۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
تولید ۹۵ درصد تجهیزات سامانه های نوین آبیاری در کشور
مجری طرح سامانه های نوین آبیاری اعلام کرد

تولید ۹۵ درصد تجهیزات سامانه های نوین آبیاری در کشور

عباسی، مجری طرح سامانه های نوین آبیاری گفت: برای بومی سازی و تولید ۵ درصد تجهیزات و لوازم وارداتی نیز برنامه داریم.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مجری طرح سامانه های نوین آبیاری گفت: نزدیک به ۹۵ درصد تجهیزات و لوازم سیستم های نوین آبیاری در داخل کشور تولید می شود.

فریبرز عباسی افزود: برای بومی سازی و تولید ۵ درصد تجهیزات و لوازم وارداتی نیز برنامه داریم.

وی به واردات فیلترها و قطره چکان ها در سیستم های نوین آبیاری اشاره و پیش بینی کرد: در یک برنامه دو یا سه ساله بخشی از  تجهیزات و لوازم وارداتی توسط سازندگان داخلی تولید شود.

عباسی، ارتقای کیفی سامانه های نوین آبیاری را از رویکرد و سیاست های اصلی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و اظهار داشت: ما معتقدیم در کنار توسعه کمی سیستم های نوین آبیاری، ارتقای کیفی هم اتفاق بیفتد تا از این ظرفیت در افزایش عملکرد تولید محصول، مصرف بهینه آب، افزایش بهره وری آب و تامین امنیت غذایی به بهترین شکل استفاده شود.

وی آموزش به کشاورزان، مدیران وزارتخانه و شرکت های فعال در حوزه تولید و اجرای سامانه های نوین آبیاری را یکی از برنامه های معاونت آب و خاک در راستای ارتقای کیفی و استفاده بهینه از این سامانه ها برشمرد.

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری گفت: بر اساس یک برنامه جامع، آموزش های لازم به کشاورزان برای بهره برداری و نگهداری از سامانه های نوین آبیاری داده می شود.

وی ادامه داد: بدون آموزش نمی توان انتظار راندمان و بهره وری بالا از سیستم های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی داشت.

عباسی با اشاره به فعالیت و مشارکت ۲۴۰۰ شرکت خصوصی در توسعه سیستم های نوین آبیاری در بخش کشاورزی گفت: بخش خصوصی شامل ۳۵۰  شرکت مشاور، ۱۶۰۰ پیمانکار، ۴۰۰ تولیدکننده و تامین کننده تجهیزات و لوازم سامانه های نوین آبیاری و تعدادی ارزیاب هستند و ضروری است آموزش های لازم به این شرکت ها برای طراحی، مشاوره، پیمانکاری، اجرا و تولید قطعات و تجهیزات داده شود.

وی افزود: برای تهیه برنامه جامع آموزشی، نیازسنجی و اولویت بندی انجام شده، ضمن آن که این برنامه با بهره گیری از ظرفیت های کارشناسی وزارت جهاد کشاورزی، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و نهادهای غیر دولتی از جمله انجمن ها به طور مستمر و با حداقل هزینه اجرا می شود.

مجری طرح سامانه های نوین آبیاری، نظارت مستمر بر نحوه صحیح بهره برداری و مراحل نگهداری از سامانه های نوین آبیاری در فصول آبیاری و فصول غیر آبیاری را از دیگر برنامه ها در راستای ارتقای کیفی سامانه های نوین آبیاری عنوان کرد و اذعان داشت: نظارت مستمر در قالب قراردادهایی که استان ها با مشاوران و بخش خصوصی منعقد می کنند، انجام می شود.

وی ادامه داد: با نظارت های مستمر بر نحوه اجرا و کیفیت لوازم مصرفی، مشکلات به حداقل خواهد رسید.

کد خبر: ۱۰۵٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha