۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰
کمبود سیمان و حکایت تشنگی لب دریا | ممنوعیت خروج سیمان از خراسان شمالی
بازار گزارش می‌دهد؛

کمبود سیمان و حکایت تشنگی لب دریا | ممنوعیت خروج سیمان از خراسان شمالی

بجنورد- با وجود اینکه کارخانه سیمان بجنورد روزانه تا پنج هزار تن سیمان تولید می‌کند متأسفانه استان خراسان شمالی با مشکل تأمین سیمان مواجه است.

بازار؛ گروه استان‌ها؛ چهارم مردادماه سال جاری گزارشی به‌عنوان «توازن بین تولید و عرضه سیمان در خراسان شمالی بر هم خورد| انگشت اتهام به سوی دلالان» در بازار منتشر شد که حکایت نبود سیمان در بازار حکایت تشنگی در لب دریا است.

کارخانه سیمان بجنورد در شمال شرق ایران، استان خراسان شمالی، کیلومتر ۳۷ جاده بجنورد – مشهد  واقع‌شده است این کارخانه نخستین کارخانه سیمان ۱۲ محصولی در ایران است که توان تولید ۱۲ نوع محصول متنوع، نه‌تنها پاسخگوی نیاز صنعت ساختمان کشور به انواع سیمان بوده، بلکه قادر است انواع سیمان موردنیاز بازارهای خارجی را نیز با بهترین کیفیت تأمین کند.

روزانه ۳هزار تن سیمان مصرف می شود
بر اساس اعلام رسمی روزانه دو تا سه هزار تن سیمان در استان خراسان شمالی به مصرف می‌رسد و این در حالی است که در کارخانه سیمان بجنورد روزانه بین چهارتا پنج هزار تن سیمان تولید می‌شود و این واحد صنعتی توان افزایش تولید روزانه خود تا ۱۰ هزار تن در روز را نیز دارد. اما دو ماهی است که سیمان در بازارهای این استان به بهانه کاهش تولید و قطعی برق کمیاب شده اما ورود دلالان به بازار سیمان موجب شده تا این مصالح ساختمانی در بازارهای غیررسمی به‌وفور یافت می‌شود.

بر اساس اعلام رسمی روزانه دو تا سه هزار تن سیمان در استان خراسان شمالی به مصرف می‌رسد و این در حالی است که در کارخانه سیمان بجنورد روزانه بین چهارتا پنج هزار تن سیمان تولید می‌شود

در کنار کارخانه سیمان بجنورد، در سال ۱۳۸۰ عملیات اجرایی کارخانه سیمان سمنگان در ۱۴ کیلومتری مرکز شهرستان مانه و سملقان، در نزدیکی شهر پیش قلعه، با پیش‌بینی تولید سه هزار و ۳۰۰ تن سیمان‌ خاکستری تیپ‌های یک، دو و پنج‌در روز آغاز شد که بنا بود چهارساله به بهره‌برداری برسد اما به گذشت ۲۰ سال این پروژه تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

پروژه سیمان سمنگان یکی از انگشت‌شمار طرح‌های بزرگ صنعتی خراسان شمالی است که نهایی شدن و اتمام پروژه می‌توانست بخش مهمی از اشتغال و سرمایه‌گذاری در استان را تأمین می‌کند اما تاکنون این طرح به نتیجه نرسیده است وضعیت آن در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد.

کمبود سیمان و حکایت تشنگی لب دریا | ممنوعیت خروج سیمان از خراسان شمالی

کمبود سیمان‌سفید
رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی مرکز استان خراسان شمالی در گفتگو با بازار می‌گوید: ورود سیمان به بورس، کاهش تولید به دلیل خاموشی‌های ماه گذشته و تعطیلی بورس به دلیل اعلام ستاد کرونا در تهران موجب شد قیمت سیمان سیاه تا هر پاکت ۵۰ کیلویی تا ۱۰۰ هزار تومان نیز افزایش یابد و اکنون در بازار سیمان سیاه مشکلی وجود ندارد.

مهدی کمالی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به اینکه استان خراسان شمالی کارخانه تولید سیمان‌سفید ندارد، متأسفانه فروشندگان مصالح ساختمانی این استان با کمبود سیمان‌سفید مواجه هستند، افزود: سیمان‌سفید استان از مشهد خریداری می‌شود و با توجه به اینکه رابطی از خراسان شمالی در خراسان رضوی وجود ندارد به همین دلیل با کمبود سیمان‌سفید در استان مواجه هستیم.

در حال حاضر با توجه به اینکه استان خراسان شمالی کارخانه تولید سیمان‌سفید ندارد، متأسفانه فروشندگان مصالح ساختمانی این استان با کمبود سیمان‌سفید مواجه هستند

وی قیمت سیمان‌سفید را دو برابر قیمت سیمان سیاه عنوان می‌کند و می‌گوید: با توجه به اینکه از زمان درخواست سیمان‌سفید تا زمان ارسال آن  از خراسان رضوی دو هفته طول می‌کشد از سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی درخواست داریم با سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی تعاملی داشته باشند تا عرضه سیمان‌سفید زودتر به استان وارد شود  با توجه به اینکه مصرف سیمان‌سفید کمتر از سیمان سیاه است اگر دو تریلی سیمان‌سفید وارد استان شود تا یک هفته جوابگوی استان است.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی مرکز استان خراسان شمالی قیمت یک پاکت سیمان سیاه ۵۰ کیلویی ۳۱ هزار تومان و یک پاکت سیمان‌سفید ۵۰ کیلویی  را۵۵ هزار تومان عنوان می‌کند و می‌گوید:  برخی از فروشندگان مصالح ساختمانی به دلیل اینکه از شهرستان‌های دیگر وارد بجنورد می‌کنند به دلیل هزینه حمل‌ونقل و... قیمت یک پاکت سیمان را تا ۱۲۰ تا ۱۶۰هزار تومان هم عرضه می‌کنند.

صادرات ممنوع
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار؛ در خصوص وضعیت سیمان در بازار استان می‌گوید: اکنون مصرف سیمان استان حدود دو هزار تن است که با تصمیمات اتخاذشده، شرکت سیمان بجنورد تا مصرف و نیاز استان را تأمین نکند حق بارگیری سیمان به استان‌های دیگر را ندارد.

حسین حاجی بگلو اظهار می‌دارد: همچنین با قرار گرفتن فروش سیمان در بازار سرمایه و بورس که قیمت سیمان یک‌شنبه هر هفته در این بازار تعیین می‌شود، با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و هزینه بارگیری و حمل، قیمت مصرف‌کننده نیز مشخص خواهد شد و هیچ‌کس نمی‌تواند از این حیث سو استفاده کند.

وی ادامه می‌دهد: با مستقر شدن یک بازرس مقیم در کارخانه سیمان این کالا از مبدأ تا مقصد رصد خواهد شد و  ستاد خبری ۱۲۴ این سازمان  آماده دریافت گزارش‌ها است البته تاکنون هیچ‌گونه پرونده تخلفی در سازمان صمت تشکیل نشده است.

کمبود سیمان و حکایت تشنگی لب دریا | ممنوعیت خروج سیمان از خراسان شمالی

کمبود سیمان و مشکل مدیریتی
نماینده مردم پنج شهر خراسان‌شمالی در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با بازار می‌گوید: استانی که کارخانه سیمان پنج هزار و ۵۰۰ تنی دارد اما همچنان کمبود سیمان را حس می کند، مشکل مدیریتی دارد و باید این موضوع با دخالت استاندار و دستگاه‌های نظارتی به پایان برسد. اگرچه سیمان در بورس عرضه می‌شود و ۳۰ تا ۵۰ درصد  از آن قابلیت صادرات دارد که بیش از نیاز کشور است اما کسری سیمان در استان توجیه ندارد.

محمد وحیدی به احداث پروژه کارخانه سیمان سمنگان توسط آستان مقدس رضوی اشاره می‌کند و می‌افزاید: این کارخانه اکنون بعد از گذشت ۲۰ سال با پیشرفت حدود ۶۵  درصد متوقف‌شده، که لزوم پیگیری اتمام پروژه سیمان سمنگان در دولت حجت الاسلام رئیسی و وزارت فاطمی امین در صمت است که از آستان قدس رضوی به بخشی دولتی یا عمومی واگذار و حال که سرمایه‌گذار هم وجود دارد، پروژه به جریان بیافتد و استان را به قطب تولید سیمان تبدیل کند.

استانی که کارخانه سیمان پنج هزار و ۵۰۰ تنی دارد اما همچنان کمبود سیمان را حس می کند، مشکل مدیریتی دارد

وی با بیان اینکه  شستا در وزارت کار و بانک سپه به‌عنوان سهامداران عمده سیمان بجنورد باید پاسخگوی عملکرد مدیرعامل باشند، گفت: در دوره کمبود گاز در زمستان و حفظ تولید این واحد و در دوره قطع برق بارها پیگیر کمک به این واحد بوده‌ایم و بارها با مدیران ارشد توانیر و شرکت پخش فراورده‌های نفتی برای تهیه سوخت جایگزین رایزنی و پیگیر کرده‌ایم و امروز نیز انتظار است در این شرایط سخت به مردم استان در تهیه سیمان اولویت بدهند.

حل مشکل سیمان به‌زودی
بعد از انتشار گزارش‌هایی از وضعیت بازار سیمان در استان، غلامرضا هوائی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی از کارخانه سیمان بجنورد بازدید کرد و در خصوص کمبود سیمان در استان گفت: قطعی برق کارخانه از عمده دلایل کمبود تولید سیمان بود که با توجه به مساعدت‌های صورت گرفته مقرر شد برق این کارخانه قطع نشود.

وی بابیان اینکه کارخانه سیمان بجنورد متعهد به تولید روزانه شش هزار تن سیمان بر اساس جدول برنامه‌ریزی است، می‌افزاید: به علت تفاوت قیمت سیمان در استان با سایر استان‌ها باید با کمک تعزیرات حکومتی و نیروی انتظامی از قاچاق سیمان جلوگیری کنیم. با تعیین چارچوب کاری مشخص خرده‌فروشان باید سیمان موردنیاز خود برای توزیع را از سازمان همیاری شهرداری‌های استان تهیه کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی هوائی در بخش پایانی سخنان خود ابراز امیدواری می‌کند: با این اقدامات مشکل کمبود و توزیع مناسب سیمان تا آخر هفته جاری حل شود وعده ای که باید به انتظار نشست و دید که آیا عملی خواهد شد یا خیر؟

کد خبر: ۱۰۵٬۹۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha