجه به زمان طراحی این خودرو، نمی‌توان نیاز روز خود مرتفع ساخت. اما از طرفی برلیانس H۳۳۰ همانند رقیب باتجربه‌ فرانسوی خود از طراحی ساده بهره می‌گیرد، اما باتوجه به مواد نسبتا باکیفیت در ساخت داشبورد و از همه مهم‌تر وجود دو رنگ بودن ادوات داخلی و آپشن‌های روز سدان کامپکت خانوادگی این خودروساز چینی را زیباتر جلوه می‌دهد.

با ۳۶۰ میلیون تومان پژو ۲۰۶ یا برلیانس H۳۳۰ بخریم؟ | کیفیت پارس خودرو یا ایران خودرو

از نظر امکانات رفاهی پژو ۲۰۶SD باتوجه به سال ساخت این خودرو در زمان خود، تنها به شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب، قفل مرکزی، آینه‌های جانبی برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، رادیو پخش USB، کنترل سیستم صوتی پشت فرمان، حسگر دماسنج و تعبیه آن روی داشبورد، سیستم ایمیوبیلایزر و صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع اشاره کرد. این در حالی است که برلیانس H۳۳۰ به سیستم تهویه مطبوع برقی، تنظیم الکتریکی آینه‌های جانبی، قفل مرکزی، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، سیستم تاشو صندلی‌های عقب، قفل اتوماتیک درها در سرعت ۲۰ کیلومتر برساعت، سیستم هشدار روشن بودن چراغ، یادآوری صوتی باز بودن کمربند ایمنی، صندلی عقب با قابلیت پشتیبانی صندلی مخصوص کودک ایزوفیکس، تنظیم نور صفحه کیلومتر و کامپیوتر سفری و سیستم باز شدن خودکار درها هنگام تصادف تجهیز شده است.

 شاید در نگاه اول هر دو خودرو در سطح امکانات مشابه یکدیگر باشند اما نسخه اتوماتیک H۳۳۰ ماجرا را به نفع خود تمام می‌کند زیرا امکاناتی چون سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، غربیلک فرمان چرمی همراه با تنظیم صدا روی فرمان، سیستم ورود و استارت بدون کلید و صندلی با قابلیت تنظیم در ۸جهت و تنظیم گودی کمر برای راننده و سیستم قفل مرکز با کنترل از راه دور و سیستم مالتی مدیا همراه با سامانه نویگیشن نصب شده تا از نظر سطح رفاهی همچنان بالاتر از پژو ۲۰۶SD باشد.

موتور TU۵یکی از کم استهلاک‌ترین پیشرانه‌های ساخت داخل است که اگر به شکل صحیح از آن نگهداری شود، خرابی و دردسر بسیار پایینی برای مالک خود خواهد داشت

قوای محرکه
پژو ۲۰۶SD نسخه V۸ از نظر طراحی و امکانات رفاهی هم تراز برلیانس H۳۳۰ نیست، اما در بخش فنی رقیب جدی و حتی یک سرو گردن بالاتر از برلیانس خواهد بود. موتور معروف کم حجم پژو به نام TU۵ در زیر کاپوت ۲۰۶ قرار گرفته که با وجود چهارسیلندر در بلوکه و حجم دقیق ۱۵۸۷سی‌سی و ۱۶ سوپاپ در سرسیلندر و دو میل‌بادامک‌رو و سامانه تنظیم اتوماتیک لقی سوپاپ‌ها و کویل کتابی یکپارچه و بهبود قدرت جرقه‌زنی حداکثر توانی برابر ۱۰۵ اسب‌بخار و گشتاوری معادل ۱۴۲ نیوتون‌متری را به وجود می‌آورد.

با ۳۶۰ میلیون تومان پژو ۲۰۶ یا برلیانس H۳۳۰ بخریم؟ | کیفیت پارس خودرو یا ایران خودرو

موتور TU۵یکی از کم استهلاک‌ترین پیشرانه‌های ساخت داخل است که اگر به شکل صحیح از آن نگهداری شود، خرابی و دردسر بسیار پایینی برای مالک خود خواهد داشت. در مقابل رقیب جدی چینی این فرانسوی جسور، در نسخه‌های ۱.۶۵ یک موتور ۴سیلندر به حجم دقیق ۱۶۵۴سی‌سی و ۱۶ سوپاپ در سرسیلندر و به لطف تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها و سیستم جرقه‌زنی به‌روزتر ۱۱۴اسب‌بخار قدرت و ۱۵۴نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌شود. این ۹ اسب‌بخار قدرت بیشتر را باید در ۶۷سی‌سی حجم بیشتر و نصب سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها دانست. از طرفی گیربکس ۵سرعته با ضرایب کوتاه در هر دو خودرو سدان کامپکت وظیفه انتقال قدرت به محور جلو را دارند. اگر علاقمند به خودرو باشید می‌دانید که موتور TU۵یکی از پرتوان‌ترین موتورهای کم حجم ساخت داخل است که باتوجه به ۱۵۴ کیلوگرم وزن کمتر و دنده‌های با ضرایب و فواصل کوتاه در شتاب برلیانس ۱۱۴ اسب‌بخاری را مغلوب شیر غران فرانسوی می‌کند. همچنین باید این نکته را فراموش نکرد که دمای کاری موتور ۱۶۵۴سی‌سی برلیانس در دمای بالاتری کار می‌کند و باتوجه به رفتار نادرست رانندگی و عدم توجه به نگهداری صحیح بسیار سریع از ناحیه سرسیلندر معیوب شده و مالک را با دردسر مواجه خواهد کرد. این درحالی است که موتور TU۵ از این نظر ضعف چندانی ندارد و اگر شرایط بسیار دشوار و غیر استاندارد باشد با چنین اشکالی مواجه می‌شود.

پژو ۲۰۶ صندوق دار در زمان رانندگی حتی حرکت با سرعت‌های نسبتا بالا روی دست‌اندازهای معقول ضربات به اتاق در حد زیاد و آزار دهنده نیست و از نظر هندلینگ به دلیل بیش فرمانی، فرمان‌پذیری عالی دارد

سیستم تعلیق و آسایش سرنشین
هر دو خودرو دارای سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون در محور جلو و نیمه مستقل با میل پیچشی در محور عقب هستند. اما پژو ۲۰۶SD در تمامی تریم‌ها به لاستیک‌های ۶۵/۱۸۵ با رینگ‌های ۱۴ اینچی بهره‌مند است که سواری خشک این سدان کامپکت برای علاقمندان مشخص است. اما در زمان رانندگی حتی حرکت با سرعت‌های نسبتا بالا روی دست‌اندازهای معقول ضربات به اتاق در حد زیاد و آزار دهنده نیست و از نظر هندلینگ به دلیل بیش فرمانی، فرمان‌پذیری عالی دارید که در این زمینه بی مانند است. در مقابل برلیانس H۳۳۰ ۱.۶۵ از تایرهای نسبتا عریض‌تر بهره می‌گیرد که تایرهای ۶۵/۱۹۵ به سواری نسبتا باکیفیت‌تر کمک بسزایی می‌کند، اما به دلیل طراحی رینگ ۱۵ اینچی در زمان تست و حرکت روی سطوح ناهموار و دست‌اندازها ارتعاش وارده شده به اتاق نسبت به رقیب فرانسوی خود بیشتر بوده و در مدت طولانی آزاردهنده خواهد بود. از نظر هندلینگ در مقابل پژو۲۰۶SD هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

با ۳۶۰ میلیون تومان پژو ۲۰۶ یا برلیانس H۳۳۰ بخریم؟ | کیفیت پارس خودرو یا ایران خودرو

کدام را بخریم؟
باتوجه به اینکه خودرو پژو ۲۰۶ صندوق دار توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید شده و شبکه نمایندگی توام با دسترسی آسان به قطعات دارد، این خودرو می‌توان جز گزینه‌های مهم خرید باشد. هرچند که خدمات پس از فروش و دوره گارانتی این خودرو شاید نتواند مالک خودرو را اغنا کند، اما تعمیرکار مناسب و هزینه نگهداری پایینی دارد. در مقابل خودرو برلیانس نسبت به ۲۰۶ صندوق دار محصول به روزتر و ایمن تری است، اما شبکه خدمات پس از فروش و نمایندگی به شدت ضعیفی دارد، قطعات و تعمیرکار مناسب نیز برای این خودرو در بازار احتمالا وجود ندارد. پژو ۲۰۶ صندوقدار V۸ نسخه صفر کلیومتر آن اکنون در بازار ۳۰۶ میلیون تومان قیمت و برلیانس H۳۳۰ ۱.۶۵ با قیمت ۳۶۷ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. در این گزارش هدف بررسی کلاس خودرو بوده و از نظر قیمتی تفاوت فراوانی با یک دارند.

کد خبر: ۱۰۵٬۹۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha