۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
کاهش حدود ۳۵ هزار میلیارد تومانی کسری بودجه ثمره مقاومت مجلس بود
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

کاهش حدود ۳۵ هزار میلیارد تومانی کسری بودجه ثمره مقاومت مجلس بود

طغیانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پس از رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ در مجلس و اصلاح آن در دولت، حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان در لایحه صرفه جویی اتفاق شد و دولت هزینه ها رو کاهش داد.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، مهدی طغیانی درباره صحبت‌های مجری صداوسیما درخصوص کسری بودجه، گفت: کسری بودجه موضوعی نیست که تنها در یک ماهی که لایحه بودجه در مجلس بررسی می‌شود، حل شدنی باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه سال۱۴۰۰ کسری تراز عملیاتی داشت، افزود: برای جبران کسری بودجه در وهله نخست باید دولت در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند و دوم آنکه منابع درآمدی دولت تقویت شود در صورت عدم تحقق این امور معمولا به سراغ انتشار اوراق می‌روند تا کشور با بدهی اداره شود که با تداوم این رویه، بدهی‌های گذشته را با بدهی‌های جدید جبران خواهند کرد که مسیر غلطی است و در نهایت به ورشکستگی می انجامد.

وی اضافه کرد: علاوه بر انتشار اوراق، دولت‌ها برای جبران کسری بودجه به سراغ فروش نفت رفتند که از آنجا که همیشه اوضاع فروش نفت کشور خوب بوده کسری تراز عملیاتی از طریق فروش نفت جبران می‌شد اما در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات موجود در مسیر فروش نفت و انتقال درآمدهای نفتی به داخل کشور، کسری بودجه بیشتر خود را نشان داد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: باید به منظور رفع مسئله کسری بودجه در بودجه ۱۴۰۱ که آذر ماه به مجلس می آید، دولت قرارگاه عملیاتی تشکیل دهد تا منابع درآمدی جدید ایجاد و صرفه جویی‌های مناسبی انجام شود تا ریشه اصلی رشد نقدینگی و موتور تورم زایی در اقتصاد ایران خاموش شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره نقش مجلس در کاهش کسری بودجه سال ۱۴۰۰، تصریح کرد: پس از رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ در مجلس و اصلاح آن در دولت، حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان در لایحه صرفه جویی اتفاق شد و دولت هزینه‌ها رو کاهش داد. در واقع کاهش ۳۵ هزار میلیارد تومان از کسری بودجه سال ۱۴۰۰ ثمره مقاومت مجلس بود.

طغیانی افزود: نمایندگان به دنبال کاهش کسری بودجه در مجلس بودند اما از آنجا که زمان کافی برای بررسی بودجه پس از رفت و برگشت لایحه کم بود و در اسفند ماه بودیم  و قانون بودجه برای سال جدید باید مراحل را طی می‌کرد ورود به بیشتر به جزئیات برای نمایندگان امکان پذیر نبود.

وی ادامه داد: اصلاح ساختار بودجه یکی از اساسی ترین اصلاحات موردنیاز است که امیدواریم دولت سیزدهم این موضوع را با جدیت پیگیری کند ما نیز در مجلس به تحقق این مهم کمک می‌کنیم.

کد خبر: ۱۰۵٬۸۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha