۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶
سپرده گذاران بانکی سود منفی می گیرند! | سود بانکی حداقل باید نصف نرخ تورم باشد
گزارش بازار از چگونگی تعیین نرخ سود بانکی و تبعات آن؛

سپرده گذاران بانکی سود منفی می گیرند! | سود بانکی حداقل باید نصف نرخ تورم باشد

با وجودی که نرخ تورم در کشور حدود ۵۰ درصد بوده، اما نرخ سود بانکی حدود یک سوم این رقم است در حالی که نرخ سود بانکی باید حدود نیمی از نرخ تورم درنظر گرفته شود تا سرمایه ها از بانک ها خارج نشود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: شرایط اقتصادی کشور این روزها نیازمند تحول جدی است، تحولی درمسیر کاهش نرخ تورم، هدایت نقدینگی بسمت تولید، فعال کردن بازارهای سرمایه گذاری و... به طور مثال اکنون نرخ تورم حدود ۵۰ درصد است، اما نرخ سود بانکی بسیار کمتر از این رقم به سپرده گذاران پرداخت می شود، نقدینگی سیل آسا به دلیل رکود در بازارها فعلا به آرامی در حرکت است اما درصورت عدم مدیریت بازارهای سرمایه گذاری، ورود سیل نقدینگی به بازارهایی چون سکه، ارز، مسکن و طلا و...نگران کننده است.

در زمان وجود نرخ بالای تورم در کشور سیاست گذاران درتصمیم گیریهای خود باید با درایت و کار کارشناسی شده دقیق وارد عمل شوند تا بازارهای سرمایه گذاری از ریل خارج نشوند

حال و روز همه بازارهای سرمایه گذاری خوب نیست 
بازار سرمایه نیز این روزها حال خوشی ندارد و مردم نیز اعتماد چندانی چون گذاشته به این بازار ندارند. در چنین شرایطی سیاست گذاران درتصمیم گیریهای خود باید با درایت و کار کارشناسی شده دقیق وارد عمل شوند تا علاوه بر رونق بورس سایر بازارهای سرمایه گذاری نیز از ریل خارج نشوند.

اگر چه برخی شاخص های کلان اقتصادی چون نرخ سود بانکی، تورم و...نیازمند بررسی، تحرک و بازنگری است اما کارشناسان معتقدند؛ هرگونه تصمیم گیری غیرکارشناسانه از سوی تیم اقتصادی دولت بدون توجه به جمیع جهات و سایر شاخص های مهم اقتصادی تبعات جبران ناپذیری را در پی دارد.  

از طرفی بازارهای سرمایه گذاری نظیر بورس، ارز و مسکن چون مستعد سرمایه گذاری در شرایط فعلی نیستند بنابراین بخش عمده ای از سرمایه ها در قالب سپرده کوتاه مدت به صورت روز شمار در بانک ها به امانت گذاشته شده اند و بانک ها نیز با پرداخت اندک سود به سپرده گذاران اما سودهای قابل توجهی را از این منابع در شرایط رکودی و تورم به جیب می زنند و این مردم هستند که در این شرایط دچار زیان می شوند.

با توجه به نرخ تورم حدود ۵۰ درصدی در کشور و در مقابل نرخ سود بانکی ۱۶ درصدی، این ناهمگونی باعث شده است تا سپرده گذاران بانکی سود منفی را از بانک ها دریافت کنند

نرخ تورم حدود ۵۰ درصد نرخ سود بانکی ۱۶ درصد!
فرید ضیاالملکی، مدیرعامل اسبق بانک اقتصاد نوین و موسسه اعتباری توسعه در گفتگو با «خبرگزاری بازار» گفت: اکنون خیلی ها سرمایه های خود را به بانک ها سپرده اند و فقط عده محدودی پولهای خود را به سایر بازارهای سرمایه گذاری سود آور برده اند، در چنین شرایطی با توجه به نرخ تورم حدود ۵۰ درصدی و  در مقابل نرخ سود بانکی ۱۶ درصدی، این ناهمگونی باعث شده است تا سپرده گذاران بانکی سود منفی را از بانک ها دریافت کنند.

وی با بیان اینکه دولت و در ذیل آن بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در این شرایط تورمی باید با در نظر گرفتن سایر مولفه های اقتصادی و بازارهای سرمایه گذاری، بخش تولید و ... تغییراتی را در نرخ سود بانکی ایجاد کنند، افزود: البته همیشه تغییر نرخ سود بانکی عواقب خود را بدنبال دارد چرا که اگر نرخ سود بانکی ۲ یا ۳ درصد افزایش یابد به همان اندازه و حتی بیشتر باید نرخ سود تسهیلات نیز افزایش یابد که این موضوع فشار زیادی را بر وام وتسهیلات بگیران بانکی وارد می کند.

ضیاالمکی افزود: هرچند باید نرخ سود بانکی و تورم تا حدودی متعادل شود اما اکنون که نرخ تورم در کشور بالاست و نرخ سود بانکی خیلی رضایت بخش نیست، بنابراین باید فکری به حال سپرده گذاران شود تا آنها حداقل ارزش پولهایشان در بانکها افت نکند.

اگرنرخ سود بانکی افزایش یابد منابع بانکی نیز به دلیل جذب بالای سپرده‌ها افزایش و قدرت تسهیلات دهی بانک ها نیز بیشتر می شود، در چنین شرایطی شورای پول و اعتبار باید با درایت و کار کارشناسی دقیق به این بخش بنگرد چرا که با جذب سپرده‌ها به سیستم بانکی می توان امیدوار بود که نیازهای بخش تولید برای سرمایه درگردش تامین می شود

افزایش قدرت وام دهی بانک ها با افزایش نرخ سود بانکی 
مدیرعامل اسبق بانک اقتصاد نوین با بیان اینکه اگرنرخ سود بانکی افزایش یابد منابع بانکی نیز به دلیل جذب بالای سپردها افزایش و قدرت تسهیلات دهی بانک ها نیز بیشتر می شود، گفت: شورای پول و اعتبار باید با درایت و کار کارشناسی دقیق به این بخش بنگرد چرا که اکنون نرخ سود بانکی یک سوم نرخ تورم است. از طرفی با جذب سپردها به سیستم بانکی می توان امیدوار بود که نیازهای بخش تولید برای سرمایه در گردش تامین می شود.

این کارشناس بانکی خاطرنشان کرد: البته با افزایش نرخ سود بانکی معمولا بازار سرمایه افت خواهد کرد، بنابراین سیاست گذاری ها باید طوری باشد که هم جذابیت لازم برای بازارسرمایه ایجاد شود که سرمایه گذاران حرفه ای پولهای خود را از بورس خارج نکنند و هم اینکه خیلی ها که قدرت ریسک پذیری در سایر بازرها را ندارند و فقط با سپرده گذاری در بانک ها بدنبال سود هستند ارزش دارایی آنها نیز محفوظ بماند.

به گفته وی با جذابیت نرخ سود بانکی بخش عمده ای از سرمایه ها به جای ورود در بازارهای موازی و سفته بازی جذب بانکها می شود و این موضوع کمک می کند که آشفتگی در بازارها ایجاد نشود.

بنا به این گزارش، اقتصاددانان معتقدند، با سیاست گذاری خاص کارشناسی می توان نرخ ها را بازارها به درستی تعدیل کرد اما سرکوب قیمت ها تبعات منفی خود را در پی دارد و بی توجهی به آن اقتصاد کشور را دچار مشکل می کند. بنابراین هر گونه تصمیمی باید با هدفگذاری اتخاذ شود و تمام زوایا و جنبه های آن نیز به خوبی در نظر گرفته شود.

هرچند نرخ سود بانکی با توجه به نرخ بالای تورم در کشور بسیار پایین است اما در کشوری که تورم درآن بالاست هر اقدامی بدون توجه به عواقب آن انجام شود بازهم ارزش پول ملی کاهشی خواهد شد، بنابراین ابتدا باید تمام توان خود را برای مهار نرخ تورم بکار گرفت تا با کاهش نرخ این شاخص مهم و سرنوشت ساز اقتصادی ارزش پول ملی نیز حفظ شود

تصمیم گیری برای تغییر نرخ سود بانکی تبعات خود را به دنبال دارد
اسفندیار شاه منصوری، کارشناس مالی نیز در گفتگو با «خبرگزاری بازار» درباره تصمیم برای تغییر نرخ سود بانکی در شرایطی که نرخ تورم در کشور بالاست گفت: هرچند نرخ سود بانکی با توجه به نرخ بالای تورم در کشور بسیار پایین است اما در کشوری که تورم درآن بالاست هر اقدامی بدن توجه به عواقب آن انجام شود بازهم ارزش پول ملی کاهشی خواهد شد، بنابراین ابتدا باید تمام توان خود را برای مهار نرخ تورم بکار گرفت تا با کاهش نرخ این شاخص مهم و سرنوشت ساز اقتصادی ارزش پول ملی نیز حفظ شود.

وی با بیان اینکه بانک ها قدرت رقابت بالایی ندارند که نرخ سود را افزایش دهند و در شرایط کنونی نیز اگر نرخ سود بانکی افزایش یابد اقتصاد وارد رکود می شود افزود: با افزایش نرخ سود بانکی بهای تمام شده پول برای بانک ها افزایش می یابد اما از طرفی پولها از همه بازارها بسمت بانک ها سرازیر می شوند، این پمپاژ پول به سیستم بانکی باعث خواهد شد تا بازار سرمایه مسیر سراشیبی را در پیش گیرد و سرمایه گذاران با سپردن سرمایه های خود به بانک ها سود ثابت قابل توجه، بی ریسک ومطمئنی را کسب کنند.

درشرایط کنونی اقتصاد کشور، بهترین گزینه توجه به راهکارهای کارشناسی و برنامه ریزی برای مهارنرخ تورم همچنین هدایت پول به سمت تولید است چرا که اگر نرخ تورم نزولی شود اقتصاد در مسیر رشد و ترقی قرار خواهد گرفت و ارزش پول ملی نیز افت نخواهد کرد

توجه به کاهش نرخ تورم بهتر از افزایش نرخ سود بانکی است
این کارشناس مالی اضافه کرد: درشرایط کنونی اقتصاد کشور بهترین گزینه توجه به راهکارهای کارشناسی و برنامه ریزی برای مهارنرخ تورم همچنین هدایت پول به سمت تولید است چرا که اگر نرخ تورم نزولی شود اقتصاد در مسیر رشد و ترقی قرار خواهد گرفت و ارزش پول ملی نیز افت نخواهد کرد.

شاه منصوری اظهارداشت: تولید زمانی تقویت می شود که وام های کم بهره از طریق سیستم های مشخص به دست آنها برسد، با این وجود چنانچه بخش تولید و اشتغال فعال شود و پولهای به جای ورود در بازارهای غیر رسمی به سمت تولید برود تورم نیز نزولی خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: زنجیره تولید، صادرات، واردات، برنامه ریزی و...باید با درایت به هم متصل باشند زیرا اگر موانع صادراتی در این بخش وجود داشته باشد، تولید نیز با مشکل مواجه خواهد بود، ارزآوری هم به همین منوال مشکل آفرین می شود، اشتغال کاهش و اقتصاد به رکود خواهد رفت در چنین شرایطی ما نمی توانیم اقتصادی درست داشته باشیم اما صادرات قابل توجهی صورت نگیرد و یا تولید بی رمق باشد.

بنا به این گزارش، کارشناسان معتقدند؛ تصمیمات و سیاست گذاری های تیم اقتصادی دولت جدید باید طوری باشد که منجر به مهار تورم در کشور شود چرا که تا نرخ تورم کاهشی نشود نمی توان ارزش پول ملی حفظ شود.

کد خبر: ۱۰۵٬۹۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha